سازمان های امدادرسانی و حقوقی این پیشنهاد و طرح را به شدت مورد انتقاد قرار دادند زیرا این جزیره دور افتاده در معرض خطرات سیل ها و توفان ها قرار دارد و به دلیل موج های بالا زیر آب هم می رود.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان ملل در حال تدوین طرحی برای کمک به بنگلادش برای انتقال هزاران آواره مسلمان میانماری به یکی از جزایر دورافتاده در سواحلش است؛ طرحی که بسیاری از پناهندگان به آن معترض هستند.

بنگلادش می گوید که انتقال این پناهندگان به جزیره دورافتاده «پاسان چار» تجمع بیش از اندازه مزمن در اردوگاه هایش در شهر«کوکس بازار» را کاهش می دهد زیرا بیش از یک میلیون مسلمان روهینگیا فراری از میانمار در آن به سر می برند.

این جزیره در خلیج«بنگال» واقع است و می توان به آن با استفاده از قایق و از ساحل بنگلادش در سفری که چند ساعت طول می کشد، رسید.

سازمان های امدادرسانی و حقوقی این پیشنهاد و طرح را به شدت مورد انتقاد قرار دادند زیرا این جزیره دور افتاده در معرض خطرات سیل ها و توفان ها قرار دارد و به دلیل موج های بالا زیر آب هم می رود.

خبرگزاری رویترز به اسنادی از برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل دست یافته است که نشان می دهد طرح مفصل انتقال آوارگان روهینگیا به دولت بنگلادش داده شده است که شامل جدول زمانی و بودجه و نیز چگونگی رسیدن به هزاران تن روهینگیا که طی چند هفته به جزیره می شوند، آمده است. 

در این اسناد آمده است که انتقال هر پناهنده باید «داوطلبانه»و همسو با اصول و عرف های انسانی باشد.

بنگلادش می گوید که تلاش های زیادی برای مقابله با ورود پناهندگان روهینگیا انجام می دهد و به دنبال آن است که هزاران تن از آنان را به این جزیره منتقل کند.همچنین دولت بنگلادش می گوید که این جزیره در برابر موج های بالا و توفان ها امن شده است.

 بنگلادش در مجموع از حدود یک میلیون مسلمان آراکانی که از اقلیت‌های دچار آزار و اذیت بیشتر در سراسر جهان محسوب می شوند، میزبانی می کند.

اردوگاه «کوتوپالونگ» با پذیرش بیش از 620 هزار مسلمان روهینگیایی بزرگترین اردوگاه پناهجویان در جهان است.

ارتش میانمار در تاریخ 25 آگوست سال 2017 حملات خود به منطقه آراکان را آغاز کرد. در این حملات هزاران غیرنظامی آراکانی جان باخته و حدود 350 روستا توسط ارتش و بوداییان افراطی به آتش کشیده شد.

شمار مسلمانانی آراکانی که از آن تاریخ به این سو از خشونت‌های ارتش میانمار و بودائیان افراطی گریخته و به اردوگاه‌ها و اقامتگاه‌های موقت در حومه کاکس بازار بنگلادش پناه برده‌اند به 725 هزار نفر که 60 درصد آنها را کودک هستند رسیده است.

از سال 1970 تاکنون 84 درصد از جمعیت 2 میلیونی مسلمانان آراکان در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای اطراف گریخته‌اند. سازمان ملل متحد و نهادهای مدافع حقوق بشر خشونت علیه مسلمانان آراکان در میانمار را «پاکسازی قومی» و «نسل‌کشی» دانسته اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.