روند فرار مسلمانان منطقه آراکان میانمار از دست نیروهای ارتش این کشور و باندهایی بودایی به بنگلادش همچنان ادامه دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، بر اساس گزارش میدانی خبرنگار آناتولی، فرار مسلمانان منطقه «آراکان» از ترس حملات ارتش میانمار و باندهایی بودایی به مناطق مرزی در بنگلادش همچنان ادامه دارد و در این کشور نیز در شرایط بسیار دشواری برای زنده ماندن تلاش می کنند.

ارتش میانمار به بهانه مبارزه با شبه نظامیان مسلح در آراکان، بسیاری از غیرنظامیان را هدف قرار داده است. از 25 آگوست تاکنون هزاران مسلمانان میانماری جان باخته اند.

شرایط سخت و دشوار بسیاری از این افراد که قصد عبور شبانه از رود رودخانه «ناف» و رسیدن به بنگلادش را داشتند در لنز دوربین های خبرنگاران انعکاس یافته است.

خبرنگاران آناتولی نیز شاهد تلاش های مسلمانان میانمار برای عبور از رود ناف و رسیدن به بنگلادش با قایق های غیرمقاوم و حتی گاهی با شنا کردن بوده اند.

بر اساس مشاهدات این خبرنگاران، مسلمانان آراکان، از جمله بسیاری از زنان، کودکان و سالخوردگان، نیازمند تامین تجهیزات پزشکی و دیگر نیازهای فوری و اولیه هستند.

یک نوزاد 5 روزه که هنوز بدون نام است و در آغوش مادرش از ناحیه سر زخمی شده بود نیز در بین افرادی که به بنگلادش گریخته اند وجود داشت. مادر این نوازد چند روز است که غذا نخورده و نمی تواند فرزند خود را سیر و حتی درمان کند.

«آدیمه» زن 50 ساله دیگری که از رود ناف عبور کرده و با همسر بیمار و 5 فرزندش به ساحل بنگلادش رسیده است، گفت:«روستای ما توسط باندهای بودایی به آتش کشیده شد. نمی دانم چند نفر تا کنون کشته شدند. در شرایط بسیار دشواری و با عبور از خطرات فراوان به ساحل بنگلادش رسیدیم. یک زن سالخورده که سوار بر پشت پسرش به ساحل رسیده بود نیز از فرط خستگی و ضعف بیهوش شد».

گفتنی است در نتیجه حملات ارتش میانمار که به بهانه مبارزه با شبه نظامیان آراکانی صورت می گیرد، از 25 آگوست تاکنون تعداد زیادی از مسلمانان جان خود را از دست داده اند.

در همین حال خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوشت: دولت میانمار به کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل امروز دوشنبه اطلاع داد که اولویت اصلی اش بازگرداندن روهینگیایی هایی است که به بنگلادش فرار کردند لیکن باید اقدامات زیادی«برای تقویت امنیت ثبات» در ایالت آشوب زده راخین صورت گیرد.

«ابوالحسن محمود علی» وزیر خارجه بنگلادش گفت که بنگلادش و میانمار بر سر تشکیل کارگروهی برای برنامه ریزی درباره بازگرداندن بیش از نیم میلیون آواره مسلمان روهینگیا که از سرکوب و حملات خشونت بار ارتش به بنگلادش فرار کردند به توافق رسیدند.

«وین میات ایی» وزیر اتحاد در میانمار نیز در  نشست کمیته اجرایی کمیساریای بین المللی پس از  دعوت«فیلیپو گراندی» کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان برای حل مسائل مرتبط با شهروندی و حقوق اقلیت روهینگیا، سخنرانی کرد.

این وزیر میانماری در نشست این کمیته در ژنو گفت:« اولویت اصلی بعدی ما بازگرداندن پناهندگانی است که به بنگلادش فرار کردند».

وی افزود : عملیات بازگشت در هر زمانی برای کسانی که مایل به بازگشت به میانمار هستند می تواند آغاز شود، فرایند تحقیق درباره پناهندگان نیز بر اساس توافق میان دولت های میانمار و بنگلادش در سال 1993 استناد می کند.

این وزیر میانماری در ادامه گفت که از کسانی که به عنوان پناهنده در این کشور هستند تحقیقات می شود بدون هیچ گونه مشکلی پذیرفته می شوند و امنیت و کرامت انسانی شان تضمین می شود.

تا کنون راه حلی برای وضع روهینگیا در میانمار که حاضر به دادن ملیت به آنها نیست و آنها را مهاجران غیرقانونی می داند به رغم آن که ریشه آنها در این کشور آسیاسی به قرن ها پیش بر می گردد، به وجود نیامده است.طایفه اقلیت مسلمانان در میانمار با مشکل به حاشیه راندن مواجه است و در معرض موج هایی از خشونت طایفه ای طی سال ها قرار گرفته است.

بدبینی بر بسیاری از پناهندگان درباره احتمال بازگشت آنها به میانمار(که اکثریت جمعیت آن را بودائیان تشکیل می دهند) سایه افکنده و بیم آن را دارند که نتوانند مدارکی که دولت برای اثبات حق شان برای بازگشت از آنها می خواهد را تمدید کنند.

میات ایی «گروه های تندرو» را متهم به حملات هماهنگ به مراکز پلیس در 25 آگوست کرد که منجر به آوارگی دسته جمعی روهینگیا شد.

وی افزود که در کنار بعد انسانی مساله نیاز به راه حلی برای اوضاع با توجه به مسائل امنیتی و سیاسی دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.