ترامپ در راستای کاهش اختلافات با متحدان تجاری خود در آمریکای شمالی، تعرفه های وضع شده بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از کانادا و مکزیک را لغو کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز گزارش داد دونالد ترامپ در راستای کاهش اختلافات با متحدان تجاری خود در آمریکای شمالی، تعرفه های وضع شده بر فولاد و آلومینیوم وارداتی از کانادا و مکزیک را لغو کرد و تعرفه ها بر خودروهای وارداتی که برای ژاپن و اروپا هزینه ساز بود را نیز به حالت تعلیق در آورد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که واشنگتن تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم وارداتی از کانادا و مکزیک را لغو می‌ کند.

ترامپ اظهار داشت: «همین الان به توافقی با کانادا و مکزیک دست یافتیم و ما نیز محصولات خود را بدون وضع تعرفه یا تعرفه عمده به این کشورها می‌ فروشیم.»

وی سپس اظهار امیدواری کرد که کنگره نیز توافق تجاری آمریکا با مکزیک و کانادا را تایید کند.

طبق بیانیه مشترک دولت‌ های کانادا و مکزیک، این تعرفه‌ ها ظرف دو روز برداشته خواهند شد.

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا از این تصمیم آمریکا ابراز خشنودی کرده است.

دولت دونالد ترامپ بر واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا و مکزیک به ترتیب 25 و 10 درصد تعرفه وضع کرده بود.

رئیس‌ جمهور آمریکا تقریبا یک سال پیش همزمان با وضع این تعرفه‌ ها، علت را نگرانی‌ های مرتبط با مسائل امنیت ملی طرح کرد.

اما اکنون بنابر توافقی که میان واشنگتن، مکزیکو سیتی و اتاوا منعقد شده سه همسایه از این پس سقفی برای واردات و صادرات فولاد قائل نخواهند شد.

با وجود این، آمریکا و کانادا توافق کرده‌ اند که با نظارت بر میزان صادرات این دو فلز، در صورت خرید بیش از حد یکی، دیگری بتواند درخواست گفت و گو کند و در صورت لزوم قادر به وضع دوباره تعرفه باشد.

با حذف تعرفه های اعمال شده بر فلزات وارداتی از کانادا و مکزیک، ترامپ یک اقدام کلیدی در راستای حل بن بست مذاکرات تجاری آمریکا شمالی برداشت که تیم او از سال گذشته برای آن در حال گفت و گو بود. در بخشی از توافق سه کشور، طرف‌های کانادایی و مکزیکی هم توافق کردند که تعرفه هایی که به طور متقابل بر کالاهای آمریکایی وضع کرده بودند را حذف کنند.

آن طور که گفته شده وضع این تعرفه‌ها در یک سال گذشته مانع اصلی پیشرفت در مذاکرات سه جانبه میان آمریکا، مکزیک و کانادا بر سر نهایی کردن مفاد یک پیمان جدید در تجارت میان این سه کشور آمریکای شمالی شده بود.

دونالد ترامپ که همواره از پیمان تجاری قبلی (نفتا) انتقاد کرده بود به دنبال امضای نهایی معاهده جدیدی است که «پیمان آمریکا، مکزیک و کانادا» (یو اس‌ ام‌ سی‌ ای) نامگذاری شده است.

رفع تنش ها با آمریکای شمالی به ترامپ راه گریز بیشتری ارائه می دهد؛ این در حالی است که وی در جنگ تجاری با چین تندروی های بیشتری به خرج داده است. ترامپ روز چهارشنبه اعلام کرد برای حفاظت از شبکه های رایانه ای آمریکا در مقابل تهدید «نیروهای متخاصم خارجی» وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

او با امضای یک فرمان اجرایی عملا شرکت های آمریکایی را از استفاده از فناوری های ارتباطات راه دور (تلکام) خارجی که تهدیدی امنیتی برای این کشور تلقی می شوند منع کرد. ترامپ در دستور خود از هیچ شرکت به خصوصی نام نبرد. با این حال تحلیلگران می گویند که این دستور عمدتا متوجه شرکت عظیم تلکام چینی، هواوی، است.

بعضی کشورها ابراز نگرانی کرده اند که دولت چین ممکن است از محصولات هواوی برای مقاصد جاسوسی استفاده کند.

این شرکت که بزرگ ترین تولیدکننده تجهیزات تلکام جهان است اتهام بهره برداری از محصولاتش برای جاسوسی یا خرابکاری را تکذیب کرده است.

هواوی در واکنش به این فرمان در بیانیه ای نوشت که آماده و مایل است برای رسیدن به تدابیر موثری که در مورد امنیت محصولاتش به آمریکا اطمینان می دهد با دولت ترامپ گفت و گو کند.

آمریکا و چین در یک سال اخیر درگیری نبردی تجاری با اعمال تعرفه های سنگین بر کالاهای یکدیگر بوده اند که اخیرا بعد از شکست مذاکرات دوباره اوج گرفته است. آمریکا جمعه پیش تعرفه ها بر حدود 200 میلیارد دلار کالای چینی را بیش از دو برابر کرد و چین هم تعرفه های تازه ای علیه واردات از آمریکا اعمال کرد.

همچنین شب جمعه کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ تعرفه های وضع شده بر خودروهای خارجی وارداتی را برای شش ماه به حالت تعلیق در آورد. این تعرفه ها می‌توانست تبعات اقتصادی سختی در پی داشته باشد. با این حال در بیانیه کاخ سفید تاکید شد که اگر ظرف 180 روز توافقی با اتحادیه اروپا و ژاپن به دست نیاید، ترامپ درباره اقدام بعدی تصمیم گیری خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.