شرایط موجود در زندان های عربستان «فوق العاده بدتر از قبل» شده است. این در حالیست که تحلیلگران می گویند که آینده ولیعهد عربستان به شدت به حمایت دونالد ترامپ بستگی دارد؛ به خصوص از زمانی که رئیس جمهور آمریکا پس از کشته شدن خاشقجی، از او حمایت جدی کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره در گزارشی نوشت: چند روز پس از اعلامیه عربستان سعودی مبنی بر اعطای اجازه رانندگی به زنان در سپتامبر 2017، «عمان النفجان» وبلاگ نویس و فعال، مطلبی را برای سی ان ان نوشت.

وی با قدردانی از استقامت فعالان حقوق زنان از قبیل «لجین الهذلول» گفت: «مسائل دیگر به نظر قابل حل می رسد. بزرگترین مسئله در حال حاضر سیستم مراقبتی است.»

هشت ماه پس از آن، النفجان، الهذلول و دیگر فعالان حقوق زنان و متحدان مرد آنها دستگیر شدند.

آنها قربانیان مبارزات گسترده آنلاین و کارزارهای آفلاین هستند که آنها را متهم به تلاش برای بی ثبات کردن کشور و تشویش اذهان عمومی کرده است.

از زمان دستگیری آنها، گزارش هایی در مورد شکنجه شدن زندانیانی منتشر شده است.

سه دانشمند مسلمان سعودی وابسته به جنبش بیداری که به اعدام محکوم شده اند هم به نظر می رسد با شکنجه در زندان ها روبرو هستند.

طبق گزارش سازمان عفو ​​بین الملل، «سلمان العوده» به دلیل نگهداری در سلول انفرادی، در بیمارستان بستری شده است، در حالی که «علی العمری» به دلیل شوک الکتریکی به مدت بیش از یک سال در سلول انفرادی با سوختگی ها و جراحاتی در کل بدنش مواجه شده است.

«آدام کوگل» محقق سعودی در سازمان دیده بان حقوق بشر به الجزیره گفت: «شما با اتهامات جدی ای در رابطه با شکنجه توسط محققان روبرو شده اید. این چیزی است که شما از دیگر فعالان حقوق بشر نیز شنیده اید.»

مدافعان حقوق زنان، معترضان در استان های شیعه نشین و سایر مخالفان اغلب در دادگاه کیفری تخصصی، دادگاه ضدتروریسم پادشاهی، محاکمه می شوند.

«یحیی عسیری» یکی از فعالان سعودی که سازمان حقوق بشری «القسط» را تاسیس کرده بود، به الجزیره گفت: «اکثر فعالان حقوق بشر و مخالفان در زندان ها به سر می برند.»

«عصام کوشاک» فعال و مهندس کامپیوتر در ژانویه 2017 به دلیل اعتراض به سیستم مراقبتی مرد در توئیتر دستگیر شد و به 4 سال حبس، و پس از آن یک ممنوعیت چهار ساله سفر محکوم شد.

اگر چه او در دادگاه جنایی تخصصی مورد محاکمه قرار گرفت، قبل از اینکه به زندان فوق امنیتی الحر در ریاض منتقل شود، در زندان عمومی مکه نگهداری شد.

به همین ترتیب، «عیسی النقیفی» فعال حقوق بشر بدون هیچگونه تفهیم اتهامی و پیش از محاکمه در زندان مکه محبوس شد. در دادگاه جنایی تخصصی، او به دلیل انتشار توئیت های انتقادی از خانواده سلطنتی و دولت عربستان سعودی به شش سال حبس، و پس از آن ممنوعیت سفر شش ساله متهم شد.

عسیری می گوید شرایط موجود در زندان ها «فوق العاده بدتر از قبل» شده است.

اگر چه برخی از فعالان در حالی که محاکمه های آنها ادامه دارد، به طور موقت آزاد شده اند، انتظار می رود که طبق قانون مبارزه با تروریسم عربستان سعودی، آنها با 20 سال زندان مواجه شوند.

عربستان سعودی به کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه شکنجه پیوسته است، اما گزارش های سازمان های حقوق بشری و شهادت ها نشان می دهد که شکنجه های سیستماتیک بدون مجازات گسترده است.

به گفته القسط، در حالی که زندانیان اجازه هیچ ملاقاتی با هیچ کسی را ندارند، اتهاماتی وجود دارد که نشان می دهد آنها طی بازجویی ها شکنجه می شوند.

عسیری به الجزیره گفت که او مجموعه گسترده ای از مستندات در مورد روش های شکنجه زجر آور، از جمله شوک الکتریکی، غرق آب و آویزان کردن زندانیان از سقف در اختیار دارد.

گزارش 2018 القسط نشان می دهد که اصلاح طلبان برجسته و فعالان حقوق زنان تحت شکنجه های جسمی و روحی «وحشیانه ای» قرار گرفته اند.

سازمان عفو ​​بین الملل گفته است که در ماه نوامبر گذشته، عده ای شهادت داده اند که فعالان حقوق زنان بازداشت شده، با شکنجه هایی از جمله آزار و اذیت جنسی توسط مردان ماسک زده در زندان مواجه بوده اند. قربانیان اعلام کرده اند که علائم این شکنجه ها بر روی بدنشان هویدا است. یکی گزارش کرد که حتی تلاش شده او کشته شود.

اخیرا یک سند پزشکی داخلی که برای مقامات عربستان سعودی تهیه شده و در اختیار گاردین قرار گرفته بود، نشان داد که حدود 60 تن از زندانیان آنقدر بدحال بوده اند که باید به یک مرکز پزشکی انتقال داده می شدند.

این روزنامه به موارد سوء تغذیه، زخمی شدن، سوختگی و علائم دیگر در بدن این افراد اشاره کرده است.

کوگل به الجزیره گفت: «ما داستان های بسیار تند و زننده ای درباره آنچه اتفاق می افتد، شنیده ایم.»

گزارش های افزایش شکنجه در زندان ها در حالی منتشر می شود که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی آماده حکومت بر کشور می شود. به نظر می رسد این رهبر جوان سردمدار تلاش ها برای سرکوب مخالفان باشد.

«هاله الدوسری» محقق و فعال سعودی در مرکز حقوق بشر و عدالت جهانی در دانشگاه نیویورک گفت: «ما این موارد سرکوب را قبلا هم شاهد بودیم اما در این مقیاس خیر. این رنج آورترین دوره ای است که ما شاهد آن هستیم.»

«امیمه النجار» یک فمینیست سعودی، وبلاگ نویس و پناهنده سیاسی در ایتالیا، به الجزیره گفت که وی در ماه های اخیر شاهد سانسور بیشتری بوده است.

او با اشاره به قتل «جمال خاشقجی» ستون نویش واشنگتن پست در کنسولگری عربستان در ترکیه گفت: «من در گذشته اغلب در برخی از روزنامه ها مانند الوطن گزارش های انتقادی می خواندم، اما اکنون دیگر این طور نیست.»

النجار گفت: «در میان مردم عادی و در اماکن عمومی در مورد آنچه بر سر خاشقجی آمده، بحث می شد. اما این گفت و گوها کاملا متوقف شد زمانی که مسئولیت به گردن مقامات سعودی افتاد.»

با این وجود، جامعه بین المللی در مورد قتل خاشقجی و ادامه حملات ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به یمن به طور کامل ساکت نبوده است.

آمریکا ممنوعیت سفر علیه 16 مقام سعودی و خانواده های مرتبط با ولیعهد را صادر کرده است. تعداد انگشت شماری از کشورهای اروپایی، از جمله آلمان، بلژیک، فنلاند و نروژ، به دلیل اقدامات عربستان در یمن، فروش سلاح به عربستان سعودی و متحدان ائتلاف را معلق کرده اند. فروشندگان اصلی اسلحه به عربستان سعودی، یعنی آمریکا، فرانسه، انگلیس و کانادا هنوز فروش به این کشور را متوقف نکرده اند.

الدوسری معتقد است که این اقدامات یک شروع مثبتی است، اما برای جلوگیری از نقض حقوق بشر در این کشور، کافی نیست. او امیدوار است که خشم بین المللی بر سر رسوایی خاشقجی و جنایات در یمن توجه بیشتری را به امور داخلی عربستان جلب کند.

او گفت: «من فکر می کنم که قتل خاشقجی همه چیز را روشن کرد و ماهیت رژیم عربستان را نه فقط برای سعودی ها، بلکه برای جامعه بین المللی روشن کرد.»

تحلیلگران می گویند که آینده ولیعهد عربستان به شدت به حمایت دونالد ترامپ و دولت او بستگی دارد؛ به خصوص از زمانی که رئیس جمهور آمریکا پس از کشته شدن خاشقجی، حمایت جدی ای از او کرد.

کوگل گفت: «آنها تا زمانی که فکر می کنند که دولت آمریکا را در جیب خود دارند، می توانند هر کاری را که می خواهند انجام دهند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.