انتقادهای جهانی از این کشور تاحدی بالا گرفته که آمریکا به عنوان متحد درجه اول عربستان هم مجبور به انجام اقدامات تنبیهی علیه این کشور شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: این روزها همه چیز علیه دولت عربستان سعودی است. قتل خاشقجی پس از جنگ یمن، انتقادها از ریاض را دو چندان کرده است و حال همه نگاه های بین المللی بر خاندان سلطنتی عربستان و به ویژه ولیعهد این کشور که مسبب همه این مسائل به نظر می رسد، متمرکز شده است.

انتقادهای جهانی از این کشور تاحدی بالا گرفته که آمریکا به عنوان متحد درجه اول عربستان هم مجبور به انجام اقدامات تنبیهی علیه این کشور شده است.

احتمال رای‌ گیری علیه عربستان در مجلس سنا

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا امروز چهارشنبه گفته است احتمال رای گیری در مورد قطعنامه ای علیه عربستان سعودی به دلیل نقش ریاض در جنگ یمن و قتل جمال خاشقجی تا پایان سال جاری میلادی در این مجلس وجود دارد. به گفته «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا، در این قطعنامه درخواست قطع هر گونه کمک به ریاض برای جنگ در یمن مطرح شده است. رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا همچنین از احتمال رای گیری در مورد طرح جلوگیری از فروش سلاح به عربستان سخن گفت.

باب کورکر اظهار داشت: «سناتورها به دنبال راهی هستند تا انزجار خود را بابت اتفاقی که برای جمال خاشقجی افتاد به عربستان نشان دهند. آنها همچنین می خواهند نشان دهند که از شیوه ای که جنگ یمن پیش رفته است نگران هستند. اقدامات سخت گیرانه ای در انتظار عربستان است.» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا از حزب جمهوری خواه همچنین اعلام که که وی از «مایک پومپئو» وزیر خارجه، «جیمز متیس» وزیر دفاع و «جینا هاسپل» مدیر سازمان سیا خواسته است تا برای ادای شهادت محرمانه در مورد نقش عربستان در جنگ یمن و قتل جمال خاشقجی در این کمیته حاضر شوند.

«نانسی پلوسی» رهبر دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا نیز در بیانیه ای در مورد جنگ یمن گفت: «کنگره باید اقدامی واقعی و فوری انجام دهد تا به این بحران انسانی وحشتناک پایان دهد.»

دموکرات ها در دوره جدید کنگره که از ماه ژانویه آغاز می شود اکثریت را در مجلس نمایندگان در اختیار خواهند داشت. این در حالی است که جمهوری خواهان همچنان در مجلس سنا حائز اکثریت خواهند بود.

خبرگزاری بلومبرگ نیز نوشت که «کریس فان هولن» سناتور دموکرات گفت که وی تحریم های گسترده ای را پیش بینی کرد که مسئولان بلندپایه در عر بستان سعودی هدف قرار می دهد.

قتل خاشقجی

پرونده قتل خاشقجی نیز هر روز بیشتر به ضرر عربستان تمام می شود و به نظر می رسد دست محمد بن سلمان در حال رو شدن باشد.

امروز  سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه گفت که دستور قتل خاشقجی از سوی مقامات بلندپایه سعودی صادر شده بود و باید مشخص شود که چه کسی این دستور را صادر کرده است.

روز گذشته نیز یک فایل صوتی منتشر شد که قوی ترین مدرک در زمینه دست داشتن ولیعهد در این پرونده محسوب می شود. در گزارش نیویورک تایمز در این خصوص آمده بود بلافاصله پس از قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان، یک عضو تیم ترور از طریق تلفن به مافوق خود در عربستان سعودی می‌ گوید که به رئیس ات (که احتمالا محمد بن سلمان باشد) بگو، ماموریت انجام شد. این خبر اکنون توسط سه منبع آگاه تایید شده است.

در حالی که اسم محمد بن سلمان در این فایل آورده نمی‌ شود اما مقامات اطلاعاتی آمریکا معتقدند که عبارت «رئیس ات» در این فایل صوتی اشاره به محمد بن سلمان دارد. منابع آشنا به این فایل صوتی می‌ گویند، کسی که پشت تلفن حرف می‌ زند شاهزاده «ماهر عبدالعزیز مطرب» یکی از اعضای تیم 15 نفره است که برای کشتن خاشقچی از ریاض به استانبول رفته بودند و به زبان عربی صحبت می کند. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.