در حالی که مخالفت ها در کنگره آمریکا با حمایت نظامی این کشور از عربستان رو به افزایش است، دولت ترامپ به بهانه حمایت از متحدانش در خاورمیانه قصد دارد از شرایط ایجاد شده در پی تنش با ایران برای فروش تسلیحات و بمب به عربستان استفاده کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت: ماه گذشته، جمعی از اکثریت کنگره از هر دو حزب علیه ادامه پشتیبانی برای مداخله فاجعه بار عربستان سعودی در یمن رای دادند؛ جنگی که باعث بروز بدترین بحران بشری در جهان شده است. «دونالد ترامپ» این قطعنامه را وتو کرد، و اکنون او از ارائه پشتیبانی نامحدود به رژیم سعودی و متحدانش خبر داده است. روز جمعه، وزارت خارجه به کنگره اطلاع داد که با استناد به وضعیت اضطراری، مخالفان را دور زده و 22 قرارداد تسلیحاتی با عربستان سعودی و چند کشور دیگر را تکمیل خواهد کرد؛ از جمله تسلیحات بیشتری برای قتل عام غیرنظامیان در یمن ارائه خواهد کرد. 

این اقدام ترامپ اگر نقض قانون نباشد لااقل شکستن هنجارهای سازنده توسط او محسوب می شود. در بیانیه دولت هیچ توضیحی در مورد اینکه منظورش از «اضطرار» برای دور زدن کنگره در خصوص فروش سلاح چیست. 

این مانور، نافرمانی ترامپ را از نقش قانونی کنگره در شکل دادن به سیاست خارجی آمریکا تقویت می کند. اعضای هر دو حزب فروش سلاح به عربستان سعودی را به دلیل بمباران های مکرر و کاملا آگاهانه اهداف غیر نظامی در یمن و همچنین به دلیل امتناع مقامات ارشد این کشور از پذیرفتن جرائم حقوق بشری از جمله قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار و ستون نویس واشنگتن پست، متوقف کرده بودند. برای توقف کامل فروش سلاح به عربستان، کنگره باید لایحه ای را تصویب می کرد که ترامپ می توانست آن را قبول یا رد کند.

اما در عوض، او بار دیگر اقتدار کنگره را به نفع «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان که جنگ یمن را به راه انداخته و به گفته سازمان سیا، احتمالا شخصا دستور قتل خاشقجی را صادر کرده، نادیده گرفت. اوایل امسال ترامپ در ارائه شواهد قانونی که به کمیته روابط خارجی مجلس سنا در رابطه با مسئولیت قتل خاشقجی توسط بن سلمان وعده داده بود، ناکام ماند.

اگر هدیه جدید ترامپ به ولیعهد سعودی همچنان سر جایش باقی بماند، میراثی را برای روسای جمهور بعدی به جا خواهد گذاشت: روسای جمهور آمریکا می توانند بدون نیاز به مجوز کنگره و تنها با اعلام وضعیت اضطراری به هر نقطه از جهان سلاح بفروشند. این اقدام حتی خوشایند حامیان ترامپ و حامیان فروش اسلحه به عربستان سعودی هم نخواهد بود.

‌سناتور دموکرات «دیک دوربین» با اشاره به اقدام ترامپ در دور زدن کنگره برای فروش سلاح به متحدان این کشور در خاورمیانه در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «چرا رئیس جمهور ، کنگره را برای فروش سلاح بیشتر به عربستان سعودی با توجه به نقش خونین این کشور در جنگ یمن و قتل جمال خاشقجی (روزنامه نگار منتقد سعودی) دور می زند؟»

سناتور «جیمز ریچ» از ایالت «آیداهو» و رئیس کمیته روابط خارجی هم دستکم در مورد آن تفکر کرده و در بیانیه ای گفته است که «در حال بررسی و تجزیه و تحلیل توجیه قانونی برای این اقدام و پیامدهای بعد از آن است.»

ریچ یک راه چاره آماده برای این کار دارد: او می تواند به کمیته اش اجازه دهد به لایحه ای برای جلوگیری از فروش سلاح به عربستان رای دهد تا زمانی که رژیم عربستان بمباران یمن را متوقف کند و به دیگر شرایط اساسی، از جمله آزادی فعالان حقوق زنان جامه عمل بپوشاند. کنگره وظیفه دارد فرمانبرداری گستاخانه ترامپ از ولیعهد عربستان را متوقف کند و در عین حال وظیفه دارد از برتری های اساسی سیاست خارجی خود دفاع کند. اکنون نوبت آقای ریچ است که نشان دهد می تواند این چالش را برطرف کند یا خیر.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.