اقدامات ارتش سودان برای متفرق کردن تحصن‌کنندگان و پایان تحصن آنها در مقابل وزارت دفاع سودان در خارطوم آغاز شد.

 

به گزارش جماران، اقدامات ارتش سودان برای متفرق کردن تحصن‌کنندگان  و پایان تحصن آنها در مقابل وزارت دفاع سودان در خارطوم آغاز شد.

اتحادیه مشاغل شودان که یکی از نیروهای اصلی اعتراض ها در سودان به شمار می رود با صدور بیانیه ای اعلام کرد که اقدامات ارتش برای پایان تحصن معترضان در برابر فرماندهی کل نیروهای مسلح در خارطوم پایتخت آغاز شد.

اتحادیه مشاغل در این بیانیه تأکید کرد:« برای حمایت از انقلاب و دستاوردهای تان فورا به میدان های تحصن بروید.»

نیروهای پشتیبانی سریع و ارتش سودان در محدوده اطراف تحصن کنندگان در مقر ارتش در خارطوم تدابیر شدید امنیتی اتخاذ می کنند.

5cb445afd4375042628b457e

پیش از این اتحادیه مشاغل سودان در بیانیه ای خواستار تحویل فوری قدرت به دولت انتقالی غیر نظامی شد و تأکید کرد که اعتراض ها در خیابان ها که منجر به سرنگونی «عمر البشیر» رئیس جمهور این کشور در هفته گذشته شد را ادامه می دهد تا معترضان به همه اهداف خود برسند.

این اتحادیه خواستار تشکیل شورای انتقالی شد که نیروهای مسلح از آن حمایت می کنند و تصریح کرد که همه نوع فشارهای مسالمت آمیز را برای رسیدن به اهداف انقلاب وارد می آورد.

برخی شاهدان عینی گفتند که نیروهای پشتیبانی سریع به همراه نیروهای ارتش در اطراف منطقه تحصن مردم در برابر مقر فرماندهی ارتش مستقر شدند. 

این شاهدان افزودند که لودرهای نیروهای  پشتیبانی سریع و ارتش تلاش کردند که موانع بتونی را از بین ببرند اما تحصن کنندگان با آنها مقابله کردند و مجبورشان کردند که عقب نشینی کنند.

یکی از افراد گروه حمایت از تحصن کنندگان گفت که نیروهای  پشتیبانی سریع و ارتش می گویند که می خواهند موانع بتونی را از ببرند تا آن جا را تمیز کنند.

نیروهای پشتیبانی سریع برای توجیه اقدام خود اعلام کرد: ماموریت ما حفظ سلامت همه است زیرا منطقه تحصن  در روزهای گذشته شاهد درگیری هایی بود و چه بسا اشیاء ناشناخته ای به جای مانده است که شهروندان نمی دانند چگونه به آنها رسیدگی کنند.

روز گذشته شورای نظامی سودان که در حال حاضر قدرت را در این کشور در دست دارد اعلام کرد که اعضای دولت قبلی این کشور را دستگیر کرده و وعده داده‌ است که یک نخست‌ وزیر غیرنظامی برای اداره امور کشور معرفی کند و دست به خشونت و متفرق‌ کردن تظاهرات ها نزند.

شورای نظامی سودان اعلام کرده نخست‌ وزیر و کابینه دولت، اما نه رئیس‌ جمهور، از میان غیرنظامیان معرفی خواهند شد و مخالفان را ترغیب کرده نخست وزیر مورد نظر خود را انتخاب کنند و قول داده است اراده آنها را به اجرا بگذارد.

این شورا با اشاره به مخالفان تأکید کرد: «ما نخست وزیر انتخاب نمی کنیم. آنها او را انتخاب خواهند کرد.»

ژنرال «شمس‌ الدین کاباشی» سخنگوی ارتش سودان گفته است نیروهای ارتش در حال بازبینی و تصفیه نیروهای امنیتی هستند.

ژنرال کاباشی در عین حال وعده داده ارتش قصد ندارد راهپیمایان و معترضانی که بیرون پایگاه‌ های نظامی جمع شده‌ اند را متفرق کند و دست به خشونت علیه آنها بزند.

او گفت که ارتش اقدامی در جهت متفرق کردن تحصن کنندگان انجام نخواهد داد اما از آنها خواست اجازه دهند زندگی عادی از سر گرفته شود و به طور غیرقانونی جاده ها را مسدود نکنند.

او افزود: هیچ گونه اعتراض مسلحانه ای تحمل نخواهد شد.

از دیگر گام های تازه این شورا رفع سانسور و محدودیت های رسانه ای بود.

در بیانیه شورای نظامیان آمده که خبرنگاران بین المللی آزادانه می توانند در سودان فعالیت کنند و سانسور رسانه ها برداشته شده است.

بیانیه تازه ارتش سودان پس از دومین روز از دیدارها و مذاکرات بین ارتش و رهبران تظاهرات در آن کشور منتشر شده‌ است.

معترضان خواستار «انتقال کامل» قدرت به غیرنظامیان هستند و بیانیه تازه ارتش احتمالا رضایت کامل آنها را همراه نخواهد آورد. 

در تحولی دیگر، پس از عربستان،امارات و بحرین که از شورای نظامی انتقالی سودان حمایت کردند اتحادیه عرب نیز حمایت خود را از این شورای نظامی اعلام کرد.

اتحادیه عرب که مرکز آن در قاهره پایتخت مصر است، با انتشار بیاینه‌ای ضمن ابراز خرسندی از اقدامات عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی انتقالی سودان اعلام کرد: از تلاش‌ها و اقدامات شورای نظامی انتقالی سودان حمایت می‌کنیم.

همچنین اتحادیه عرب در این بیانیه جامعه جهانی را به حمایت از برقراری صلح و ثبات در سودان فراخواند.

گفتنی است به دنبال گسترش تظاهرات علیه دولت سودان، نیروهای ارتش دو روز پیش نهادهای دولتی را محاصره و بیش از 100 عضو حزب کنگره ملی حاکم این کشور را بازداشت کردند. 35 تن دیگر نیز در جریان تظاهرات مردم سودان کشته شدند. 

عوض بن عوف، وزیر دفاع و رئیس شورای نظامی انتقالی سودان از بازداشت عمر البشیر و آغاز دوره انتقال سیاسی در این کشور خبر داد و اعلام کرد: "قانون اساسی سودان به حالت تعلیق درآمده و نهادهای نخست وزیری، مجلس و ادارات ایالتی نیز منحل شده‌اند. وضعیت فوق‌العاده به مدت سه ماه و مقررات منع رفت‌وآمد برای یک ماه در سراسر سودان از ساعت 19:00 امروز برقرار خواهد شد". 

بن عوف، دو روز پیش اعلام کرد که از سمت خود استعفا کرده است. ژنرال «عبدالفتاح البرهان» به عنوان رئیس جدید شورای نظامی انتقالی سودان تعیین شد. ژنرال کمال عبدالمعروف نیز از سمت معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان برکنار شد. 

عبدالفتاح البرهان، رئیس جدید شورای نظامی انتقالی سودان دیروز طی سخنانی در برنامه زنده تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد که مقررات منع رفت و آمد لغو شده است. 

البرهان همچنین تاکید کرد که تمامی استانداران در تمام استان های سودان برکنار شد‌ه‌اند. 

رئیس شورای نظامی انتقالی سودان همچنین با بیان اینکه دوره گذار حداکثر 2 سال خواهد بود، گفت پس از این مرحله نیز دولت مدنی تشکیل خواهد شد. 

از سوی دیگر مخالفان سودان تحصن خود را در مقابل مقر ارتش این کشور در خارطوم برای نهمین روز ادامه داده و خواستار انتقال قدرت به دولت مدنی هستند.

بنابراین گزارش، ارتش سودان روز 11 آوریل (22 فروردین) و پس از ماه‌ ها تظاهرات اعتراضی علیه «عمر البشیر» کودتا کرد و اعلام کرد قدرت را به مدت دو سال در دست گرفته است. عمر البشیر رئیس‌ جمهور، و شماری از مقام‌ های پیشین نیز بازداشت شده‌ اند.

برکناری عمر البشیر پس از موجی از اعتراض و تحصن ها اتفاق افتاد که شروع آن چند برابر شدن قیمت نان بود، اما بعد به درخواست تحول بنیادی در نظام سیاسی کشور تبدیل شد. برکناری البشیر باعث فروکش‌ کردن اعتراض‌ ها نشده است.

اعتراض‌ ها باعث شد رئیس دولت نظامی انتقالی هم کنار برود و یک فرمانده نظامی با سابقه‌ ای مقبول تر برای معترضان جای او بگیرد. اکنون ژنرال «عبدالفتاح عبدالرحمان برهان» وعده تغییرات اساسی داده و از همه رهبران خواسته تا با گفت و گو برای آینده کشور تصمیم بگیرند. رهبر شواری نظامی موقت سودان در یک نطق تلویزیونی وعده تحول در نظام حکومتی کشور را داد و از مخالفان خواست به ارتش در برقراری نظم کمک کنند.

معترضان سودانی قول داده اند تا زمان انتقال قدرت به غیرنظامیان در خیابان ها بمانند و همچنان تحصنی در مقابل وزارت دفاع در پایتخت این کشور در جریان است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.