مکان: خارطوم، سودان/ منبع: خبرگزاری رویترز

 

به گزارش جماران، مردم سودان بالاخره امروز پس از ماه ها تظاهرات و اعتراض به نخستین خواسته خود یعنی برکناری عمر البشیر رئیس جمهور این کشور رسیدند و شب سیاه شان سپید شد.

ارتش سودان امروز  ضمن محاصره ساختمان ریاست جمهوری و صدا و سیمای این کشو و استقرار در مراکز حیاتی خارطوم،«عمر حسن البشیر» رئیس جمهور این کشور را از همه مقام های خود برکنار کرد.

سودان5

برخی منابع  گفتند که ارتش سودان عمر حسن البشیر را از همه مقام های خود برکنار کرد.این منابع افزودند که ارتش همچنین معاونان و مشاوران و دولت البشیر را نیز برکنار کرد.

برخی منابع رسانه ای سودان به المیادین گفتند که آن چه امروز در سودان رخ داد کودتای نظامی علیه عمر البشیر بود.

برخی منابع دیگر گفتند که انتظار می رود که نیروهای مسلح یک شورای نظامی تشکیل دهند که بر مرحله انتقالی که یک سال است، نظارت داشته باشد.

این منابع افزودند که نزدیک به 100 مسئول حزب «کنگره ملی» سودان را دستگیر کرده است.

از مهمترین مسئولان بازداشت شده می توان به « عبدالرحیم محمد حسین» رئیس حزب و وزیر دفاع سابق و از افراد نزدیک به البشیر،«علی عثمان محمد طه» معاون اول سابق رئیس جمهور و «عوض الجاز» معاون رئیس جمهور سودان اشاره کرد.

همچنین یکی دیگر از مسئولان بازداشت شده«نافع علی نافع» معاون اسبق رئیس جمهور برکنار شده سودان است.

رسانه های سودان همچنین از بازداشت«محمد طاهر ایلا» نخست وزیر سودان خبر دادند.

علاوه بر آن، برخی منابع به المیادین گفتند که البشیر از ساعت چهار بعد از ظهر روز گذشته در حصر خانگی به سر می برد.

به گفته شاهدان عینی، زره پوش‌های ارتش سودان منزل براداران عمر البشیر در منطقه «کافوری» در خارطوم پایتخت این کشور را محاصره کرده اند.

منزل مذکور به عبدالله البشیر که متهم به فساد است، تعلق دارد. 

برخی منابع سیاسی نیز  گفتند که «عوض بن عوف» معاون اول البشیر و وزیر دفاع سودان کسی است که هدایت عملیات کودتا را به عهده دارد. این در حالی است که برخی منابع دیگر از بازداشت وی در زمان رفتن به ساختمان صدا و سیمای سودان به منظور قرائت یک بیانیه خبر دادند.

نیروهای ارتش سودان همچنین خبرگزاری رسمی این کشور «سونا» را محاصره کردند.

برخی منابع سیاسی نیز گفتند نیروهای مسلح سودان البشیر را برکنار کردند.

منابع رسانه ای سودانی نیز گفتند که ده ها هزار نفر از مردم به خیابان ها آمدند و توسط نیروهای ارتش به طور مستقیم هدایت می شوند. 

سودان1

خبرگزاری آناتولی نیز گزارش داد که معترضان سودانی بازداشت شدگان اعتراض های اخیر در این کشور را از مرکز پلیس شهر«عطبره» در شمال این کشور آزاد کردند.

«محمد عثمان» یکی از رهبران حزب کمونیست سودان نیز گفت که شمار زیادی از زندانیان سیاسی از زندان های سودان آزاد شدند.

 سودان از تاریخ 19 دسامبر گذشته تا کنون و به دنبال تصمیم دولت برای افزایش قیمت برخی موادغذایی، شاهد اعتراضات خونین بوده است. 

این تظاهرات از شهر «عطبره» استان «نهرالنیل» آغاز و طی مدت کوتاهی به سراسر این کشور کشیده شد.همچنین با وجود اعلام حالت فوق العاده توسط عر البشیر رئیس جمهور این کشور اما مردم همچنان به اعتراض های خود ادامه می دهند.

طی روزهای اخیر نیروهای ارتش سودان برای حمایت از هزاران معترض که در مقابل وزارت دفاع در خارطوم تحصن کرده بودند با نیروهای امنیتی و سازمان اطلاعات این کشور درگیر شد. نیروهای امنیتی قصد داشتند به زور معترضان را متفرق کنند که با برخورد نیروهای ارتش مواجه شدند.

در درگیری روز سه شنبه در مقابل وزارت دفاع 11 نفر از جمله 6 نظامی جان خود را از دست دادند.

 

مکان: خارطوم، سودان

منبع: خبرگزاری رویترز

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.