ورود هزاران پناهنده میانماری به بنگلادش در روزهای گذشته از طریق رود«ناف» که مرز میان بنگلادش و میانمار در ایالت راخین است، به رغم تأکید میانمار بر توقف عملیات نظامی ارتش در پنجم سپتامبر ادامه دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، ارتش میانمار تحقیقات داخلی درباره کشتار،تجاوز به مسلمانان روهینگیا و آتش زدن خانه های آنها که باعث شد بیش از نیم میلیون مسلمان به بنگلادش فرار کنند را آغاز کرد.

دفتر فرمانده کل ارتش میانمار اعلام کرد که کمیته ای به ریاست ژنرال« ای وین» تحقیقاتی را درباره اقدامات سربازان ارتش علیه روهینگیا آغاز کرده است لیکن تأکید کرد که عملیات ارتش بر اساس قانون اساسی میانمار که اکثریت جمعیت آن را بودایی ها تشکیل می دهند، توجیه پذیر است.

این در حالی است که میانمار اجازه نمی دهد که کمیته ای از سازمان ملل که مامور تحقیقات درباره نقض حقوق بشر در حمله ارتش به مسلمانان میانمار در اکتبر سال 2016  است، وارد این کشور شود.

تحقیقات دولت میانمار که شامل تحقیقات داخلی سابق از ارتش است اظهارات پناهندگان منطقه آراکان درباره ارتکاب نقض حقوق بشر توسط ارتش و «عملیات پاک سازی نژادی» را رد کرد.

در همین حال، ورود هزاران پناهنده میانماری به بنگلادش در روزهای گذشته از طریق رود«ناف» که مرز میان بنگلادش و میانمار در ایالت راخین است، به رغم تأکید میانمار بر توقف عملیات نظامی ارتش در پنجم سپتامبر ادامه دارد.

بر اساس گزارش های آژانس های بین المللی 536 هزار پناهنده به منطقه «کوکس بازار»در جنوب شرق بنگلادش رسیدند امری که باعث فشار زیادی بر منابع گروه های امدادرسانی و جمعیت های محلی می شود.

 

اخراج آوارگان از هند

در تحولی دیگر، نیروهای امنیتی مرزی هندوستان طی سه هفته گذشته 75 تن از مسلمانان آواره آراکان از این کشور اخراج و روانه بنگلادش کرده اند.نیروهای امنیتی مرزی هندوستان امروز 18 مسلمان آواره روهینگیایی و طی 3 هفته گذشته نیز 57 تن دیگر از آنها را از این کشور اخراج و روانه بنگلادش کرده اند.

به گزارش روزنامه «داکا تریبون» بنگلادش بامداد امروز 18 مسلمان روهینگیا از جمله 10 کودک با عبور از مرز شهر «ساتخیرا» وارد این کشور شدند.

«کرن ریجیجو» وزیر مشاور در امور داخلی هند ماه آگوست در پارلمان اعلام کرد دولت خواستار شناسایی و اخراج مسلمانان آراکانی بصورت غیرقانونی در این کشور هستند، شده است. او تاکید کرد که هند مجبور به اسکان مسلمانان آراکانی نیست.

«فرحان حق» معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز طرح‌ بازگرداندن مهاجرانی که در کشورشان در معرض ظلم ستم قرار می گیرند را نگران کننده دانسته است.

تخمین زده می شود تنها حدود 15 هزار نفر از 40 هزار مسلمان روهینگیایی که در هندوستان به سر می برند، توسط کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان ثبت نام شده‌اند.

 

جان باختن دو کودک در حمله فیلها به اردوگاه مسلمانان 

از جهتی دیگر، در حمله یک فیل به اردوگاه مسلمانان پناهجوی آراکانی در بنگلادش، دو دختر بچه جان باخته و سه کودک دیگر مجروح شدند.

سازمان بین المللی مهاجرت از طریق حساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی اعلام کرد: در حمله شب گذشته یک فیل به اردوگاه مسلمانان پناهجوی آراکانی در منطقه «بولاخی» بنگلادش، دو دختر بچه جان باخته و سه کودک دیگر مجروح شده اند.

یک کودک 5 ساله در محل حمله و کودک 13 ساله دیگر نیز در بیمارستان جان خود را از دست داده است. درمان مجروحان این حادثه در بیمارستان ها ادامه دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.