سکوت عربستان در برابر کشتار و پاک سازی نژادی مسلمانان روهینگیا در میانمار توسط دولت و ارتش میانمار به دلیل «منافع مشترکی است که عربستان سعودی را به میانمار مرتبط می کند».

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه فرانسوی لیبراسیون در گزارشی به سکوت عربستان در برابر کشتار مسلمانان میانمار پرداخت و نوشت:سکوت عربستان در برابر کشتار و پاک سازی نژادی مسلمانان روهینگیا در میانمار توسط دولت و ارتش میانمار به دلیل «منافع مشترکی است که عربستان سعودی را به میانمار مرتبط می کند».

این روزنامه فرانسوی در ادامه نوشت:ریاض ترجیح داده است که عملیات پاک سازی نژادی در میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را نادیده بگیرد تا خط لوله نفتی اش که از میانمار عبور می کند و به چین می رسد حفظ شود.

لیبراسیون نوشت: در حالی که بیشتر کشورهای اسلامی با اقلیت روهینگیا همبستگی خود ار اعلام کرده اند واکنش عربستان سعودی در قبال اقدامات دولت میانمار بسیار نرم و معتدل  بود زیرا نفت عربستان از طریق این کشور به چین صادر می شود.

این روزنامه فرانسوی هچنین نوشت: عربستان به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت در جهان تلاش می کند که فروش نفت خود به چین را به ویژه با استفاده از خط لوله نفت در میانمار افزایش دهد.

در همین حال، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی گفت که یکی از بزرگترین بحران‌های بشری جهان در «آراکان» جریان دارد.

«مارک لوکوک» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی طی کنفرانس رسانه‌ای در دفتر ژنو این سازمان، حوادث خشونت‌آمیز در آراکان و رانده شدن اجباری هزاران مسلمان روهینگیا به بنگلادش را یکی از بزرگترین بحران‌های انسانی در جهان دانست.

وی ضمن قدردانی از دولت و مردم بنگلادش به خاطر پشتیبانی از پناهجویان مسلمان آراکان، اظهار داشت: «یکی از شدیدترین بحران‌های انسانی جهان در شمال آراکان جریان دارد. انتظار صدها هزار پناهجوی روهینگیایی دیگر برای عبور به بنگلادش ادامه دارد. ممکن است در پی عبور این افراد به بنگلادش بحران‌های جدید انسانی بروز کند و سازمان ملل باید در برابر این وضعیت آماده باشد».

لوکوک وضعیت منطقه را غیرقابل قبول اعلام کرد و یکبار دیگر دولت میانمار را به صدور مجوز بدون قید و شرط به منظور دسترسی مقامات سازمان ملل به آراکان فراخواند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.