مکان: سودان/ منبع: خبرگزاری فرانسه

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ارتش سودان، بعد از تجمع هزاران نفر از معترضان در نزدیکی مقر ارتش در شهر «خارطوم» مقررات آمد و شد اعلام کرده است.

پیش از این رسانه‌ ها گزارش داده‌ بودند معترضانِ مخالف با «عمر البشیر» رئیس‌ جمهور سودان در خارطوم برای اولین بار خودشان را به مقر ارتش رسانده‌ اند.

 

1

 

محل اسکان رئیس‌ جمهور سودان فاصله چندانی با این مکان ندارد.

شب گذشته هزاران نفر از مردم سودان در ادامه تظاهرات اعتراضی خود موفق شدند برای نخستین بار به مقابل مقر فرماندهی ارتش در خارطوم نزدیک شوند.

این تظاهرات به مناسبت سی و چهارمین سالگرد کودتای سودان برگزار شد که طی آن «جعفر نیمیری» رئیس‌ جمهور وقت سقوط کرد. این تظاهرات در پاسخ به دعوت ائتلاف برای آزادی و تغییر، پیشگام جنبش اعتراضی در سودان، برگزار شده بود.

تخمین زده شده که حدود دو سوم معترضان را زنان سودانی تشکیل می‌ دهند که می‌ گویند از تبعیض جنسیتی خسته شده‌ اند.

 

wire-11941738-1554562045-858_634x460

 

معترضان روز شنبه در برابر مقر فرماندهی ارتش فریاد می‌ زدند: «آزادی، آزادی، یک ملت، یک ارتش». آنها خواستار پیوستن ارتش به صفوف معترضان هستند و از فرماندهان ارتش می‌ خواهند به آنها در سرنگون کردن دولت عمر البشیر کمک کند؛ خواسته‌ ای که طی چهار ماه گذشته تاکنون محقق نشده است.

یک تظاهر کننده نیز شب گذشته در شهر «ام درمان» بزرگ‌ ترین شهر سودان در ساحل رود نیل به دنبال سرکوب تظاهرات ضد دولتی به دست پلیس ضد شورش این کشور کشته شد.

 

wire-11941742-1554562049-493_634x440

 

هزاران نفر برای درخواست استعفای عمر البشیر در شهر ام درمان راهپیمایی کردند و به دنبال اقدام پلیس ضد شورش به پرتاب گاز اشک آور برای متفرق کردن تظاهرات، یک تظاهر کننده جان باخت.

 

در تجمعات قبلی، معترضان بار‌ها تلاش کرده بودند به طرف مکان‌ های نمادین قدرت مانند کاخ ریاست جمهوری راهپیمایی کنند، اما نیرو‌های امنیتی اغلب با پرتاب گاز اشک آور مانع از پیشروی معترضان شده بودند.

شاهدان اعلام کردند تظاهرات کنندگان روز شنبه نخستین بار در برابر ورودی ساختمانی که مقر ارتش و وزارت دفاع در پایتخت سودان در آن قرار دارد، تجمع کردند. 

به گفته شاهدان، در حالی که معترضان به پرتاب سنگ به طرف نیرو‌های ضد شورش مبادرت می‌ کردند، نیرو‌های ضد شورش برای متفرق کردن آنها به پرتاب گاز اشک آور اقدام کردند.

ژنرال «هاشم عبدالرحیم» سخنگوی پلیس سودان به خبرگزاری رسمی این کشور اعلام کرد پلیس مرگ یک نفر را در جریان ناآرامی‌ های ام درمان ثبت کرده است. 

وی افزود: تجمعاتی غیر قانونی در خارطوم و سایر ایالت‌ ها برگزار شد.

کمیته‌ ای از پزشکان که بخشی از برگزار کنندگان این تظاهرات بود، اعلام کرد فرد جان باخته یک پزشک است.

 

190406174435-02-sudan-protest-army-headquarters-0406-exlarge-169

 

به گفته مقامات، با کشته شدن این پزشک، شمار اشخاصی که بعد از آغاز اعتراضات شدید ضد دولتی در ماه دسامبر کشته شده اند، به 32 نفر رسید. این در حالی است که سازمان غیر دولتی دیده بان حقوق بشر در آمار قبلی خود به کشته شدن 51 نفر اشاره کرده است.

تظاهرات در سودان که از ماه دسامبر گذشته آغاز شد ابتدا واکنشی بود به گران شدن مواد غذایی و اقلام ضروری، اما خیلی زود شکل براندازانه به خود گرفت به طوری که اکنون معترضان هدف اصلی خود را سرنگونی دولت عمر البشیر قرار داده‌ اند که حدود 30 سال است بر مسند قدرت نشسته است.

اقتصاد سودان سال‌ هاست که اوضاع خوبی ندارد؛ به ویژه طی 20 سال گذشته که آمریکا دولت عمر البشیر را به اتهام حمایت از تروریسم با تحریم‌ های متعدد روبرو کرده است.

همزمان تورم بالا طی یک سال گذشته ارزش پوند سودان را در قیاس با ارزهای خارجی به شدت پایین آورده است.

 

مکان: سودان

منبع: خبرگزاری فرانسه

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.