اعضای دموکرات و جمهوری خواه مجلس سنا در محکوم کردن قتل جمال خاشقجی و مسئول دانستن ولیعهد سعودی در این قتل با یکدیگر متحد شدند و ترامپ از این پس نمی تواند این جنایت را نادیده بگیرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رویترز گزارش داد مجلس سنای آمریکا با تصویب قطعنامه‌ ای «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را به‌ عنوان مسئول قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول معرفی کرد.

همزمان نمایندگان سنا قطعنامه دیگری را برای قطع حمایت نظامی و لجستیک دولت آمریکا از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در یمن صادر کردند.

سنای آمریکا با رای اکثریت به قطع حمایت نظامی واشنگتن از عربستان در جنگ یمن رای داد و ولیعهد این کشور را عامل قتل خاشقجی معرفی کرد. در صف‌ آرایی بارزی علیه رئیس جمهور آمریکا، جمهوری‌ خواهان هم‌ حزب دونالد ترامپ هم‌ صدا با هم‌ قطاران دموکرات خود با سیاست دولت در حمایت از عربستان مخالفت کردند.

کمیته روابط خارجی سنا، که رهبری آن را «باب کورکر» جمهوری خواه بر عهده دارد، تصویب این دو قطعنامه را پیشنهاد کرده بود.

این در حالی است که دونالد ترامپ گفته است این قطعنامه ها را که اساسا تاثیری نمادین دارد، وتو خواهد کرد.

در حالی این قطعنامه‌ ها دو ماه پس از قتل خاشقجی تصویب شدند که در این مدت ترامپ بر نامشخص بودن مسئول مرگ این روزنامه نگار تاکید داشته و از پادشاهی عربستان به عنوان متحد آمریکا تمجید کرده است.

قطعنامه غیرالزام‌ آور سنا از رئیس جمهور آمریکا می‌ خواهد تمام نیروهای آمریکایی را که به نحوی در جنگ یمن نقش ایفا می‌ کنند به کشور بازگرداند.

در رای‌ گیری جداگانه‌ ای در سنا از عربستان خواسته شده سیاست خارجی بی‌ سامان خود را معتدل‌ تر کند و هر آن کس که در قتل خاشقجی دست داشته مسئول بشناسد.

رسانه‌ های آمریکا پیشتر به نقل از مقام‌ های آگاه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گزارش کرده بودند که نتیجه تحقیقات نشانگر مسئولیت کامل محمد بن سلمان در قتل جمال خاشقجی است. با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهور و «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا می‌ گویند مسئولیت ولیعهد سعودی در این قتل «هنوز محرز نشده» است و احتیاج به تحقیقات بیشتر دارد. با این حال اعضای مجلس سنا هفته گذشته و پس از دیدار با «جینا هاسپل» رئیس سازمان سیا اعلام کردند شکی در مسئولیت بن سلمان وجود ندارد.

دولت ترامپ از کنگره خواسته بود تا روابط با عربستان سعودی را به دلیل نقش کلیدی این کشور در مقابله با ایران و مشارکت‌ های اقتصادی سودآور برای آمریکا از جمله فروش سلاح، تیره نکند.

قطعنامه مجلس سنا برای قطع کمک به ائتلاف سعودی در یمن با 56 رای موافق و 41 رای مخالف به تصویب رسید.

نارضایتی از محمد بن سلمان و از اقدامات کاخ سفید در این زمینه باعث شد تا تعدادی از جمهوری خواهان متحد دونالد ترامپ در سنای آمریکا از قطعنامه درباره جنگ یمن حمایت کنند.

آمریکا حامی اصلی ائتلاف عربی به رهبری سعودی در جنگ علیه یمن است. از زمان ورود عربستان و همپیمانانش به میدان جنگ در یمن، بیش از 10 هزار نفر کشته و میلیون‌ ها نفر آواره شده اند.

تحلیلگران می‌ گویند یمن درگیر فجیع‌ ترین بحران انسانی در جهان است.

اعضای مجلس نمایندگان باید برای تبدیل این دو قطعنامه به قانون الزام آور، به آنها رای مثبت دهند. با توجه به کسب اکثریت کرسی‌ های مجلس نمایندگان توسط حزب دموکرات در انتخابات اخیر، چنانچه بررسی این قطعنامه‌ ها بعد از تعطیلات سال نو و تغییر ترکیب کنگره آغاز شود، به احتمال زیاد رای مثبت مجلس نمایندگان را کسب خواهد کرد.

«چاک شومر» رهبر دموکرات ها در مجلس سنای آمریکا گفت همه اعضای دموکرات و جمهوری خواه مجلس سنا در محکوم کردن قتل جمال خاشقجی و مسئول دانستن ولیعهد سعودی در این قتل با یکدیگر متحد شدند و دونالد ترامپ از این پس هرگز نمی تواند این جنایت زشت را نادیده بگیرد.

«برنی سندرز» سناتور مستقل از ایالت «ورمونت» که از این قطعنامه حمایت کرده است، تصویب آن را «لحظه‌ ای تاریخی» خوانده است.

برنی سندرز در وب سایت شخصی خود نوشت: نباید از دخالت رژیم مستبد و قاتل عربستان سعودی در جنگ یمن حمایت کنیم زیرا ریاض سبب شده است تا بزرگترین بحران انسانی در یمن شکل بگیرد.

به نوشته او، «دخالت عربستان سعودی در یمن سبب شده است تا بدترین بحران انسانی روی کره زمین شکل بگیرد. این بحران باعث شده است تا 85 هزار کودک یمنی از گرسنگی در آستانه مرگ قرار بگیرند، هر هفته 10 هزار نفر مبتلا به وبا می شوند و سازمان ملل متحد اعلام کرده است که یمن در آستانه یک قحطی قریب الوقوع قرار دارد.»

سندرز افزود: «من می خواهم از همکارانم و تمام مردمی که در سطحی پایین تر سبب شدند تا این قطعنامه تاریخی تصویب شود تشکر کنم. امروز، 45 سال بعد از اینکه سنای آمریکا قانون مجوز دادن به رئیس جمهور آمریکا برای جنگ را تصویب کرد، سنا برای نخستین بار از قدرت خودش استفاده کرد.»

این سناتور کهنه کار آمریکایی در ادامه گفت: «کاری که امروز مجلس سنا انجام داد بدین معنی است که کنگره آمریکا بیمار و خسته است و از انجام  دادن مسئولیت قانونی خودش در خصوص موضوعات جنگی خودداری می کند. ما دیگر از رژیم مستبد و قاتل عربستان سعودی حمایت نظامی نخواهیم کرد.»

سناتور سندرز، یکی از نویسندگان پیش‌ نویس قطعنامه سنا گفته انتظار دارد در ماه ژانویه و با دردست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان توسط حزب دموکرات، قطعنامه‌ ای مشابه در مجلس نمایندگان تصویب شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.