حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری هفته جاری در سفری سه روزه به 2 کشور اروپایی سوئیس و اتریش، تلاش های خود برای حفظ برجام وارد مرحله جدیدی کرد.
از توافقات و تصمیمات احتمالی ایران و طرف های اروپایی در این سفر جزئیات دقیقی منتشر نشده اما روشن است که مقصد سفر رئیس جمهوری و هیات همراه او دلایل سیاسی ویژه ای داشته است.
از جمله اینکه اتریش هم اکنون رئیس دوره ای اتحادیه اروپاست؛ اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می شود که بدانیم این کشور به همراه اسپانیا و ایتالیا به پیشنهاد کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس برای اعمال برخی فشارها به ایران مخالفت کرده انذ.
همچنین دست اتریش برای توسعه همکاری با ایران از طریق شرکت های متعدد دولتی موجود در این کشور از بسیاری از کشورهای اروپایی بازتر است.
از سوی دیگر مجموعه اتحادیه اروپا در موارد متعددی در باره حفظ برجام با آمریکا اختلاف نظر دارد و این اختلاف‌ نظر بین چین و روسیه با آمریکا پررنگ‌تر است.
قدرت احمدیان، استادیار علوم سیاسی دانشگاه رازی کرمانشاه روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ایجاد شکاف بین کشورهای اروپایی با هدف دورکردن آنها از همراهی با ایالات متحده می تواند اقدامی موثر به نفع ایران باشد.
به اعتقاد احمدیان، شکاف‌اندازی بین طرف های ایران در برجام در چند سطح قابل پیگیری است از جمله بین اروپا و آمریکا، آمریکا و چین، آمریکا و روسیه و خود اروپایی‌ها.
این استاد دانشگاه در عین حال گفت: ممکن است دولت های اروپایی در نهایت به شکل حقوقی و رسمی (دوژوره) به دنبال حفظ برجام باشند اما احتمال دارد این قرارداد از نظر عملی (دوفاکتو) و به صورتی که ایران از مزایای کامل آن بهره مند شود، حفظ نشود.
او به همین دلیل پیشنهاد کرد که در کنار تلاش برای ایجاد اختلاف بین دولت های اروپایی و نیز بین اروپا و آمریکا، تیم سیاست خارجی دولت می تواند اختلاف دیدگاه در سران دولت آمریکا را هم پیگیری کند تا از دل آن منافع ایران تامین شود.
عضو هیات علمی دانشگاه رازی توضیح داد: در دولت آمریکا 2 نوع نگاه سیاسی وجود دارد؛ نخست یک نگاه ایدئولوژیک متعلق به چهره هایی مانند مایک پمپئو، جان بولتون و... که تحت تاثیر صهیونیست ها و عربستان سعودی است و درصدد ایجاد چالش های جدید برای ایران است.
او افزود: دیدگاه دوم رویکرد پراگماتیستی (عملگرایانه) رئیس جمهوری آمریکاست، فردی که درس سیاست خارجی، نظریه، فلسفه و جامعه شناسی نخوانده و به دنبال کسب دستاوردهای شخصی است.
احمدیان اظهار داشت: نمونه این نگاه عملگرایانه را در مذاکره ترامپ با رهبر کره شمالی دیدیم طوری که او برای دستیابی به یک معامله و دستاورد بزرگ راه خود را از حامیان نگاه ایدئولوژیک در دولتش که مخالف گفت و گو با کره بودند، جدا کرد.
او بر این باور است که در کنار راهبرد ایجاد شکاف در اتحادیه اروپا و بین آمریکا و سایر اعضای برجام، می توان از اختلاف دیدگاه در سران دولت آمریکا هم به نفع ایران بهره برداری کرد.
7444/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.