در ادامه مخالفت ها با سیاست های رئیس جمهور آمریکا، چهار نماینده جمهوری خواه و هم حزبی او هم به مخالفان قرارداد تسلیحاتی با عربستان پیوستند؛ موضوعی که ممکن است مجلس سنا را روزها مشغول خود سازد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد دست کم 4 سناتور جمهوری خواه برای ارائه 22 قطعنامه به کنگره در مخالفت با قراردادهای تسلیحاتی دولت ترامپ با عربستان سعودی به دموکرات ها خواهند پیوست. این موضوع ممکن است مجلس سنا را روزها مشغول خود سازد و نزدیک ترین متحدان رئیس جمهور را با بخشی از سیاست خارجی او دچار اختلاف کند.

«باب منندز» سناتور ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا گفت: او اکنون آنقدر رای دارد که با تصمیم دونالد ترامپ برای اجرایی کردن قرارداد تسلیحاتی 8.1 میلیارد دلاری خود با عربستان سعودی و دیگر کشورهای خاورمیانه به رغم مخالفت های کنگره مخالفت کند.

منندز گفت: «ما حالا چهار سناتور جمهوری خواه هم داریم که تعداد ما را برای تصویب (قطعنامه ها) به بالای حد نصاب می رساند. به عقیده من، مسئله در این مقطع فقط روند کار است.»

بر اساس قانون آمریکا، فروش های تسلیحاتی نیازمند موافقت کنگره این کشور است اما دولت ترامپ با ادعای تهدید ایران و با اعلام وضع اضطراری امنیت ملی مانع از هرگونه بازبینی این توافق جنجالی توسط نمایندگان آمریکا می شود.

سناتور «مایک لی» یکی از حامیان 22 قطعنامه در مخالفت با این قرارداد تسلیحاتی خواهد بود. دولت ترامپ در ماه مه با اعلان وضع اضطراری ملی اجرای این قرارداد را تسریع کرد. لی در مخالفت با این قرارداد به «لیندسی گراهام»، «رند پال» و «تاد یانگ» سناتورهای جمهوری خواه ملحق شده است. 

قطعنامه های مخالفت با این قرارداد به 51 رای نیاز دارد تا از کمیته روابط خارجی مجلس سنا خارج شود و به صحن بیاید. این قطعنامه ها پس از آنکه منندز هفته گذشته آنها را تقدیم کرد، به این کمیته ارجاع داده شدند. اگر همه 47 دموکرات مجلس سنا به این قطعنامه ها رای بدهند، رأی چهار سناتور جمهوری خواه به معنای آن است که این قطعنامه ها در صحن عمومی نیز به رای گذاشته خواهند شد.

«مارک روبیو» سناتور جمهوری خواه از ایالت «فلوریدا» گفت: قانونگذاران باید تغییر اختیارات اعلام وضع اضطراری را که به رئیس جمهور اجازه می دهد کنگره را دور بزند، بررسی کنند.

به گفته منندز، در باره هر قطعنامه می توان به مدت 10 ساعت بحث کرد و اگر سناتورها نتوانند با قطعنامه ها به عنوان یک بسته برخورد کنند، این می تواند صحن مجلس سنا را به مدت 220 ساعت به خود مشغول کند. وی گفت: «اگر ما بر سر بررسی این قطعنامه ها در قالب یک بسته به توافق نرسیم، درباره هر کدام از آنها می توان 10 ساعت بحث کرد. من لزوما دنبال چنین چیزی نیستم، اما باید دید چه می شود.»

رای گیری در سنا درباره خارج کردن قطعنامه ها از کمیته ممکن است همین دوشنبه یا سه شنبه هفته آینده انجام بگیرد.

منندز گفت: نمی داند آیا آنقدر رأی خواهد داشت که بتواند بر حق وتو ترامپ فائق آید. او گفت: «بگذارید ابتدا ببینیم آیا قطعنامه ها به تصویب می رسند.»

مارکو روبیو که جزو حامیان کنونی قطعنامه ها نیست، نیز گفت: مخالف بی توجهی دولت به نقش کنگره در قرارداد تسلیحاتی است.

او گفت: در مخالفت با اقدام ترامپ به طور بالقوه به چهار سناتور جمهوری خواه دیگر خواهد پیوست.

او همچنین گفت: قانونگذاران باید تغییر اختیارات اعلام وضع اضطراری را که به رئیس جمهور اجازه می دهد کنگره را دور بزند، بررسی کنند.

روزنامه نیویورک‌ تایمز اخیرا فاش کرد که دولت دونالد ترامپ، بدون اطلاع کنگره بمب‌ های پیشرفته‌ ای به عربستان سعودی فروخته است.

این روزنامه روز جمعه در گزارشی نوشت که ترامپ 24 مه (3 خرداد) با اعلام حالت فوق‌ العاده در آمریکا توانست 22 قرارداد فروش سلاح را با اردن، امارات و عربستان سعودی به ارزش 8.1 میلیارد دلار منعقد کند.

نیویورک تایمز نوشت دولت آمریکا در توجیه این اقدام خود که مخالفت اعضای برخی از کنگره را در پی داشت، ادعا کرد فروش این سلاح‌ ها به کشورهای مذکور با هدف «مقابله با ایران» صورت می‌ گیرد.

بر اساس این گزارش، مطابق این قراردادها، آمریکا 120 بمب با دقت بالا که از تولیدات شرکت «ریتیون» است، به امارات و عربستان سعودی فروخته است.

علاوه بر این بمب‌ ها، تعمیر و نگهداری جنگنده‌ های «اف- 15» عربستان سعودی، صادرات توپ‌ های جنگی «هویتزر» و سامانه‌ های ضد تانک و سلاح‌ های خودکار نیز جزو این قراردادها می‌ شود.

نیویورک تایمز می‌ نویسد کنگره آمریکا از بند پنجم که مربوط به تولید سیستم‌ های کنترل و هدایت شونده بمب‌ های نقطه‌ زن در عربستان سعودی است، بی اطلاع بوده و چنین قراردادی به معنای انتقال فناوی بسیار مهم برای امنیت ملی آمریکا به کشوری دیگر است و این اقدام در تضاد با وعده‌ های انتخاباتی ترامپ است.

ماه هاست که روابط نزدیک دولت ترامپ با سعودی ها خشم اعضای کنگره را تشدید کرده است. تنش ها زمانی شدت یافت که رئیس جمهور آمریکا به منظور فروش تسلیحات به عربستان سعودی که کنگره پیشتر آن را متوقف کرده بود، از اعلان وضع فوق العاده استفاده کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.