کمیته اطلاعات سنای آمریکا گزارش تاثیر گذاری روسیه بر انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 در آمریکا را تایید کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه یو اس ای تودی گزارش داد: کمیته اطلاعات مجلس سنای آمریکا اعلام کرد با ارزیابی آژانس های اطلاعاتی مبنی بر اینکه دولت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 مداخله کرده و موضع «هیلاری کلینتون» رقیب دموکرات او را تضعیف کرده،  موافق است.

کمیته اطلاعات سنا در گزارش خود اعلام کرد: ارزیابی آژانس های اطلاعاتی یک محصول اطلاعاتی دقیق است. کمیته اطلاعات سنا با این ارزیابی‌ های اطلاعاتی و دقیق مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه شخصا کارزار مداخله در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا را تایید کرده، موافق است.

«ریچارد بور» رئیس کمیته اطلاعات سنا و «مارک وارنر» در ماه مه اعلام کرده بودند که با گزارش آژانس های اطلاعاتی که در ژانویه 2017 منتشر شد، موافقند. با این حال اکنون کل کمیته خلاصه ای رسمی، و غیرطبقه بندی شده از یافته های اولیه را منتشر کرده است.

در گزارش سناتورها آمده است: «این کمیته با ارزیابی های اطلاعاتی و منابع باز موافقند که پوتین مجوز نفوذ این کارزار بر انتخابات آمریکا را داده است. بخشی از گزارش هم نشان می دهد که مسکو قصد بدنام کردن کلینتون را داشته است.»

این گزارش دومین گزارش کمیته اطلاعات سنا تا به امروز در روند تحقیقات در خصوص دخالت روسیه در انتخابات 2016 است. گزارش نهایی در این خصوص - که هدف آن پاسخ به این سوال است که کارزار انتخاباتی ترامپ با کرملین تبانی داشته یا خیر - انتظار می رود در اوایل پاییز منتشر شود. گزارش تبانی، می تواند همکاری های حزبی در کمیته را وارد آزمون تازه ای کند.

با این حال سنای آمریکا در این گزارش تاکید کرد که ارزیابی آژانس های اطلاعاتی تنها خلاصه‌ ای را از فعالیت‌ های رسانه‌ های دولتی روس در سال 2012 فراهم کرده و نتوانسته ارزیابی به روزرسانی شده ای را از توانایی‌ های رسانه‌ های روس در سال 2016 فراهم کند.

کمیته سنا همچنین بدون دسترسی به بخش اعظم داده‌ های ارزیابی آژانس های اطلاعاتی که باید به آنها تکیه کند، به این نتایج رسیده است.

کمیته اطلاعات سنا باید به آژانس‌ هایی تکیه کند که اطلاعات حساس را به طور دقیق و با جزئیات گزارش می‌ دهند اما کمیته اطلاعات سنا ظاهرا تنها با پرسش از نویسندگان این گزارش مبنی بر اینکه آیا ارزیابی جامعه اطلاعاتی دقیق است یا نه، به این نتیجه رسیده‌ اند که گزارش مذکور، دقیق بوده است.

شاید به همین دلیل باشد که برخی قسمت های گزارش کمیته اطلاعات سنا با کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان در تضاد است. جمهوری خواهان در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان در ماه مارس اعلام کردند که آژانس های اطلاعاتی نتوانسته اند این نتیجه گیری خود را اثبات کنند که پوتین تلاش کرده به ترامپ برای شکست دادن کلینتون کمک کند.

دموکرات ها در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، جمهوری خواهان را متهم کرده اند که بدون مصاحبه با شاهدان اصلی و جمع آوری اسناد مهم به تحقیقات پایان داده اند.دموکرات ها گفته اند که جمهوری خواهان در این کمیته به رهبری «دوین نونز» تلاش کرده اند از ترامپ محافظت کنند.

در گزارش سال 2017 آژانس های اطلاعاتی آمریکا آمده است که «پوتین فرمان تشکیل کارزار نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا را داده است». این گزارش می گوید: مسکو به شکلی کاملا روشن ترامپ را بر رقیبش ترجیح می داده، و قصد داشته موضع کلینتون و همچنین فرآیند دموکراتیک آمریکا را تضعیف کند.

«رابرت مولر» بازپرس ویژه، تحقیقات مجزایی در مورد دخالت روسیه، تبانی احتمالی میان ترامپ و کرملین، و نقض احتمالی عدالت توسط ترامپ را در دست انجام دارد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.