گوایدو بر کمیته انتخابات سلطه ندارد و قوه مجریه را نیز در اختیار ندارد و نمی تواند به ارتش دستور تحرک بدهد، همچنین نمی تواند توافقنامه های بین المللی را تضمین کند. حالا اگر این کار را نکند قانون اساسی ونزوئلا را نقض کرده است.

به گزارش جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: کشورهای غربی که «خوان گوایدو» را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور به رسمیت شناختند، در بن بست سیاسی قرار دادند.

گوایدو اکنون باید دعوت به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ظرف کمتر از 30 روز از زمان اعلام ریاست جمهوری اش بکند.

خوان گوایدو رئیس پارلمان ونزوئلا روز 23 ژانویه گذشته خود را در جریان یک تظاهرات در کاراکاس پایتخت ونزوئلا رئیس جمهور اعلام کرد و این کار را همانطور که در قانون اساسی کشور آمده در پارلمان رئیس جمهور معرفی نکرد. به رغم آن بلافاصله ایالات متحده آمریکا و کشورهای وابسته به آن در آمریکای جنوبی مانند کلمبیا، برزیل، شیلی و آرژانتین وی را به رسمیت شناختند. پس از آن نیز اسپانیا،فرانسه، آلمان، و انگلیس وی را به عنوان رئیس جمهور موقت به رسمیت شناختند به شرط آن که دعوت به برگزاری انتخابات آزاد و شفاف کند.

کشورهای غربی در عمل گوایدو را در بن بست واقعی قرار دادند زیرا اکنون از وی خواسته شده است که پیش از 23 فوریه جاری باید برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند این در حالی است که به دلیل نداشتن قدرت اجرایی نمی تواند چنین کاری بکند. گوایدو بر کمیته انتخابات سلطه ندارد و قوه مجریه را نیز در اختیار ندارد و نمی تواند به ارتش دستور تحرک بدهد، همچنین نمی تواند توافقنامه های بین المللی را تضمین کند. حالا اگر این کار را نکند قانون اساسی ونزوئلا را نقض کرده است.

به رسمیت شناختن گوایدو به عنوان رئیس جمهور موقت لازمه اش این است که دستگاه دیپلماتیکش مورد خطاب قرار گیرد این در حالی است که وی بر دستگاه دیپلماتیک ونزوئلا سیطره ندارد.در نتیجه آن کشورهای اروپایی خود را در تناقض می بینند؛ آنها  خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهور  به رسمیت می شناسند در حالی که سفارتخانه های شان در ونزوئلا با وزارت خارجه ونزوئلای دولت «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور قانونی این کشور همکاری می کنند و در پذیرش سفرایی که گوایدو آنها را تعیین می کند تردید می کنند زیرا این سفرا نمی توانند وارد سفارتخانه های ونزوئلا در پایتخت های کشورهای اروپایی شوند.

همچنین کشورهای غربی در وادار کردن سفارتخانه های ونزوئلا در خارج به تمرد و پیوستن به گوایدو شکست خوردند؛ زیرا تا کنون فقط کنسول ونزوئلا در «میامی» آمریکا و سفیر ونزوئلا در عراق به گوایدو ملحق شدند.

از آن عجیب تر این که اتحادیه اروپا که دم از گرسنگی در ونزوئلا می زند فقط پنج میلیون یورو به عنوان کمک به ملتی اختصاص داده است که جمعیتش بیش از 30 میلیون نفر است. این کمک بسیار اندک است و نشان دهنده سیطره نگرانی سیاسی در بحران ونزوئلا بر نگرانی انسانی است.

در همین حال، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی «راشا تودی» دلیل زمینه سازی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای اقدام نظامی علیه وزوئلا را تسلط بر نفت و ثروت این کشور اعلام کرد.

وی در رابطه با اظهارات اخیر ترامپ درباره اعزام نیروی نظامی به ونزوئلا گفت: دلیل زمینه سازی ترامپ برای اقدام نظامی علیه وزوئلا تسلط بر نفت، طلا، گاز، آهن، الماس و سایر منابع کشورمان است. تنها هدف من انجام مسئولیت‌های خود نسبت به مردم است. اینکه در صفحات تاریخ از من چطور بحث خواهد شد، اهمیتی ندارد. اما می توانم بگوییم که من یک رهبر بزدل، دروغگوی، خائن و عاجز نخواهم بود.

مادورو با بیان اینکه مشکلات موجود در ونزوئلا نه با غصب و کودتا بلکه از طریق مذاکره قابل حل است، خوان گوایدو و تمام کشورهای که وی را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند را بار دیگر به گفتگو و آشتی فراخواند.

او در پاسخ به سوالی درباره فراخوان برخی کشورها برای برگزاری انتخابات در ونزوئلا نیز اظهار داشت که چنین نیازی ندارند و انتخابات پارلمانی در این کشور طبق برنامه‌ریزی شده در سال 2020 برگزار خواهد شد.

رئیس‌جمهور ونزوئلا در پایان با اشاره به باز بودن کانال‌های ارتباطی این کشور با تمام جهان، تاکید کرد: ونزوئلا اشغال نخواهد شد؛ اما به این معنی نیست که برای دفاع از سرزمین‌های مقدس خود آماده باش نیستیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.