رژیم اسرائیل آرزو می کند که پاسخ حزب الله به تجاوز به لبنان سریع تر رخ دهد و از طریق غربی ها تلاش می کند که این پاسخ فقط صوری و ظاهری رخ دهد. در همین زمینه گسترش پرواز پهپادهای اسرائیلی در آسمان لبنان طی 36 ساعت گذشته این گونه تفسیر شده است که گویی اسرائیل از مقاومت می خواهد که یکی از پهپادها را سرنگون کند و آن را پاسخ کافی به تجاوز این رژیم به شمار آورد.

به گزارش جماران، روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی نوشت: آمریکایی ها طبق عادت شان برای حمایت از رژیم اسرائیل به دست و پا افتاده و شتافتند، این بار اما کارشان را با کاهش اهمیت تجاوز اسرائیل به لبنان و تقدیم تضمین های توهمی برای منع اسرائیل از هدف قرار دادن لبنان انجام می دهند.

«بگذار حزب الله پاسخ بدهد و از این وضعیت راحت شویم».این  زبان حال و نتیجه موضع گیری کنونی اسرائیلی هاست. این همان چیزی است که بازتاب دهنده تماس های بین المللی با لبنان است که به دنبال پایان دادن به حالت آماده باش حاکم بر سرزمین های اشغالی است. ولی چیزی که مهمتر است این است که جهان درک کرده که پاسخ حزب الله به تجاوز اخیر اسرائیل به لبنان در راه و قطعی است و مسئولان لبنانی نیز با تمام اختلافاتی که دارند تأکید کرده اند که پاسخ قطعی است. اگر «میشل عون» رئیس جمهور و «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان فورا از هر گونه پاسخی توسط مقاومت حمایت کردند، «سعد حریری» نخست وزیر لبنان نیز تبلیغات متضاد به راه نینداخت اگر چه اصرار کرد که به همگان اصلاع دهد نگران وخامت اوضاع است. ولی در هر صورت موضع گیری حریری برخلاف رویکرد رسمی عمومی که بیانیه شورای عالی دفاع آن را ابراز کرد، نیست. بیانیه ای که در آن تأکید شده است«لبنانی ها با تمام ابزارها و وسایل در برابر هر گونه تجاوزی حق دفاع از خود را دارند و وحدت ملی بهترین سلاح در برابر تجاوز است.» این بیانیه برای نخستین بار از زمان ریاست جمهوری «امیل لحود»پوشش رسمی سرنوشت ساز و کامل برای حق لبنان و مقاومتش در پاسخ به هر گونه تجاوز دشمن را تأمین کرده است.

جنبه دیگر از ناامیدی غربی ها، در این مساله بازتاب پیدا کرد که آمریکایی ها بار دیگر این سخنان را تکرار کرده اند که « نباید در آن چه اتفاق افتاد، بزرگ نمایی کرد» و تأکید کردند که «واشنگتن بازگشت اسرائیل به تعهداتش درباره قواعد درگیری را تضمین می کند».این در حالی است که انگلیسی ها احساس کردند که « کسی از هر گونه تماس با آنها یا از طریق آنها استقبال نمی کند.» اما فرانسوی ها دریافته اند که پاسخ قطعی است و هیچ گونه بحثی درباره آن وجود ندارد و تصمیم مقاومت برای کنترل اوضاع بر اساس قواعد درگیری که هیچ گونه حاشیه مانوری به دشمن نمی دهد، با تأکید بر اینکه به دنبال جنگ نیست و پاسخ برای جلوگیر ی از وقوع جنگ است، سرنوشت ساز و قطعی است. جالب اینجاست که طرف آلمانی که معمولا شرایط دو طرف را به دلیل ارتباط اش با آنها بهتر می فهمد،حاضر نشده است هر گونه تماسی برقرار کند.

پرسش های زیادی درباره چگونگی پاسخی که ممکن است حزب الله به آن دست بزند به وجود آمده است. این گونه به نظر می رسد که بسیاری از طرف ها از جمله خود اسرائیل برای وقوع این پاسخ عجله دارند. اسرائیل اکنون بر اساس این قاعده عمل می کند که پاسخ قطعی است اما آرزو می کند که این پاسخ سریع تر رخ دهد و از طریق غربی ها تلاش می کند که این پاسخ فقط صوری و ظاهری رخ دهد. در همین زمینه گسترش پرواز پهپادهای اسرائیلی در آسمان لبنان طی 36 ساعت گذشته این گونه تفسیر شده است که گویی اسرائیل از مقاومت می خواهد که یکی از پهپادها  را سرنگون کند و آن را پاسخ کافی به تجاوز این رژیم به شمار آورد.

به لحاظ سیاسی مسئولان برجسته در بیروت اشاره های غربی لمس کردند که جنبه های نگرانی غربی ها از وقوع جنگ بزرگ را تفسیر می کند. این نگرانی از طریق انتقادهای غربی ها از تجاوز اسرائیل خود را نشان داده است، با توجه به اینکه غرب تلاش می کند از فروپاشی اقتصادی لبنان جلوگیری کند زیرا بیم آن دارد که فروپاشی اقتصادی لبنان منجر به انتقال قطعی و سریع دویست و پنجاه هزار لبنانی از لبنان به غرب شود. غربی ها هشدار دادند که جنگ بزرگ و ویرانگر همزمان با فروپاشی اقتصادی منجر به وقوع موجی از آوارگی بزرگ می شود که هیچ کس نمی تواند از آن جلوگیری کند و شامل لبنانی ها و غیرلبنانی های مقیم در لبنان شود.

 

پاسخ چگونه خواهد بود؟

به لحاظ میدانی نیروهای اشغالگر اقدامات و تدابیر پیشگیرانه را در طول مرزهای فلسطین اشغالی با لبنان تقویت کرده و از شهرک نشینان یهودی نیز خواسته اند که از ترس ربوده شدن شان به دیوار مرزی نزدیک نشوند. رژیم اشغالگر همچنین پرواز هواپیماهای شناسایی خود را به شدت گسترش داده است تا هر گونه تحرکی از طرف لبنانی ها را زیر نظر بگیرد. نیروهای بین المللی فعال در جنوب لبنان نیز تدابیری را اتخاذ کرده اند و دیگر از مواضع و مراکز خود خارج نمی شوند و از تماس ها با موبایل و جا به جایی با خودرو نیز منع شده اند.

و اما خود مقاومت بر وضع خود برای عملی کردن پاسخ بر اساس زمان ، ابزارها و متناسب با تجاوز اسرائیل ثابت قدم است. به گفته افراد آگاه تأخیر در اجرای پاسخ فقط یک عنصر تاکتیکی است و تأخیر در پاسخ برای چند روز یا بیشتر باعث نمی شود از شدت آن کاسته شود.

افراد آگاه موضع گیری حزب الله را بر اساس این قاعده تفسیر کردند که پاسخ  مقاومت عملیاتی انتقامجویانه برای حمله به یک هدف یا کشتن یک نظامی اسرائیلی نخواهد بود بلکه هدف از پاسخ به وجود آوردن معادله جدیدی است که بر اساس آن این ایده پایه ریزی می شود که دشمن نتواند هر گونه تجاوز جدیدی انجام دهد و مجبور می شود که تجاوزهای زمینی،هوایی و دریایی اش به تمامیت ارضی لبنان را متوقف کند. در نهایت نیز انتخاب هدف و زمان و نیز ابزار و شیوه پاسخ به این مربوط می شود که چگونه پاسخ باعث شود حزب الله به این هدف خود برسد.

در چنین فضایی سخنان جدیدی از «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان در دیدارش با مبلغان عاشورایی در دیدار سالیانه با آنها قبل از فرا رسیدن سال هجری جدید به بیرون درز می کند. نصرالله در این دیدار گفت: « آسوده بخوابید، پاسخ امروز نیست.»دبیر کل حزب الله لبنان همچنین گفت:« در زمان حمله القنیطره، فضا داغ بود و 6 شهید داشتیم و 10 روز منتظر ماندیم، اما اکنون عجله ای نداریم، بگذارید اسرائیلی ها در حالت آماده باش بمانند».

وی درباره پهپادها نیز گفت: « حزب الله به این ملتزم نیست که همه هواپیماها را سرنگون کند. مقاومت ارزیابی می کند که کی و کجا ضربه بزند و ممکن است برخی از هواپیماها را و نه بیشتر سرنگون کند به شکلی که تحرکات شناسایی اسرائیلی ها را محدود کند. اگر سلاح های منحصر به فرد داریم آن را برای پهپادها خرج نمی کنیم.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.