چهارشنبه سوری یکی از جشن های ایرانی است که در شب آخرین چهارشنبه سال ( سه شنبه شب)  برگزار می شود . مراسم سنتی مربوط به این جشن ملی ، از دیرباز در فرهنگ سنتی مردمان ایران زنده نگاه داشته شده است . امروزه با منسوخ شدن این آیین های قدیمی و جایگزین شدن آیین های پرخطر جدید، چهارشنبه سوری را از یک سنت دوست داشتنی و زیبا به جشنی وحشت آور و نازیبا .تبدیل کرده است   به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، سال گذشته طبف آمار 132 نفر از هموطنان دچار حوادث مربوط به چهارشنبه پایان سال شدند که متاسفانه 8 مورد از آنجا منجر به قطع عضو و 19 نفر نیز جان خود را از دست دادند.
حوادث چهارشنبه سوری را بشناسیم
سوختگی شایع ترین حادثه ای که در چهارشنبه سوری رخ می دهد ، سوختگی درجه یک (سطحی) است ولی سوختگی های درجه دو (شدید) و درجه سه (شدیدترین نوع سوختگی) نیز در حوادث چهارشنبه سوری ، زیاد دیده می شود . درد تورم ، تاول و قرمزی پوست از مهم ترین نشانه های سوختگی هستند.
انواع سوختگی  1.  سوختگی سطحی یا دریجه یک : فقط لایه خارجی پوست درگیر می شود. 2.  سوختگی درجه دو (ضخامت نسبی پوست ): به لایه های عمقی تر پوست نفوذ می کند و تاول دارد. 3.  سوختگی تمام ضخامت پوست یا درجه سه : در این نوع سوختگی تمام لایه های پوست و حتی عروق و اعصاب زیرین نیز آسیب می بیند.
اقدامات در آسیب چشمی -  از بیمار بخواهید که چشم سالم را برای کاهش خطر حرکت چشم آسیب دیده بسته نگه دارد. -  پس از پوشاندن چشم با اورژانس تماس بگیرید زیرا بیمار به مراقبت های پزشکی در بیمارستان نیاز دارد -  به بیمار اطمینان دهید از او حمایت کنید. -  در حالی که منتظر رسیدن آمبولانس هستید، بیمار را از نظر هر نوع آسیب دیگر به ویژه ضربه یا سقوط بررسی کنید . -  سطح هوشیاری بیمار را ارزیابی کنید و مطمئن شوید راه هوایی تمیز است و بیمار مشکل تنفسی ندارد . به این نکته توجه کنید که آسیــب اطــراف چشم ممکن است با آسیب سر همراه باشد.
 سوختگی شیمیایی -  سوختگی شیمیایی چشم درد فراوانی به همراه دارد. -  به ملایمت حداقل 20 دقیقه چشم را با آب تمیز بشویید . -  شما باید چشم مصدوم را باز نگه دارید تا آب تمام سطح چشم را بشوید. -  این کار را از گوشه داخلی چشم انجام دهید به طوری که آب از گوشه خارجی چشم خارج گردد و ممکن است لازم باشد تمام بدن مصدوم را بشویید. -  شستن چشم تا زمان انتقال بیمار ادامه دارد.پس از 20 دقیقه شستشوی چشم آن را با ملایمت به وسیله گاز استریل بپوشانید . -  انتقال سریع بیمار به یک مرکز درمانی مجهز بسیار ضروری است.
در صورت آسیب دیدن  چشم و یا پلک ها  -  از مالیدن چشم ها و پلک ها خودداری کنید -  حتما در اولین فرصت به اورژانس چشم مراجعه کنید . زیرا در بعضی مواقع آسیب ها ی چشمی در مراحل اولیه علائم زیادی ندارند و ظاهر بدی ایجاد نمیکنند اما می توانند حوادث ناگواری برای چشم ایجاد کنند. -  چشم افراد آسیب دیده را با یک وسیله در دسترس مانند لیوانهای یکبار مصرف یا مقوائی که به شکل مخروط در آورده اید بپوشانید . از گذاشتن دستمال ، پنبه ، گاز استریل روی چشم خودداری کنید. -  از هیچ گونه پماد یا قطره چشمی استفاده نکنید و چشم ها را نشوئید زیرا استفاده از آنها میتواند آسیب وارده به چشم را شدیدتر کند. -  از مصرف آسپرین ، ایبو پروفن و مواد مشابه تا رسیدن به اورژانس چشم پزشکی خوددار کنید. -  سعی کنید مواد غذایی به بیمار ندهید تا در صورت نیاز به جراحی بتوان در اولین فرصت این کار را انجام داد.
ترس ناشی از صدای انفجار و  افراد در معرض خطر  ترس ناشی از صدای انفجار ، یکی از مشکلات رایج چهارشنبه سوری است که گاهی می تواند با تظاهراتی مانند از حال رفتن یا احساس درد در بخشی از بدن به ویژه قفسه سینه همراه باشد . این ترس معمولا در کودکان ، سالمندان و زنان باردار با عواقب جدی تری همراه است . همچنین افرادی که به بیماری های قلبی مبتلا هستند گاهی ممکن است در اثر شوک ناشی از شنیدن این قبیل صداهای غیر منتظره ، دچار حمله قلبی شوند  .
کمک های اولیه در سوختگی 
1 . اولین اولویت امنیت صحنه است. در زمان وقوع حادثه رعایت اصول ایمنی هم برای خود و هم برای مصدومین و تماشا کنندگان اولین اولویت است. هرگز برای نجات یک نفر دیگران را به خطر نیندازید.  2 . آرامش خودتان را حفظ کنید. با تلفن 115 تماس بگیرید. پاسخگوی تلفن 115 پس از گرفتن اطلاعات لازم بر اساس آموزش های تخصصی که فراگرفته است شما را راهنمایی می کند. توصیه های پاسخگوی 115 را انجام دهید.  3 . وضعیت عمومی مصدوم را بررسی کنید. از بازبودن راه های هوایی و تنفس طبیعی او مطمئن شوید. برای این منظور ابتدا از هوشیاری وی اطمینان حاصل کنید. برای این کار، او را صدا کنید و روی شانه اش بزنید.  4 . در صورتی که مصدوم بیهوش است بجز در مواردیکه ایمنی او در خطر است او را جابجا نکنید. بدون حرکت دادن گردن، دهان را بررسی کنید: که زبان موجب انسداد راه هوایی نشده باشد. در صورتیکه زبان به عقب برگشته باشد آن را با استفاده از انگشت به حالت معمول برگردانید. اگر جسم خارجی در داخل دهان دیده می شود با استفاده از انگشت آن را خارج نمایید.  5 . گر مصدوم هوشیار نیست و نفس نمی کشد عمل احیاء(تنفس مصنوعی همراه با فشردن قفسه سینه) را آغاز کنید. اگر به هر دلیل انجام تنفس مصنوعی را ندارید فشردن قفسه سینه را ادامه دهید.
. ساعت، گردنبند، دستبند ، انگشتر ، کمربند و کفش های مصدوم را در آورید.  7 . به خاطر داشته باشید که اگر لباس مصدوم به پوست ناحیه سوخته چسبیده است لباس را از پوست جدا نکنید بلکه لباس را از دور تا دور محل چسبیده قیچی کنید  8 . روی محل سوخته پماد یا خمیردندان نمالید. این کار تشخیص دقیق شدت سوختگی را برای پزشک مشکل می کند. روی محل سوختگی را با پارچه تمیز بپوشانید.  9 .  تاول ها را پاره نکنید و پوست کنده شده را جدا نکنید.  10 . از یخ و آب بر روی ناحیه سوخته استفاده نکنید زیرا باعث سوختگی بیشتر می شود  11 . استفاده از هر نوع کرم، پماد و لوسیون غیر استریل و نامناسب روی سوختگی ممنوع است.  12 . اگر وسعت سوختگی به اندازه کف دست مصدوم باشد حتما نیاز به اقدامات درمانی بیمارستانی دارد.  13 . نواحی تناسلی، انگشتان، کف دست، گردن، صورت، مخاط ها و چشم از قسمت های بسیار مهم بدن هستند که حتی سوختگی های کوچک آن ها هم باید به وسیله پزشک معاینه و درمان شود، بنابراین اگر با کوچک ترین سوختگی در این نواحی مواجه شده اید بلافاصله مصدوم را برای معاینه و درمان به مرکز درمانی برسانید در این بین سوختگی های دور تا دور اندام ها، گردن و تنه اهمیت بالایی دارند زیرا تورم بعدی در محل سوختگی موجب اختلال خونرسانی اندام یا مشکلات تنفسی می گردد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.