دو مسئول آمریکایی آگاه به رایزنی های دولت ترامپ در خصوص میانمار گفتند که رایزنی ها شامل اعمال تحریم ها علیه«مین اونگ هلاینگ» فرمانده کل ارتش و شماری از ژنرال ها و نیز فرماندهان شبه نظامیان بودایی نژادپرست راخین متهم به آتش زدن روستاهای روهینگیا می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت:برخی مسئولان آگاه به رایزنی های بین المللی جاری  درباره میانمار گفتند که اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا درباره بحران مسلمانان روهینگیا در میانمار گفتند که اروپا و آمریکا در فکر تحریم های مشخصی هستند که فرماندهان نظامی ارشد ارتش در میانمار را به دلیل حمله به مسلمانان میانمار که منجر به فرار بیش از نیم میلیون نفر از مسلمانان روهینگیا به خارج از این کشور شده است، هدف قرار می دهد.

مصاحبه با بیش از ده دیپلمات و مسئول دولتی در واشنگتن، یانگون و اروپا فاش کرد که تدابیری برای تحریم و مجازات که ژنرال های ارشد میانمار را هدف قرار می دهد از جمله گزینه هایی است که در واکنش به این بحران در حال بررسی است.

منابع یاد شده گفتند که هنوز تا کنون تصمیمی اتخاذ نشده است و واشنگتن و بروکسل چه بسا تصمیم به امتناع کردن از اجرای این گزینه در حال حاضر بگیرند. همچنین رایزنی هایی درباره افزایش کمک ها به ایالت«راخین» در جریان است که صحنه درگیری های خشونت بار و حمله به مسلمانان بوده است.

رایزنی ها و مناقشه های در جریان که تا یک ماه پیش مطرح نبوده است، میزان فشارهایی را نشان می دهد  که آوارگی و فرار دسته جمعی و گسترده روهینگیا در شمال غرب میانمار بر سیاستمداران در غرب وارد آورده است.

2

در حالی که انتقادها در خارج بر «آنگ سان سوکی» برنده جایزه صلح نوبل و رهبر میانمار تمرکز کرده است اما دیپلمات های غربی تقریبا جایگزینی برای رهبری وی ندیده اند. سوکی نیز کنترلی بر ارتش ندارد زیرا ارتش به موجب قانون اساسی که خود ژنرال هایش تدوین کردند از اختیارات زیادی برخوردار است.

شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا در 16 اکتبر آینده مشکل میانمار را  به رایزنی و شور می گذارند به رغم آن مسئولان هر گونه اقدامی در مسیر تحریم ها را در آینده نزدیک پیش بینی نمی کنند.«اولا تورنایس» وزیر همکاری برای توسعه در دانمارک به خبرگزاری رویترز گفت که کپنهاگ تلاش می کند تا بحران را به دستور العمل نشست« به منظور اعمال فشار بیشتر بر ارتش میانمار» اضافه کند.

دو مسئول آمریکایی آگاه به رایزنی های دولت ترامپ در خصوص میانمار گفتند که رایزنی ها شامل اعمال تحریم ها علیه«مین اونگ هلاینگ» فرمانده کل ارتش و شماری از ژنرال ها و نیز فرماندهان شبه نظامیان بودایی نژادپرست راخین متهم به آتش زدن روستاهای روهینگیا می شود.

این تحریم ها به احتمال زیاد بلوکه کردن دارایی ها در ایالات متحده آمریکا ممنوعیت سفر به آمریکا و منع همکاری آمریکایی ها با دولت میانمار و دیگر تحریم ها می شود. این دو مسئول آمریکایی گفتند که واشنگتن در رایزنی های خود با دولت های میانمار ،ژاپن و کشورهای جنوب شرق آسیا با احتیاط پیش می رود.

یک دیپلمات برجسته اروپایی در یانگون گفت که کشورهای غربی واکنش خود به بحران را هماهنگ کرده و در این دیدگاه توافق دارند که ضروری است ارتش و فرمانده کل آن به طور خاص با تحریم و مجازات هدف قرار گرفته شود.

این دیپلمات ها در یانگون، گفتند که هر گونه تحریمی در ابتدا سمبلیک است تا اجازه داده شود زمینه برای انجام مذاکرات بیشتر مهیا شود و گفتند که به طور مثال فرمانده ارتش که سال جاری به بروکسل، برلین و وین سفر کرد، از سفر به اروپا منع شود.

دیپلمات های غربی بر این باورند که قدرت آنها محدود است زیرا سرمایه گذاری های ایالات متحده آمریکا و اروپا و همکاری شان با ارتش میانمار در مقایسه با چین که روابطش با میانمار از زمان به قدرت رسیدن سوکی در 18 ماه پیش گسترش پیدا کرده، اندک است.

دیپلمات های غربی همچنین نگران  زیان های اقتصادی به طور کلی به این کشو یا متزلزل شدن روابط  میان سوکی و ارتش هستند که در اصلمتشنج است.

این در حالی است که در پی واژگون شدن قایق پناهجویان آراکانی در مرز میانمار با بنگلادش 12 نفر از آنها، از جمله 10 کودک جان باختند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)، اعلام کرد شب گذشته 12 مسلمان آراکانی از جمله 10 کودک در پی واژگونی قایق در رودخانه ناف در مرز میانمار و بنگلادش جان باخته‌اند.

عملیات جستجو برای نجات 25 نفر دیگر ادامه دارد. قایق‌های حامل مهاجران آراکانی در رودخانه ناف به شکل مکرر به علت شرایط بد جوی یا سوار شدن بیش از حد پناهجویان در آن غرق می‌شوند.

بنابر این گزارش، ارتش میانمار از تاریخ 25 آگوست تا کنون به بهانه «جنگ با شبه نظامیان مسلح» منطقه آراکان را هدف حمله قرار داده داست. در این حملات هزاران غیرنظامی جان باخته و حدود 200 روستا توسط ارتش و بوداییان افراطی به آتش کشیده شده است.همچنین بیش از به 500 هزار میانماری از خانه و کاشانه خود فرار کرده و به بنگلادش پناهنده شدند.از سال 1970 تاکنون نیز 84 درصد از جمعیت 2 میلیونی مسلمانان آراکان در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بوداییان افراطی به کشورهای اطراف گریخته‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.