همه پیش بینی ها تأکید می کند که انتقام حزب الله برای اسرائیلی ها بسیار دردناک خواهد بود و شخص نتانیاهو وزیر جنگ رژیم اشغالکر را در وضعیت بدی قرار خواهد داد و چه بسا به آینده سیاسی اش پایان دهد.

به گزارش جماران،«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه رأی الیوم نوشت: در این مساله هیچ بحثی نیست که بی تردید حمله انتقامجویه ای که «سید حسن نصرالله» رهبر مقاومت لبنان در پاسخ به تجاوز اخیر اسرائیل به ضاحیه جنوب لبنان با پهپاد وعده اش را داد، در راه است ولی پرسشی که با قدرت توسط مسئولان منطقه ای مطرح شده این است که این واکنش کی و چگونه صورت می گیرد و حجم و تأثیر آن و پیامدهایی که ممکن است داشته باشد چگونه خواهد بود؟

نظریه ای که همه بر آن توافق دارند، این است که انتظار برای حکم اعدام از اجرای آن دردناک تر است و بر اوضاع کنونی و حاکم و به طور مشخص بر طرف اسرائیلی که قرار است مورد حمله قرار گیرد انطباق دارد. به همین دلیل دولت اشغالگر در حالتی از وحشت و تنش انتظار برای حمله انتقامجویانه ای به سر می برد که در راه است. دولت اشغالگر همچنین در حالتی از آماده باش بی سابقه به سر می برد و نیروها، هواپیماها و گنبدهای آهنین اش را در حالت آماده باش کامل قرار داده است.

نقض حریم هوایی لبنان توسط پهپادها در عمل چیز جدیدی نیست و نقض حریم هوایی لبنان توسط جنگنده ها اسرائیلی که متوقف نمی شود نیز چیزی جدیدی نیست و طی سال های گذشته این حریم هوایی بارها نقض شد و از آن به عنوان سکویی برای حمله به عمق سوریه یا کاروان های سلاح که در راه حزب الله بود، استفاده شد اما چیز جدیدی که به باور ما سید حسن نصرالله را خشمگین ساخت نقض قواعد درگیری توسط اسرائیل و ارسال دو پهپاد برای ترور یک شخصیت مهم و برجسته در حزب الله است که تا زمان نوشتن این سطرها شخصیت اش فاش نشده است و این ترور قرار بود در چارچوب طرح ترورهایی صورت گیرد که چه بسا هیچ کس از آن مستثنی نیست.

بر اساس گزارش های رسانه های اسرائیلی پهپاد اولی یک پهپاد شناسایی بود که این شخصیت و تحرکاتش را در خیابان«معوض» در مرکز ضاحیه که در آن مقر سرّی برای میزبانی از میهمانان مهم حزب الله و برخی از فرماندهان میدانی اش، وجود دارد، تعقیب می کرد.

عبدالباری عطوان در این تحلیل مدعی شد:برخی اخبار حکایت از آن دارد شخصیتی که قرار بود هدف قرار گیرد نقش حلقه ارتباطی میان حزب الله و فرماندهانش با سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران ایران ایفا می کند و بعید نیست که حاج قاسم سلیمانی همان شخصیتی است که قرار بود هدف قرار گیرد. همچنین قرار بود هواپیمای انتحاری دوم که اسرائیل در پی سقوط هواپیمای اول و فاش شدن جزئیات عملیات منفجر کرد، عملیات شکست خورده ترور را انجام دهد.

این نقض قواعد درگیری در لبنان که در طول 13 سال گذشته و به طور مشخص از جنگ جولای 2006 همه به آن پایبند ماندند، در چارچوب برنامه اسرائیل صورت گرفت که مراکز و اهدافی برای بازوهای نظامی همپیمان با ایران در سه کشور عراق، سوریه و لبنان طی 24 ساعت هدف قرار داد و هدف از آن تحریک ایران برای پاسخ و کشاندنش به جنگی بود که ایالات متحده آمریکا هم در آن درگیر شود اما رهبران ایران از خود خویشتنداری نشان داده و حداقل تا کنون از افتادن در دام اجتناب کردند.

اقدام هواپیماهای اسرائیلی برای بمباران پایگاه «جبهه مردمی آزادیبخش فلسطین» در منطقه «بقاع» در بامداد روز دوشنبه دومین مورد نقض حاکمیت لبنان است و رهبران اسرائیل با این تجاوز اولا می خواستند به سخنرانی سید حسن نصرالله که تهدید به انتقام کرد واکنش نشان دهند، دوما تلاش کردند که وانمود کنند که طرف چالش برانگیز هستند و سوما می خواستند از سه موشکی که از نوار غزه به سمت شهرک یهودی نشین«سیدروت» شلیک شد انتقام بگیرند؛ موشک هایی که باعث رعب و و حشت در صفوف شرکت کنندگان در یک جشنواره شد و همانطور که عدسی های تصویر برداران نشان داد در پی آن هزاران نفر وحشت زده برای نجات جان خود به جاهای مختلف فرار کردند.

سید حسن نصرالله زمانی برای ضربه انتقامجویانه مشخص نکرد و فقط به این گفته بسنده کرد که بگوید امروز،یا دو روز دیگر یا سه روز دیگر و این امری کاملا طبیعی و قابل انتظار است. فرماندهان نظامی حزب الله همان کسانی هستند که طرح حمله را تدوین می کنند و مجریان آن را انتخاب می کنند و زمان ضربه و اهدافی که مورد حمله قرار می گیرد را نیز مشخص می کنند. همه پیش بینی ها تأکید می کند که این حمله برای اسرائیلی ها بسیار دردناک خواهد بود و شخص نتانیاهو وزیر جنگ رژیم اشغالکر را در وضعیت بدی قرار خواهد داد و چه بسا آینده سیاسی اش را با تضعیف تبلیغات انتخاباتی به پایان می رساند؛ نتانیاهو در تبلیغات انتخاباتی اش در پاسخ به اتهامش مبنی بر این که پیشینه نظامی به مانند ژنرال های رقیبش در فراکسیون«سفید و آبی» ندارد و در هیچ جنگ میدانی شرکت نکرده است، تلاش می کند خود را رهبر قوی نشان دهد.

پرسشی که ناظران سیاسی و نظامی در منطقه مطرح کرده اند که این است که مرحله پس از پاسخ انتقامجویانه حزب الله چگونه خواهد،آیا رهبران اسرائیل این ضربه را برای اجتناب از جنگ فراگیر و گسترده آن هم با فشارهای آمریکا هضم می کنند یا اقدام به واکنش می کنند که در این حالت حزب الله هر چه موشک دقیق و غیردقیق در زرادخانه خود دارد بر سر همه شهرها،فرودگاه ها و نیروگاه های برق و آب و مراکز اصلی در عمق فلسطین اشغالی فرو می ریزد. سید حسن نصرالله و فرماندهان نظامی اش برای همه نوع احتمالی آماده اند و تأکید دبیر کل حزب الله لبنان بر اینکه پس از آزادی قدس در آن نماز می خواند بازتاب دهنده اراده جنگی بسیار بالا و حالت مردی را دارد که تصمیم برای جنگ را برای دفاع از خود اتخاذ کرد و برای همه پیامدهای آن آماده است و تجاوز اخیر اسرائیل به ضاحیه(در جنوب بیروت) این فرصت تاریخی را در اختیارش داد و همه لبنانی ها و در رأس آنها «میشل عون» رئیس جمهور را پشت سر خود خواهد دید. میشل عون زمانی که گفت تجاوز اسرائیل به لبنان اعلان جنگ به کشور لبنان است و ارتش حق پاسخ دارد، از خود شجاعت مسئولانه ای نشان داد. این موضع گیری مردانه به معنای آن است که ارتش لبنان برای دفاع از امنیت لبنان، تمامیت ارضی و کرامت این کشور در کنار مقاومت لبنان قرار می گیرد.

روزها و چه بسا ساعت های آینده تاریخی و نقطه تحول سرنوشت ساز در منطقه خاورمیانه و چه بسا همه جهان خواهد بود. هر کسی ظاهر چهره سید حسن نصرالله را در زمان سخن گفتن اش درباره این تجاوز اسرائیل دیده است می فهمد که ما در چیزی که می گوییم گزافه گویی نمی کنیم.

موشک های سه گانه مقاومت که پس از تجاوز اسرائیل به لبنان،عراق و سوریه شلیک شد پیامی است که تأکید می کند حزب الله در هر جنگی در آینده تنها نخواهد بود و همه جبهه ها در نبرد دفاع از کرامت امت و عزتش باز خواهد بود...و در همه احوال انتظار ما طولانی نخواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.