گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

حسن هانی زاده مطرح کرد: ایران حق دارد در قبال اقدامات تحریک آمیز آمریکا به سازمان ملل شکایت کند

حسن هانی زاده در گفت و گو با خبرنگار جماران عنوان کرد: آمریکا بارها قوانین سازمان ملل را نقض، و ایران را نسبت به ناامن کردن منطقه متهم کرده و یک سری اتهام زنی علیه ایران داشته است. ضمن اینکه کشورهای منطقه را هم علیه ایران تحریک می کند.

یک کارشناس مسائل بین المللی سه کشور عربستان، امارات و بحرین را عناصر مزاحم برای امنیت منطقه دانست و گفت: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران باید در این خصوص یک تیم سیاسی قوی تشکیل بدهد و مدارک و مستندات لازم در خصوص دخالت عربستان، امارات و بحرین در امنیت منطقه و آشوب سازی و بحران سازی در منطقه را جمع آوری و به شورای امنیت سازمان ملل تقدیم کند؛ و از شورای امنیت برای تشکیل جلسه و محکوم کردن این سه کشور درخواست نشست فوری داشته باشد.

حسن هانی زاده در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص مسئولیت کشورهای منطقه در قبال اقدامات تحریک آمیز آمریکا علیه ایران، اظهار داشت: مسأله شیوه های تهاجمی و رفتار تهاجمی و غیر منطقی رئیس جمهور آمریکا نسبت به ایران نقض قوانین بین المللی تلقی می شود. چون بر اساس منشور سازمان ملل هرگونه تهدید نظامی از سوی یک کشور نسبت به کشور دیگر عضو سازمان ملل، نقض آشکار قوانین بین المللی است؛ و کشوری که مورد تهدید قرار می گیرد این حق را دارد که به سازمان ملل شکایت کند.

این کارشناس مسائل بین المللی تأکید کرد: آمریکا بارها قوانین سازمان ملل را نقض، و ایران را نسبت به ناامن کردن منطقه متهم کرده و یک سری اتهام زنی علیه ایران داشته است. ضمن اینکه کشورهای منطقه را هم علیه ایران تحریک می کند. این یک جریان سازی سیاسی و رسانه ای علیه ایران است که تبعات و پیامدهای خطرناکی برای امنیت جهانی خواهد داشت.

وی یادآور شد: در حوزه منطقه ای، متأسفانه سه کشور عربستان، امارات و بحرین در طول 40 سال گذشته همواره به عنوان عناصر مزاحم برای امنیت منطقه و ایران به شمار می روند. مخصوصا در طول سال های اخیر و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات سال 2016، این سه کشور با پرداخت رشوه های کلان به آمریکا سعی کرده اند که نوعی تقابل نظامی میان ایران و آمریکا به وجود بیاورند.

 

کارشناس حقوق بین الملل در گفت و گو با جماران: ورود پهپاد آمریکایی به قلمروی هوایی ایران یک تجاوز آشکار است

 

هانی زاده ادامه داد: حتی در این خصوص هم گزارش هایی وجود دارد که حتی اسرائیل کمتر از این کشورها در تشویق آمریکا برای حمله به ایران نقش داشته است. زیرا به شدت نسبت به واکنش ایران نسبت به این موضوع ترسناک بوده اند. اما عربستان، امارات و بحرین بدون توجه به شرایط منطقه سعی می کنند که ایران را از صحنه سیاسی و امنیتی منطقه حذف کنند.

وی با بیان اینکه ایران باید در این خصوص به سازمان ملل شکایت کند، افزود: اخیرا پهپاد آمریکا که وارد فضای ایران شده، از یک پایگاه در امارات بلند شده است. امارات به عنوان این کشور کوچک، مخملی و شکننده سعی می کند به نوعی عامل تحریک آمریکا علیه ایران باشد. در واقع اقدام این کشور در اجازه دادن به پهپاد آمریکا برای ورود به آب های مرزی ایران یک نوع اقدام خصمانه علیه ایران تلقی می شود. ایران هم باید پاسخ مناسبی در حوزه سیاسی و بین المللی به این اقدامات بدهد.

این کارشناس مسائل بین المللی تأکید کرد: به نظر می رسد اقدامات اخیری که رخ داده برآیند اقدامات و تحرکات عربستان، امارات و بحرین بوده؛ و لذا این کشورها در بحران سازی منطقه برای حضور یا توجیه حضور آمریکا در خلیج فارس نقش دارند.

وی در خصوص تأثیر بحران سازی های این سه کشور در مراودات منطقه، گفت: طبیعی است که این بحران سازی ها و ناامن شدن خلیج فارس موجب خواهد شد که فضای توسعه و همچنین تعاملات دو سوی ساحل خلیج فارس دست خوش تنش شود؛ و کشورهای منطقه به جای توسعه و حرکت به سمت توسعه و سازندگی، به یک مسابقه تسلیحاتی دست بزنند. عربستان سعودی ده ها میلیارد دلار اسلحه پیشرفته از آمریکا خریداری کرده و امارات نیز در مسائل داخلی کشورهای منطقه مخصوصا کشورهای عربی مثل یمن، سودان، مصر و الجزایر دخالت می کند.

هانی زاده با اشاره به اینکه امارات فراتر از حجم جغرافیایی و سیاسی خود ایفای نقش تخریبی می کند، تأکید کرد: جامعه جهانی باید در مقابل نقش تخریبی عربستان، امارات و بحرین اقدام کند. مخصوصا بحرین که الآن در آستانه تشکیل کنفرانس مربوط به معامله قرن است. این طرح بسیار خطرناکی است که متضمن نادیده گرفتن حقوق ملت فلسطین هست. در حقیقت این طرح نوعی همکاری با صهیونیست ها و کشاندن پای رژیم صهیونیستی به آن سوی ساحل خلیج فارس است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اقدامات دیپلماتیکی که می توان برای رفع این بحران سازی انجام داد، اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران باید در این خصوص یک تیم سیاسی قوی تشکیل بدهد و مدارک و مستندات لازم در خصوص دخالت عربستان، امارات و بحرین در امنیت منطقه و آشوب سازی و بحران سازی در منطقه را جمع آوری و به شورای امنیت سازمان ملل تقدیم کند؛ و از شورای امنیت برای تشکیل جلسه و محکوم کردن این سه کشور درخواست نشست فوری داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین المللی یادآور شد: عربستان، امارات و بحرین در واقع سه کشوری هستند که در طول 40 سال گذشته آسیب های جدی اقتصادی، سیاسی و امنیتی برای ایران ایجاد کرده اند. در این خصوص ایران باید موضوع را به سازمان ملل ارائه دهد و ضرب العجلی برای این سه کشور تعیین کند که اگر دست از این تحرکات و تحریکات برندارند، ایران هم گزینه های زیادی برای مقابله دارد. جریان سازی رسانه ای علیه این سه کشور، احاله پرونده این سه کشور به شورای امنیت و محاصره دریایی این کشورها از جمله اقداماتی است که ایران می تواند در این خصوص انجام دهد.

وی افزود: کارهای زیادی در حوزه سیاسی می شود انجام داد. ولی اگر با پشتیبانی آمریکا این سه کشور همچنان به عنوان عناصر مزاحم برای امنیت ایران به کار خودشان ادامه دهند، قطعا ایران باید در خصوص مسائل امنیتی هم ساز و کاری را برای تنبیه این سه کشور در نظر بگیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.