نتانیاهو خودش و رژیم اش را در دامی سخت و دشوار انداخت و از این دام هرگز پیروز بیرون نخواهد آمد

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: در حالی که فرماندهان نظامی اسرائیلی مرخصی های نظامیان فعال در صفوف نیروهایش در جبهه شمالی را لغو می کند و در شهرهای منطقه «الجلیل»از ترس حمله انتقامجویانه ای «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان وعده آن را داد، حالت فوق العاده برقرار کرده است، پیشنهادهای فراوانی به حزب الله و رهبرانش توسط میانجی گران عرب یا اروپایی ارائه می شود که خواستار آن هستند که انتقام محدود باشد مانند سرنگونی یک  یا دو پهپاد اسرائیلی یا حتی کشتن دو نظامی یا سه نظامی در مقابل عدم واکنش اسرائیل به این اقدام حزب الله و انجام ندادن حمله گسترده به لبنان  ولی با همه این میانجی گران و پیشنهادی شان به شکل قاطع مخالفت شده است.

حزب الله درباره طرح های عملی اش سخنی به میان نمی آورد و به همه نزدیکان به این حزب دستور داده است که اظهار نظر یا تحلیلی درباره این مساله نکنند و منطقه «ضاحیه» جنوبی پایگاه حزب الله در بیروت در حالتی از آرامش و زندگی عادی به سر می برد این در حالی است که نگرانی اسرائیلی ها در حال افزایش است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ارسال پهپادهایش به امید به دست آوردن پیروزی ای که کفه ترازو را در انتخابات پارلمان رژیم صهونیستی در دو هفته دیگر به نفع وی سنگین کند، دچار اشتباه استراتژیک شد و پهپادهایش هم سرنگون شدند. این اقدام نتانیاهو برایش نتایج برعکس و فاجعه باری داشت زیرا بسیاری از نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که محبوبیت حزب«لیکود» به رهبری وی در برابر حزب ژنرال ها یعنی حزب« سفید آبی» رقیبش کاهش پیدا کرده است.

روزنامه «معاریف» اسرائیلی نتانیاهو را به دلیل تنش زایی در جبهه شمالی مورد سرزنش قرار داد و پیش بینی کرد که بی تردید در آینده نزدیک جنگی رخ می دهد که چه بسا نام جنگ سوم لبنان را بگیرد البته اگر جنگ اول را در سال 1982 و دوم را سال 2006 در نظر گیریم.

اسرائیل در همه جنگ هایش در لبنان باخت و شکست خورد و بزرگترین شکست اش در سال 2000 رقم خورد زمانی که به دلیل ضربات مقاومت به شکست اعتراف کرد و دومین شکست بزرگش در جنگ جولای سال 2006 بود که اسطوره شکست ناپذیری ارتش اسرائیل را در هم شکست و شکست سنگینی به این ارتش تحمیل کرد و ما بر این باور نیستیم که جنگ سوم در صورت شعله ور شدن فتیله اش مستثنی باشد.

«حزب الله» از هر گونه واکنش رژیم اسرائیل به عملیات انتقامجویانه ای که انجام می دهد باکی ندارد زیرا زرداخانه بزرگی از موشک های هوشمند و پهپادها و سامانه دفاعی موشکی ایرانی در اختیار دارد که با سامانه موشکی دفاعی« اس 300 روسیه» برابری می کند. موشک های این حزب می تواند به همه شهرها،اهداف حیاتی و استراتژیک در فلسطین اشغالی از فرودگاه ها و بنادر گرفته تا کارخانه ها و نیروگاه های آب و برق  برسد و این همان چیزی است که حالت اعتماد به نفس و آرامش حاکم کنونی در صفوفش و نیز هوادارانش در لبنان و خارج از آن را تفسیر می کند.

جنگ آتی در صورت شعله ور شدن فتیله آن در همه جبهه ها از زمین و هوا و دریا خواهد بود و حزب الله در آن تنها نخواهد بود بلکه ارتش لبنان و چندین همپیمان در محور مقاومت که بارزترین آنها گروه های فلسطینی در نوار غزه، پشت اش خواهند بود. این مساله در بیانیه های همبستگی با حزب الله مورد تأکید قرار گرفته است.

نتانیاهو خودش و رژیم اش را در دامی سخت و دشوار انداخت و از این دام هرگز پیروز بیرون نخواهد آمد همانطور که «ایهود اولمرت» همتای اش که ارتش اش را در سال 2006 به لبنان فرستاد و به حیات سیاسی خود پایان داد و کارش به افتادن پشت میله های زندان کشیده شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.