تعطیلی دولت آمریکا در روز اول سال مالی جدید، در واقع به معنی پذیرش ریسک بالای سیاسی از سوی ترامپ است، چون ماه بعد از آن (نوامبر) قرار است انتخابات میان‌ دوره‌ ای کنگره برگزار شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: جمهوری خواهان کنگره، که پیش از این با چشم انداز دشواری از انتخابات مواجه بودند، این بار با چشم اندازی مواجه شدند که به شدت تلاش داشتند از آن جلوگیری کنند: تهدیدی از سوی رئیس جمهور برای تعطیلی دولت در صورت عدم تامین بودجه لازم برای ساخت یک دیوار مرزی.

دونالد ترامپ در توییتی نوشته است: «در صورتی که دموکرات‌ ها به ما برای امنیت مرزها از جمله دیوار رای ندهند، دولت را تعطیل می‌ کنم.»

وی افزود که آمریکا باید از «شر لاتاری» هم خلاص شود و به «سیستمی» برسد که مهاجرت به این کشور بر اساس «شایستگی» صورت پذیرد.

ترامپ نوشته که «ما می‌ خواهیم افراد برجسته وارد کشورمان شوند.»

تعطیلی دولت آمریکا در روز اول سال مالی جدید (اول) اکتبر در واقع به معنی پذیرش ریسک بالای سیاسی از سوی ترامپ است، چون ماه بعد از آن قرار است انتخابات میان‌ دوره‌ ای کنگره برگزار شود و این بدان معنی است که کنترل جمهوری‌خواهان هم در سنا و هم در مجلس نمایندگان در معرض خطر قرار می‌ گیرد.

توییت رئیس‌ جمهور آمریکا چند روز پس از دیدار وی با «پل رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و «میچ مک‌ کانل» رهبر اکثریت سنا منتشر می شود.

به گفته یک فرد آشنا با موضوع، رهبران جمهوری خواهان هفته گذشته فکر می کردند که با ترامپ در مورد به تاخیر انداختن مجادله تامین هزینه ساخت دیوار مرزی تا پس از انتخابات میان دوره ای در نوامبر، به توافق رسیده اند. اما تهدید ترامپ به تعطیلی دولت که در آن او همچنین خواستار توقف یک سری سیستم های مهاجرتی شده، در را به روی یک سری رویارویی های شدید بر سر هزینه های سیاسی باز می کند؛ این در حالی است که سال مالی جاری در ماه سپتامبر به پایان می رسد.

در حالی که انتخابات میان دوره ای تنها چند هفته پس از پایان سال مالی برگزار می شود، حزب جمهوری خواه نمی تواند به خوبی از پس کنترل اختلالی برآید که رای دهندگان - که قبلا هم از اختلاف عملکرد واشنگتن ناراحت بودند - ممکن است رئیس جمهور را برای پاسخگویی به آن وادار کنند.

تعطیلی دولت همچنین می تواند در ماه سپتامبر کار اصلی جمهوری خواهان سنا را از مسیرش منحرف کند: فشار آنها برای گرفتن رای برای قاضی «برت کاوانا» برای عضویت در دیوان عالی.

«تام کول» ​نماینده جمهوری خواه ایالت «اوکلاهما» در یک مصاحبه گفت: «در هر حال ما یک انتخابات میان دوره ای چالش برانگیز خواهیم داشت، و من نمی دانم که چگونه توجه ها را به تعطیلی دولت جلب می کنید در حالی که کنترل دولت می تواند به شما کمک کند.»

«استیو استیورس» نماینده ایالت اوهایو نیز اصرار دارد که تعطیلی دولت نامحتمل است و می توان سیاست های مهاجرتی را بهتر کرد.

تهدید ترامپ به تعطیلی دولت بخشی از مجموعه توییت های رئیس جمهور است که طی آنها وی اهداف مطلوبی چون «رابرت مولر» بازپرس ویژه و رسانه های خبری را هدف قرار می دهد.

ترامپ از ابتدای آغاز به کارش عدم تعطیلی دولت را منوط به تامین بودجه دیوار مرزی کرده؛ اقدامی که با مخالفت شدید کارمندانش و جمهوری خواهان در کنگره مواجه شده است. هر باری که رهبران کنگره به توافق بر سر بودجه دست می یابند، ترامپ از اینکه در آن رقمی برای دیوار تعیین نشده ایراز خشم می کند و تهدید به برهم زدن توافق می کند.

او در بهار 2017 توییت کرده بود که شاید آنچه که کشورش به آن نیاز دارد «یک تعطیلی خوب» بر سر این مسئله باشد. 

سپس در اوایل امسال که کنگره لایحه بودجه ای را تصویب کرد که در آن بودجه ای برای دیوار مرزی در نظر گرفته نشده بود، ترامپ صراحتا پیش از امضا، تهدید به وتوی آن کرد. اما او پس از امضا گفت که دیگر هیچ گاه چنین لایحه ای را امضا نخواهد کرد. 

هفته گذشته رهبران جمهوری خواه با ترامپ در کاخ سفید در مورد بودجه دولت فدرال جلسه داشتند. آنها فکر می کردند برای موکول کردن بحث بودجه دیوار مرزی به بعد از انتخابات به توافق رسیده اند. اما حال توییت ترامپ خبر از عدم توافق در این خصوص می دهد.

ترامپ در تبلیغات انتخاباتی اش ساخت یک «دیوار بزرگ زیبا» در مرز جنوبی کشور را وعده داده بود و 19 ماه پس از ریاست جمهوری اش، وی از عدم پیشرفت این موضوع به وضوح خشمگین شده است. در ماه مارس کنگره لایحه ای را تصویب کرد که شامل بودجه 1.6 میلیارد دلاری برای ساخت دیواری به وسعت بیش از 90 مایل در حاشیه مرز با مکزیک بود، اما این رقم بسیار با بودجه 25 میلیارد دلاری که رئیس جمهور برای عمل به تعهداتش در این خصوص نیاز دارد، فاصله دارد.

رئیس جمهور از دیرباز خواستار قانونی شده که شامل «چهار محور» کاخ سفید شود: مسیری به شهروندی مهاجران موسوم به رویاپردازان، پایان دادن به ویزای لاتاری، کاهش شدید مهاجرت های قانونی، تامین بودجه دیوار مرزی.

هم مجلس نمایندگان و هم سنا امسال لوایح مهاجرتی ای را که شامل چهار محور مدنظر ترامپ شود، رد کردند. سناتور «چاک شومر» رهبر دموکرات ها در سنا خواستار واکنش جدی به توییت رئیس جمهور شده است. به گفته او، «لایحه ای که او حرفش را می زند، در صحن سنا تنها 39 رای آورد. ترامپ باید از اشتباهاتش درس بگیرد.»

نانسی پلوسی» رهبر دموکرات ها در مجلس نیز گفت: « رئیس جمهور ترامپ باید به گلف بازی بپردازد و از فرآیند بودجه فاصله بگیرد. دموکرات ها دولت را باز نگاه می دارند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.