در دولت ترامپ قانونگذاران مخالف روابط با عربستان گوشی برای شنیده شدن ندارند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب سایت پولتیکو گزارش داد آنچه روز دوشنبه در سنای آمریکا روی داد حاکی از آن است که نمایندگان مخالف روابط با عربستان توان چندانی برای جلوگیری از تصمیمات دونالد ترامپ در این زمینه ندارند.

تلاش دموکرات‌ ها برای تعلیق وتوی دونالد ترامپ در ارتباط با سیاست فروش تسلیحات به کشورهای حوزه خلیج فارس و از جمله به عربستان سعودی و امارات متحده عربی به شکست انجامید. به این ترتیب، ترامپ می‌ تواند جنگ‌ افزارهای مورد نظر عربستان و امارات را به آن کشورها تحویل دهد.

بر اساس این گزارش، نمایندگان مجلس سنا قادر به متوقف کردن سیاست فروش تسلیحات دولت ترامپ به عربستان سعودی و امارات متحده عربی نشده‌ اند.

سیاست فروش تسلیحات به عربستان و امارات با مخالفت اکثریت نمایندگان کنگره آمریکا روبرو شده بود. پس از آن، دونالد ترامپ تصمیم کنگره را وتو کرد. مخالفان فروش تسلیحات به عربستان و امارات برای عبور از وتوی رئیس جمهور این کشور نیاز به دو سوم آرای نمایندگان سنا داشتند؛ موضوعی که متحقق نشد.

اکثریت کرسی‌ های مجلس سنا - برخلاف آرایش نیروها در کنگره - در اختیار سناتورهای جمهوری خواه است. از این رو، پیش از رای‌ گیری در مجلس سنا، تحلیلگران پیش بینی کرده بودند که مخالفان فروش تسلیحات به عربستان قادر به لغو وتوی دونالد ترامپ نباشند.

رای‌ گیری در مجلس سنا در روز دوشنبه سه بار صورت گرفت و سناتورهای مخالف صدور تسلیحات به عربستان و امارات نتوانستند بیش از 41 رای از 100 کرسی سنا را کسب کنند. مخالفان برای عبور از وتوی ترامپ نیاز به دو سوم آرا داشتند.

موضوع بر سر فروش 8 میلیارد دلار جنگ افزار به متحدان آمریکا در منطقه است. نمایندگان دموکرات با اشاره به مشارکت عربستان و امارات در جنگ یمن و همچنین به علت قتل «جمال خاشقجی» خبرنگار منتقد عربستان با فروش تسلیحات به دو کشور یاد شده مخالفت کرده بودند.

مخالفان فروش تسلیحات به عربستان و امارات نگرانی خود را نسبت به دخالت این دو کشور در جنگ یمن ابراز کرده‌ اند که به توصیف سازمان ملل وخیم‌ ترین بحران انسانی در جهان است.

کاخ سفید با طرح ادعای تهدیدهای نظامی کشورهای منطقه از سوی ایران، اعلام کرده بود که توقف صدور جنگ‌افزار به عربستان و امارات در شرایط کنونی به معنای آن خواهد بود که آمریکا از متحدان خود حمایت و پشتیبانی نمی‌ کند.

دولت دونالد ترامپ در اوایل خرداد ماه به کنگره اعلام کرد که به‌ دلیل افزایش تنش با ایران، فروش اضطراری بیش از 8 میلیارد دلار تسلیحات نظامی را در قالب 22 معامله فروش به عربستان و امارات و اردن عملیاتی می‌ کند.

این 22 قرارداد مستقل در زمینه تعمیر و نگهداری هواپیما، و فروش بمب‌ های هدایت دقیق، جنگنده‌ های اف 15، موشک‌ های ضد تانک، و دیگر تسلیحات به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اردن است.

با اعلام وضعیت اضطراری، در واقع دولت ترامپ تلاش کرد بدون نیاز به کسب رضایت کنگره طبق قانون «کنترل تسلیحات»، این سلاح‌ ها را به عربستان و امارات تحویل دهد.

سنای آمریکا 30 خرداد، در مصوبه‌ هایی به توقف ارائه اضطراری تسلیحات به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اردن رای داده بود.

در اغلب موارد کاخ سفید ابتدا کنگره را به شکل غیررسمی از قصد خود برای فروش اسلحه به یک کشور خارجی مطلع می کند تا کنگره فرصت طرح نگرانی های احتمالی خود را درباره موضوع داشته باشد. بعد از بحث و تبادل نظر و تغییراتی که بتواند نگرانی های کنگره را رفع کند وزارت خارجه به شکل رسمی کنگره را از معامله احتمالی باخبر می کند و به قانونگذاران 30 روز فرصت می دهد تا در صورت اعتراض به قرارداد طرح مخالفت خود را به رای بگذارند و تصویب کنند. و در غیاب چنین تبصره ای معامله نهایی خواهد شد.

اما کاخ سفید این نقش را نادیده گرفته است. زیرا در دولت ترامپ مهر سکوت بر لبان مخالفان روابط با عربستان در آمریکا زده می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.