امروز بر خلاف هفته‌های دیگر، پاریس و «تولوز» کانون اصلی اعتراض جلیقه‌زردها نبود و در عوض «استراسبورگ» به صحنه درگیری جدی پلیس با معترضان تبدیل شد.

 

به گزارش جماران به نقل از  یورونیوز، دو روز پس از سخنرانی «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، معترضان برای بیست و چهارمین هفته متوالی در قالب جنبش موسوم به «جلیقه‌زردها» بار دیگر در پاریس و شهرهای دیگر به خیابان آمدند.

بنا بر آمار رسمی وزارت کشور فرانسه تا ساعت دو بعد ازظهر شنبه ۷ اردیبهشت شمار راهپیمایان در سراسر فرانسه به ۵ هزار و ۵۰۰ تن رسید که حدود دو هزار و ۶۰۰ تن از آنان به ویژه در دو نقطه از پایتخت، پاریس تجمع کردند. معترضان مطابق معمول هر هفته این آمار را تکذیب کرده و شمار همراهان خود را بسیار بیشتر اعلام کرده‌اند. آمار معترضان در زمان مشابه در هفته گذشته ۹ هزار و ۶۰۰ نفر در کل فرانسه و ۶ هزار و ۷۰۰ نفر در پاریس اعلام شده بود.

هدف اصلی تظاهرات امروز پاسخ دادن به سخنان اخیر ماکرون بود که جلیقه‌زردها آن را «مزخرفات» رئیس جمهوری نامیدند. هدف دیگر راهپیمایان در روز جاری، اعتراض به رسانه‌های چیره و «تفسیر دلبخواهی» اخبار از سوی آنها اعلام شده بود. راهپیمایی امروز یا «کنش بیست و چهارم» جلیقه‌زردها در حالی برگزار می‌شود که یک ماه دیگر انتخابات پارلمانی اروپا برگزار می‌شود و سندیکاهای فرانسه نیز خود را برای راهپیمایی روز جهانی کارگر در چهار روز دیگر آماده می‌کنند. این روز که مطابق با یکم ماه مه، ۱۱ اردیبهشت است، در فرانسه «روز کار» نامیده می‌شود.

امروز بر خلاف هفته‌های دیگر، پاریس و «تولوز» کانون اصلی اعتراض جلیقه‌زردها نبود و در عوض «استراسبورگ» به صحنه درگیری جدی پلیس با معترضان تبدیل شد.

حوالی ظهر امروز معترضان در شهر استراسبورگ واقع در شمال شرقی فرانسه و در مرز آلمان، در پی یک فراخوان اینترنتی به طرف مقر پارلمان اروپا در این شهر حرکت کردند.

فراخوان راهپیمایی استراسبورگ «بین‌المللی» نامیده شده بود و در میان ۲ هزار نفر معترضی که در این راهپیمایی شرکت کردند، پرچم‌هایی از آلمان، بلژیک، ایتالیا و لوکزامبورگ نیز دیده می‌شد.

پلیس ضد شورش با حضور در حوالی خیابانی که به پارلمان اروپا منتهی می‌شد، مانع از رسیدن راهپیمایان به این نهاد مهم اروپایی شده و با پرتاب گاز اشک‌آور تلاش کرد تا معترضان را متفرق کند.

تظاهرات در استراسبورگ حدود ساعت ۵ بعد از ظهر پایان یافت.

در ویدئوهایی که در فضای مجازی همرسان شده، تصاویری نیز از خشونت پلیس علیه جلیقه‌زردها و از جمله دستگیری خشن یک خبرنگار به چشم می‌خورد. به گزارش رسانه‌های داخلی فرانسه در جریان درگیری پلیس با معترضان در استراسبورگ یکی از جلیقه‌زردها از ناحیه سر مجروح شد. با این حال مقام‌های پلیس می‌گویند در جریان تنش در این شهر درگیری مستقیمی با شهروندان روی نداده و راهپیمایان مجبور به عقب‌نشینی از حوالی ساختمان پارلمان اروپا شدند.

جلیقه‌زردهای پاریسی این بار کم‌شمارتر از هفته‌های قبل بودند اما گروهی از معترضان صنفی با جلیقه‌های قرمز به آنها پیوستند.

علاوه بر جلیقه‌زردها حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر نیز در پاریس به دعوت س‌ژ‌ت، اصلی‌ترین نهاد سندیکایی فرانسه برای اعتراض به خیابان آمده بودند. شمار زیادی از هواداران گروه‌های چپ نیز این به این راهپیمایان پیوستند و هدف از اعتراض خود را «پاسخ عمومی به دولت و انجمن ملی شرکت‌های فرانسوی» اعلام کردند. این عده که جلیقه‌زردها پیشاپیش آنان حرکت می‌کردند، راهپیمایی خود را ساعت یک بعد از ظهر در میدان «مونپارناس» آغاز کرده و حدود دو ساعت بعد از آن در حوالی میدان ایتالیا متفرق شدند.

همچنین شماری از جلیقه‌زردها نیز برای اعتراض به کارکرد رسانه‌های اصلی فرانسه با حمل پلاکارد در مقابل دفتر رادیو فرانسه، سی‌نیوز، شبکه یک تلویزیون فرانسه، شبکه ال‌س‌ای و شبکه ب‌اف‌ام تجمع کردند.

برخی از راهپیمایان خطاب به نیروهای پلیس شعار می‌دادند: «خودکشی نکنید، به ما بپیوندید.»

به دنبال انتشار اخباری در مورد افزایش موارد خودکشی مأموران پلیس در ماه‌های اخیر، هفته گذشته برخی از جلیقه‌زردها خطاب به مأموران پلیس ضد شورش که در برابر آنها قرار داشتند شعار می‌دادند: «خودکشی کنید!» این شعار واکنش‌‌های تندی را در جامعه فرانسه و نیز نزد دولتمردان این کشور به همراه داشت.

به دنبال تنش شدید در راهپیمایی هفته‌های گذشته در تولوز، پلیس هر گونه تجمع در میدان اصلی این شهر را ممنوع اعلام کرده است، اما برخی معترضان امروز بدون درگیری با پلیس، در مکان‌های دیگری از این شهر تجمع کردند.

جلیقه‌زردها در «لیون» سومین شهر فرانسه با اجرای کنش موسوم به «عملیات حلزونی» در جاده کمربندی این شهر حضور یافته و باعث اختلال و کندی حرکت خودروها شدند.

گزارش‌هایی نیز از راهپیمایی صدها نفر از جلیقه‌زردها در «مارسی»، «رن»، «روآن» و چند شهر دیگر فرانسه منتشر شده است.

تازه‌ترین آمارها در پیوند با جنبش جلیقه‌زردها در فرانسه نشان می‌دهد از ابتدای آغاز این جنبش تاکنون دست کم ۹۰ خبرنگار مجروح شده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.