شبکه الجزیره گزارش داد شامگاه گذشته، وزیر خارجه آمریکا در سایه تشدید تنش ها با ایران و در تلاش برای گسترش روابط با بغداد، سفر غیرمنتظره ای به عراق داشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا شامگاه سه‌ شنبه در یک سفر غیرمنتظره و تحت تدابیر شدید امنیتی وارد عراق شد. پومپئو می‌گوید با مقام‌ های عالی‌ رتبه عراق درباره امنیت نیروهای آمریکایی حاضر در این کشور صحبت کرده است.

وزیر خارجه آمریکا که قرار بود روز سه‌ شنبه در ادامه سفر دوره‌ ای خود به اروپا، در «برلین» با «آنگلا مرکل» و «هایکو ماس» صدر اعظم و وزیر خارجه آلمان دیدار کند، این برنامه را برای «رسیدگی به امور اضطراری» لغو کرد.

وزیر خارجه آمریکا گفته است «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا را از سفرهایش در شامگاه سه‌ شنبه مطلع کرده و ترامپ از او خواسته چندین پیام به مسئولان در عراق برساند.

بنا به اعلام وزارت خارجه آمریکا، پومپئو در عراق با «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر و «برهم صالح» رئیس جمهور این کشور دیدار کرده است. پومپئو بدون اشاره به جزئیات به خبرنگاران گفت: ما با آنها در مورد لزوم حفاظت از سربازان آمریکایی در کشورشان صحبت کردیم.»

پومپئو مدعی شده است تهدیدهایی وجود دارند و این تهدیدها جدی‌ است، اما شرح و توضیحی در مورد آنها نداده‌ است: «ما برای مقابله با این تهدیدها تمام اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. ورای این موضوع، چیز بیشتری نمی‌ توانم بگویم.»

به گفته وی مقام‌ های عراقی به وی تضمین داده اند که از منافع آمریکا در این کشور دفاع کنند.

وزیر خارجه آمریکا گفته با مقام‌ های عراقی درباره نیازهای آنها در زمینه انرژی و مسائل زیرساختی به خصوص برق، نفت و گاز طبیعی هم گفت‌ و گو کرده است.

مقام‌ های عراقی ضمن آن‌ که دیدار با نخست‌ وزیر را تایید کرده‌ اند، اما از ارائه جزئیات خودداری کرده‌ اند.

این در حالی است که یک منبع آگاه عراقی درباره این دیدار تاکید کرد که در جریان این دیدار «بر تمدید معافیت عراق از تحریم ‌ها علیه ایران تاکید شد».

این منبع به شبکه خبری السومریه نیوز گفت که در جریان این دیدار تاکید شد که تنش با ایران نباید افزایش پیدا کند.

الجزیره گزارش داد تنش میان ایران و آمریکا در ماه‌ های اخیر و همزمان با افزایش فشارهای واشنگتن بر تهران به شکل کم‌ سابقه‌ ای افزایش یافته است. آمریکا روز دوشنبه اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به خلیج فارس را «پیامی روشن برای ایران» توصیف کرد. یک روز بعد هم خبر اعزام 4 بمب‌ افکن ب 52 به منطقه از سوی مقام‌ های آگاه آمریکایی منتشر شد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به تقویت نیروهای آمریکایی در خلیج فارس گفته است: اگر آمریکا و نوچه‌ هایش احساس ناامنی دارند، به دلیل این است که مردم منطقه از آنها بیزارند. متهم کردن ایران، این وضعیت را تغییر نخواهد داد.

این در حالی است که ایران همزمان اعلام کرده است که در واکنش به عدم اجرای تعهدات 4 کشور باقی مانده در برجام، سطح پایبندی خود به توافق هسته‌ ای را کاهش می‌ دهد.

این تصمیم در بیانیه شورای‌ عالی امنیت ملی اعلام شده که صبح امروز منتشر شد. در این بیانیه آمده است که این تصمیم در نامه‌ های جداگانه «حسن روحانی» رئیس جمهور، به رهبران کشورهای دیگر عضو برجام به اطلاع آنان رسیده است. براساس این بیانیه، به این کشورها 60 روز فرصت داده شده است تا به تعهدات خود به خصوص در حوزه‌ های بانکی و نفتی عمل کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.