در یک عقب نشینی واضح، آمریکا اعلام کرد که ممنوعیت ورود پناهجو از 11 کشور «پرخطر» را لغو می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد وزیر امنیت داخلی آمریکا اعلام کرده است که ممنوعیت ورود پناهجویان از «کشورهای پرخطر» از خاورمیانه و آفریقایی برداشته شده اما این پناهجویان بعد از «بررسی امنیتی بیشتر»، می توانند وارد خاک آمریکا شوند.

«کریستین نیلسن» که جانشین «جان کلی» وزیر امنیت داخلی پیشین آمریکا شده است،‌ گفت این تغییر بعد از بررسی 90 روزه نحوه پذیرش پناهجو از مصر، ایران، عراق، لیبی،‌ مالی،‌ کره شمالی، سومالی، سودان جنوبی، سودان، یمن و سوریه توسط وزارت امنیت کشور و نهادهای اطلاعاتی صورت گرفت. دیگر محدودیتی به واسطه ملیت پناهجویان اعمال نمی شود.

وزیر امنیت ملی آمریکا اعلام کرد: این مساله حائز اهمیتی حیاتی است که بدانیم چه کسانی وارد این کشور می شوند. تدابیر امنیتی بیشتر کار را برای بهره بردای بازیگران بد از برنامه مهاجرتی ما سخت تر می کند.

این تازه ترین تصمیم دولت «دونالد ترامپ» از زمان روی کار آمدن درباره ورود پناهجویان است. ترامپ در زمان نامزدی انتخابات وعده داده بود در راستای تامین امنیت مردم آمریکا سختگیری هایی در قبال ورود شهروندان برخی کشورها و پناهجویان خواهد داشت. رئیس جمهور آمریکا ژانویه گذشته در دو فرمان جداگانه ویزای چند کشور عمدتا مسلمان و همچنین ورود پناهجویان از چند کشور مشابه را متوقف کرد.

فرمان های اجرایی ترامپ درباره ویزا و پناهجویان چند بار در دادگاه های فدرال آمریکا با مخالفت هایی روبرو شد اما در نهایت دولت ترامپ، به طور موقت توانست اجرای آن را آغاز کند تا در دیوان عالی بعد آن را بررسی کند.

در سه سال گذشته پذیرش پناهجو از این 11 کشور سالانه 40 درصد از رقم پناهجویان کل آمریکا را تشکیل می داده است. در چند ماه اخیر با فرمان های ترامپ، پذیرش پناهجویان از 11 کشور کاهش شدیدی داشت.

جزئیات جدیدی از «بررسی امنیتی بیشتر» برای پذیرش پناهجویان از این 11 کشور فاش نشده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت که سیاست دولت برای تشدید ارزیابی های امنیتی در مورد این 11 کشور به معنای آن نیست که این طرح به منظور هدف قرار دادن مسلمانان طراحی شده است.

وی اظهار داشت: کار ما ارتباطی به دین ندارد.

این مقام ارشد آمریکایی افزود که «هیچ چیز جدید خاصی» در نظارت های سختگیرانه تر در قبال کشورهایی که پرخطر قلمداد می شوند، وجود ندارد.

فهرست «کشورهای پرخطر» توسط «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین در سال 2016 تهیه شد و با روی کار آمدن دولت ترامپ، الگویی برای منع پذیرش مهاجران شد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.