هدف از نشستن پشت میز مذاکره تامین انتقال قدرت به دولت مدنی بوده و هیئت 10 نفره مذاکره کننده از گروه های مخالف و اتحادیه مشاغل سودان انتخاب خواهد شد.

 

به گزارش جماران به نقل از برگزاری آناتولی، انجمن مشاغل از گروه‌های مخالف دولت سودان از موافقت خود با پیشنهاد شورای نظامی انتقالی این کشور برای مذاکره خبر داد.

انجمن مستقل «اتحادیه مشاغل سودان» (SPA) با انتشار بیانیه‌ای در حساب فیسبوک خود اعلام کرد که گروه‌های مخالف دولت سودان وابسته به اعلامیه «اتحاد برای آزادی و تغییر» به پیشنهاد شورای نظامی انتقالی این کشور مبنی بر مذاکره در مورد «انتقال قدرت به دولت مدنی» پاسخ مثبت دادند.

در این بیانیه آمده که هدف از نشستن پشت میز مذاکره تامین انتقال قدرت به دولت مدنی بوده و هیئت 10 نفره مذاکره کننده از گروه های مخالف و اتحادیه مشاغل سودان انتخاب خواهد شد.

بنابراین گزارش، به دنبال گسترش تظاهرات علیه دولت سودان، نیروهای ارتش روز پنجشنبه هفته گذشته ساختمان های دولتی را محاصره و بیش از 100 عضو حزب کنگره ملی حاکم این کشور را بازداشت کردند. 35 تن دیگر نیز در جریان تظاهرات مردم سودان کشته شدند.

«عوض بن عوف» وزیر دفاع و رئیس شورای نظامی انتقالی سودان از سرنگونی و بازداشت «عمر البشیر» رئیس جمهور سودان و آغاز دوره انتقال سیاسی در این کشور خبر داد و اعلام کرد:قانون اساسی سودان به حالت تعلیق درآمده و نهادهای نخست وزیری، مجلس و ادارات ایالتی نیز منحل شده‌اند. وضعیت فوق‌العاده به مدت سه ماه و مقررات منع رفت‌وآمد برای یک ماه در سراسر سودان از ساعت 19:00 امروز برقرار خواهد شد.

بن عوف،  دور روز پیش اعلام کرد که از سمت خود استعفا کرده است. ژنرال «عبدالفتاح البرهان» به عنوان رئیس جدید شورای نظامی انتقالی سودان تعیین شد. ژنرال «کمال عبدالمعروف» نیز از سمت معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان برکنار شد.

از سوی دیگر مخالفان سودان در پی صدور بیانیه ارتش  این بیانیه را کودتای نظامی علیه اراده مردم دانسته و تقاضا کرده اند که قدرت به دولت مدنی واگذار شود. همچنین مردم سودان را به تظاهرات و تحصن در سراسر این کشور فراخواندند.

 از جهتی دیگر،  عبدالفتاح البرهان  رئیس شورای نظامی انتقالی سودان  روز گذشته طی سخنانی در برنامه زنده تلویزیون دولتی این کشور اعلام کرد که مقررات منع رفت و آمد لغو شده است.

البرهان همچنین تاکید کرد که تمامی استانداران در تمام استان های سودان برکنار شد‌ه‌اند.

رئیس شورای نظامی انتقالی سودان همچنین با بیان اینکه دوره گذار حداکثر 2 سال خواهد بود، گفت پس از این مرحله نیز دولت مدنی تشکیل خواهد شد.

وی همچنین در این برنامه خواستار حمایت شهروندان جهت بازگشت به زندگی عادی شد.

البرهان در ادامه تأکید کرد که همه بازداشت ها شده به موجب قانون حالت فوق العاده یا بازداشت شده ها در جریان تظاهرات آزاد شدند.

وی از «کسانی که سلاح به دست دارند خواست که در برقراری صلح بر اساس پایه های جدید مشارکت کنند».

رئیس جدید شورای انتقالی سودان تأکید کرد که این شورا با فساد و هر کسی که به دارایی های عمومی آسیب وارد کرده است مبارزه می کند.

البرهان در پی استعفای «عوض بن عوف» وزیر دفاع و رئیس شورای نظامی انتقالی سودان در پی ادامه فشار مردم این کشور  به عنوان رئیس این شورا انتخاب شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.