مشکل ترامپ این است که برای مجازات چین در جنگ تجاری، او ابتدا باید آمریکایی ها را مجازات کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، یاهو نیوز گزارش داد چند هفته است که دولت ترامپ می گوید مذاکرات تجاری با چین «سودمند» است.

اما این خوش بینی دیگر تمام شده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اکنون می گوید آماده افزایش تعرفه‌ ها بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی و هدف قرار دادن صدها میلیارد دلار از این کالاها در آینده نزدیک می‌ شود.

این اظهارات در حالی مطرح شده که یک هیئت چینی قرار بود به مذاکرات تجاری در واشنگتن ادامه دهد.

دونالد ترامپ در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: تعرفه‌ های 10 درصدی 200 میلیارد کالا «روز جمعه» به 25 درصد افزایش خواهد یافت و بیش از 320 میلیارد دلار کالای وارداتی دیگر از چین نیز «به‌ زودی» با 25 درصد تعرفه روبرو خواهند شد.

خبرگزاری‌ های رویترز و آسوشیتدپرس رخدادها و اظهارات تازه را نشانه‌ ای از «افزایش تنش‌ ها» بین دو اقتصاد بزرگ جهان توصیف کرده‌ اند. رویترز می‌ گوید این پست توئیتری نشان می‌ دهد لحن رئیس‌ جمهور آمریکا در قبال چین تغییر کرده‌ است. آسوشیتدپرس نیز می‌ گوید این پست توئیتری در زمانی منتشر شده که هیئت مذاکره‌ کننده چینی قرار بود گفت‌ و گوها را در واشنگتن از سر گیرد.

انتظار این کار می رفت. در ابتدا ترامپ اظهار داشته بود که تعرفه ها را تا اول مارس افزایش خواهد داد، اگر هیچ معامله ای با چین منعقد نشود. این مهلت آمد و رفت و هیچ معامله ای صورت نگرفت و هیچ تعرفه جدیدی هم اعمال نشد. بنابراین، ترامپ در حال حاضر همان کاری را انجام داده است که انتظارش می رفت.

این اقدام احتمالا به بازارهای مالی آسیب می زند. افزایش تعرفه ها باعث افزایش هزینه ها، بدون هیچ سود متعاقبی می شود. اما بیش از آن، توسل ترامپ به تعرفه ها ممکن است نشان دهد که چین به رغم همه مذاکرات تجاری تسلیم نشده، و ممکن است احساس کند دست بالا را دارد. و چین ممکن است در این مورد حق داشته باشد.

ترامپ هرگز دقیقا نگفته در مذاکرات چه انتظاری از چین دارد، اما با صدای بلند از کسری تجاری بالای آمریکا با چین شکایت کرده است. این چیزی است که چین می تواند با هدایت شرکت های دولتی برای خرید بیشتر از آمریکا مانند انرژی و غذا به آن جامه عمل بپوشاند. این امر می تواند به نقض قوانین تجارت جهانی منجر شود، اما چین هنوز هم می تواند موافقت کند، و به ترامپ اجازه دهد مدعی پیروزی شود، و در مورد جزئیات بعدا نگران شود.

چین به توقف کنترل دولت بر صنعت، جلوگیری از استفاده از تکنولوژی خارجی و اجازه دادن به شرکت های آمریکایی برای فعالیت آزادانه تر در بازار چین بی تمایل تر خواهد شد. بر خلاف غرب، دولت چین به شدت کنترل بخش هایی از اقتصاد را که از لحاظ استراتژیک مهم است، در اختیار دارد و ترامپ اساسا خواستار توقف آن شده است. کارشناسان تجاری اصرار دارند که چین این کار را انجام نخواهد داد و در صورت لزوم گام به گام با ترامپ مقابله خواهد کرد.

تعرفه های ترامپ، آمریکایی ها را مجازات می کند

مشکل ترامپ این است که برای مجازات چین، او باید آمریکایی ها را اول مجازات کند. او قبلا این کار را با تعرفه هایی که سال گذشته اعمال کرد، انجام داد. مجله اکونومیست هزینه تعرفه های ترامپ را 3 میلیارد در ماه برآورد کرده بود - و این هزینه ها مالیات های جدیدی هستند که توسط آمریکایی ها، و نه خارجی ها - آن گونه که ترامپ به اشتباه اصرار دارد - پرداخت می شود.

تعرفه های ترامپ همچنین منجر به اعمال تعرفه های مقابله ای بر صادرات آمریکا به چین، اروپا، کانادا، مکزیک و دیگر کشورها شده، که به کشاورزان آمریکایی و برخی از شرکت ها آسیب می رساند. ترامپ ممکن است فکر کند که اقتصاد آمریکا به اندازه کافی قدرتمند است که بتواند چند میلیارد دلار تعرفه را جذب کند - اما مردم یا نمایندگان سیاسی آنها از این هزینه ها راضی نیستند.

«چارلز گرسلی» سناتور جمهوری خواه از ایالت «آیووا» که ریاست کمیته مالی سنای آمریکا را در اختیار دارد، اخیرا گفته است که ترامپ باید تمام تعرفه را حذف کند تا کنگره بتواند قرارداد تجاری جدیدی را که ترامپ در موردش با چین و مکزیک مذاکره کرده، به تصویب برساند. گرسلی چین را خطاب قرار نداده، اما چینی ها قطعا متوجه شده اند که حزب سیاسی ترامپ در برابر تعرفه ها مقاومت می کند. جمهوری خواهان نیز قانونی را معرفی کرده اند که اعمال تعرفه ها به دلایل امنیت ملی را سخت تر می کند؛ تاکتیکی که ترامپ سال گذشته برای واردات فولاد و آلومینیوم استفاده کرد و تهدید کرده است که برای خودروهای وارداتی استفاده خواهد کرد.

ترامپ با مشکلات زیادی در داخل کشور مواجه است، از جمله مواردی که از گزارش «رابرت مولر» بازرس ویژه تحقیق در مورد دخالت روسیه در انتخابات 2016 و تحقیقات مجلس نمایندگان ناشی می شود که در ادامه دوره ریاست جمهوری اش، تشدید خواهد شد. اقبال عمومی وی به رقم بسیار ضعیف 43 درصد کاهش یافته است. چین در حقیقت ترامپ را در بخش تجارت به چالش کشیده است: سیاست های تجاری ترامپ در کشورش و در حزبش منفور است، پس چرا باید با چنین فردی که پشتیبانی ها از او در داخل در آستانه فرو ریختن است، باید وارد معامله شد؟

با تعرفه های بالاتر، ترامپ اکنون اقدامات چین را بلوف نامیده و چین ممکن است برای دستیابی به توافق، امتیازات لازم را بدهد. اما چین نیز برای بدترین کاری که ترامپ می تواند انجام دهد، آماده اند. و این می تواند بدتر شود. ترامپ می گوید که اگر توافقی به دست نیاید، به زودی تعرفه های دیگری را بر عمده واردات چین اعمال خواهد کرد. تاکنون تعرفه های ترامپ عمدتا مشمول کالاهای صنعتی بود که به عنوان اجزایی از محصولات تکمیل شده استفاده می شوند که به این معنی است که تولید کنندگان نیازی به درگیر شدن با آن ندارند و مصرف کنندگان واقعا آن را متوجه نمی شوند.

اما اگر ترامپ تعرفه های جدید را اعمال کند، تعداد زیادی کالای مصرفی مانند اسباب بازی ها، محصولات الکترونیکی، مبلمان و پوشاک را شامل خواهد شد. تعرفه ها با قیمت های بالاتری خود را نشان می دهند و مصرف کنندگان احتمالا متوجه آن خواهند شد. بنابراین، چینی ها ممکن است تصمیم بگیرند که ترامپ همین راه را ادامه دهد و قیمت ها را برای آمریکایی ها بالا ببرد و ممکن است تعرفه های تلافی جویانه ای هم بر صادرات آمریکا اعمال کند که به کشاورزان آمریکایی آسیب برساند.

ترامپ معمولا می گوید که به آسانی می توان در جنگ های تجاری پیروز شد. اما او می تواند این یکی را در داخل ببازد، و دشمن خارجی اش، از آن علیه وی بهره ببرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.