روسیه تأکید کرد که کاروان کمک های بشردوستانه آمریکا به ونزوئلا منجر به درگیری و بهانه ای برای براندازی «نیگولاس مادورو» رئیس جمهور این کشور می شود.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه روسیه امروز جمعه ایالات متحده آمریکا و همپیمانانش در پیمان ناتو را متهم کرد که در حال بررسی تسلیح مخالفان در ونزوئلا هستند و واشنگتن نیز نیروهای ویژه و تجهیزات در نزدیکی این کشور مستقر کرده است.

مسکو تأکید کرد که اطلاعاتی در این زمینه به دست آورده است.

« ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه تأکید کرد که کاروان کمک های بشردوستانه آمریکا به ونزوئلا منجر به درگیری و بهانه ای برای براندازی «نیگولاس مادورو» رئیس جمهور این کشور می شود.

در همین حال، وزارت خارجه چین نیز امروز جمعه اعلام کرد که نباید کمک های بشردوستانه را به ونزوئلا تحمیل کرد. چین تحمیل این کمک ها را عامل وقوع خشونت دانست و تأکید کرد با هر گونه دخالت نظامی در این کشور مخالف است.

«گنج شوانگ»سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانسی خبری گفت که دولت ونزوئلا همچنان به آرامش و خویشتنداری ادامه می دهد امری که باعث می شود از درگیری های گسترده جلوگیری شود. 

شوانگ افزود: اگر کمک های انسانی با زور وارد ونزوئلا شود و این اقدام منجر به خشونت و درگیری شود، این رخداد عواقب خطرناکی خواهد شد.هیچ کس تمایلی به دیدن آن ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد: چین با هر گونه دخالت نظامی در ونزوئلا مخالف است و هر گونه اقدامی که منجر به تنش یا ناآرامی می شود را نیز نمی پذیرد.

از جهتی دیگر، اختلاف میان دولت ونزوئلا به رهبری نیکلاس مادورو و «خوان گوایدو» رهبر مخالفان که خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا خوانده است، بر سر ورود کمک‌های بشردوستانه بالا گرفته است.

روز گذشته -پنجشنبه- نیکلاس مادور رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد که مرز با کلمبیا و برزیل را می‌بندد تا مخالفان نتواند کمک‌‌های بشردوستانه را وارد کشور کند. رئیس جمهوری ونزوئلا در سخنانی که از تلویزیون پخش می‌شد گفت که ذخیره‌سازی کمک‌ها برای ونزوئلا در شهر «کوکوتا» مرز کلمبیا، اقدامی «تحریک‌آمیز» است.

مادورتأکید کرد که برنامه مخالفان برای ورود کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا «نمایشی بی‌ارزش برای تضعیف دولت» است. وی همچنین بعد از این که برزیل اعلام کرد کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا می‌فرستد گفت که مرز با برزیل را نیز می بندد.

از سوی دیگر خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا به سمت مرز کلمبیا در ۹۰۰ کیلومتری کاراکاس، حرکت کرده است، مرزی که قرار است در تاریخ ۲۳ فوریه کمک‌های بشردوستانه از آن جا وارد ونزوئلا شود.

گوایدو به همراه هوادارانش که در ده‌ها خودرو جای گرفته بودند، کاراکاس را به سمت مرز کلمبیا ترک کرد تا برای وارد کردن کمک‌های بشردوستانه‌ای که از سوی آمریکا فرستاده شده‌ تلاش کند.

همچنین در روزهای گذشته سنتاتور آمریکایی «مارکو روبینو» از مرز کلمبیا با ونزوئلا دیدار کرد و از بخشی که کمک‌های غذایی و دارویی برای ونزوئلا ذخیره شده است بازدید کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.