دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی از منصب خود استعفا داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست گزارش داد مقام‌ های آمریکایی و مشاوران کنگره آمریکا از استعفای «یلیم پوبلت» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی و راستی‌ آزمایی که مسئول دفتر کنترل تسلیحات و راستی‌ آزمایی وزارت خارجه این کشور و از تندروهای برجسته ضدایرانی بود، از سمت خود استعفا داد.

وزارت خارجه آمریکا هنوز بیانیه‌ ای درباره خبر استعفای پوبلت منتشر نکرده است.

احتمال می رود خروج وی از پست اش که در هفته های آتی عملی می شود، خلائی را در دولت ترامپ که با تهدیدات و چالش های جدید مرتبط با کنترل تسلیحات مواجه است، ایجاد کند.

پوبلت که 30 آوریل 2018 ریاست دفتر کنترل تسلیحات، راستی‌ آزمایی و پایبندی وزارت خارجه آمریکا را برعهده گرفت، به داشتن مواضع به شدت ضد ایرانی شهرت داشت و از حامیان سرسخت خروج این کشور از برجام بود.

او یک سال وظیفه نظارت بر سیاست گذاری و تعیین منابع برای مسائل مرتبط با راستی آزمایی درباره پایبندی یا عدم پایبندی به توافقات بین‌ المللی در رابطه با کنترل تسلیحات، عدم گسترش سلاح اتمی و خلع سلاح را برعهده داشت.

به گفته مقامات و دستیاران آشنا به موضوع، پوبلت در دوره مسئولیتش در این دفتر با رئیس خود «آندرا تامسون» معاون وزیر خارجه آمریکا اختلاف‌ نظرهایی داشت. اختلاف نظرهای آنها به ویژه درباره مسائلی از قبیل گزارش‌ های وزارت خارجه در خصوص پایبندی به توافق‌ های تسلیحاتی بود.

یک مقام وزارت خارجه که همچون سایران به شرط ناشناس بودن سخن می گفت، اعلام کرد «تنش بر سر گزارش‌ های وزارت خارجه در خصوص پایبندی به توافق‌ های تسلیحاتی بسیار جدی بود.»

نظرات یلیم پوبلت درباره مسائل مرتبط با کنترل تسلیحات به نظرات «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید شبیه بوده است.

گروه‌ها و اندیشکده‌های تندروی آمریکایی از قبیل «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ ها» به شدت حامی پوبلت بوده‌ اند. این اندیشکده در ژوئیه 2018 میزبان پوبلت بود و او در سخنرانی ای در آنجا به تمجید از مواضع ترامپ در خصوص خروج از برجام پرداخت.

او مدعی شد: «برجام چه در سطح فنی و چه سیاسی و عملی مشکل داشت.»

پیش از این، ده ها تن از مقامات دولت ترامپ از زمان روی کار آمدن او در ژانویه سال 2017 اخراج شده یا استعفا کرده بودند. از جمله این افراد، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع و «جان کلی» رئیس کارکنان کاخ سفید بودند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.