رژیم نظامی جدید سودان تصمیم خود را یکسره کرد و مقرر کرد که در اردوگاه عربستان و امارات و همپیمانان آنها در واشنگتن قرار گیرد.

 

به گزارش جماران،  عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در  سرمقاله روزنامه رأی الیوم به آخرین تحولات سودان پرداخت و نوشت: ارائه کمک مالی فوری سه میلیارد دلاری عربستان سعودی و امارات متحده عربی به شورای نظامی حاکم بر سودان به رهبری  سرلشکر« عبدالفتاح البرهان» و سفر یک هیأت از این شورا به واشنگتن به عنوان اولین پایتختی که پس از کودتا به آن سفر می کند به منظور تلاش برای حذف نام سودان از فهرست تروریسم دو گام و دو اقدامی هستند که تأکید می کند رژیم نظامی جدید سودان تصمیم خود را یکسره کرد و مقرر کرد که در اردوگاه عربستان و امارات و همپیمانان آنها در واشنگتن قرار گیرد.

خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد که این بسته مالی به منظور تقویت بانک مرکزی سودان و کاهش فشارها بر پول ملی این کشور و نیز کاهش شدت بحران مالی در کشور ارائه شده است.

مساله ای که در آن تردیدی نیست این است که این کمک ها که بزرگترین کمک ها به سودان در نوع خود است و «عمر البشیر» رئیس جمهور سودان به لحاظ حجم و آشکار بودن نظیر آن را ندید، پاداش سرلشکر برهان و معاونش«محمد حمدان دوقلو» به شمار می رود که پشت مشارکت نیروهای سودانی در چارچوب ائتلاف عربستانی-اماراتی هستند که در جنگ علیه یمن شرکت کردند.

به باور بسیاری از تحلیلگران از جمله ما اشتباه بزرگی که البشیر مرتکب شد این است که می خواست چوب را از وسط بگیرد؛ یعنی یک پایش در محور قطر و ترکیه و یک پای دیگرش در محور عربستان و امارات باشد. این شد که هر دو را از دست داد و حکومت را هم از دست داد زیرا هرگز نفهمید که گرفتن چوب از وسط سیاستی است که به طور مشخص توسط ائتلاف عربستان و امارات هرگز قابل قبول نیست و چه بسا به همین دلیل وقتی با تأخیر این واقعیت را فهمید دچار سکته قلبی شد.

اوضاع در سودان هنوز مبهم و پیچیده است زیرا اعتراض ها همچنان ادامه دارد و درخواست ها برای تحویل قدرت به شورای انتقالی مدنی قوی تر از گذشته شده است ولی پر واضح است که شورای نظامی از قدرت چشم پوشی نمی کند و برای ماندن در قدرت به مدتی طولانی تا جایی که ممکن است برنامه ریزی می کند و در این راه جا پای همپیمان شمالی اش یعنی مصر گذاشته که قانون اساسی را تغییر داده و برای ماندن در قدرت تا سال 2030 خودش را آماده می کند.

سودان دارای میراث دموکراتیک ریشه دار و جامعه مدنی است که اسباب قدرت را در اختیار دارد و تجربه سودان با همتای مصری خود در چندین جنبه فرق دارد و هر کسی معتقد است که جنبش دموکراتیک سودان تضعیف شده است در توهم به سر می برد...و خدا بهتر می داند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.