دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به مذاکره با کشورهای مختلف درباره ونزوئلا تصریح کرد: بحران در این کشور را با نگرانی دنبال می کنم.

به گزارش جماران، برخلاف کشورهای اروپایی اصلی و آمریکا و متحدانش سازمان ملل حاضر نشد در بحران ونزوئلا دخالت کند.

«آنتونیو گوترش» در گفتگو با خبرنگاران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک تأکید کرد: به‌ دلیل جلب اعتماد به پیشنهاد سازمان ملل جهت راه حل سیاسی برای بحران ونزوئلا از هیچ گروهی حمایت نخواهیم کرد

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین با اشاره به مذاکره با کشورهای مختلف درباره ونزوئلا تصریح کرد: بحران در این کشور را با نگرانی دنبال می کنم.

در تحولی دیگر، «خوان گوایدو» رئیس مجلس ونزوئلا که خود را رئیس‌جمهور می داند برای صدور مجور جهت ورود کمک های انسانی به این کشور تظاهرات برپا خواهد کرد.

وی که توسط آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی و لاتین به رسمیت شناخته شده در کنفرانس مطبوعاتی در مجلس ملی این کشور به ارزیابی تظاهرات جدید و پیشنهادهای انتخاباتی پرداخت.

این کمک‌های انسانی از طریق پورتوریکو، برزیل و کلمبیا وارد ونزوئلا خواهد شد. گوایدو از ارتش کشورش خواسته اجازه ورود این کمک‌ها را صادر کند.

وی همچنین خطاب به ارتش این کشور گفته است: ای نظامیان ونزوئلا این کمک ها برای مادر و خواهر شماست و اگر وارد کشور نشود محکوم به مرگ هستیم.

رهبران مخالفان دولت درباره مهلت 10 روزه انتخابات که توسط اتحادیه اروپا تعیین شده نیز اظهار داشت: از این به بعد 4 فوریه به عنوان روز فداکاری مردم ونزوئلا از سوی جهانیان شناخته خواهد شد.

او ضمن تشکر از اتحادیه اروپا برای به رسمیت شناختن وی به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا از تعیین سفرا در روز آتی خبر داد.

رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا همچنین احتمال بروز جنگ داخلی در این کشور را رد کرد و گفت: 90 درصد مردم پشتیبان من هستند.

از جهتی دیگر، کشورهای عضو «گروه لیما» از ارتش ونزوئلا خواستند تا با قطع همکاری با دولت نیکلاس مادورو، از خوان گوایدو، رهبر مخالفان حمایت کند.

اکثریت قریب به اتفاق فرماندهان، کادرها و سربازان نیروهای نظامی ونزوئلا تاکنون به نیکلاس مادورو وفادار مانده اند. با این حال در روزهای گذشته و همزمان با افزایش فشارهای بین‌المللی و داخلی برای برکناری آقای مادورو از قدرت، شماری از ژنرال‌های ارتش از خوان گوایدو جانبداری کرده اند.

گروه لیما در سال ۲۰۱۷ و از سوی ۱۱ کشور آمریکای لاتین و کانادا برای «یافتن راه حلی صلح آمیز برای بحران ونزوئلا» تشکیل شد.

این گروه روز گذشته -دوشنبه- در جلسه ویژه خود در اوتاوا (پایتخت کانادا) خواستار تغییر نظام در ونزوئلا بدون زور و خشونت شد.

بیانه گروه لیما ساعاتی پس از آن منتشر شد که کشورهای اروپایی خوان گوایدو،رهبر مخالفان را به‌عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند.

کشورهای عضو گروه لیما همچنین از جامعه جهانی خواستند تا مانع دسترسی «نظام مادورو» به مبادلات مالی و تجاری خارجی شوند.

«نسترو پوپولیزیو» وزیر خارجه پرو هم در حاشیه این جلسه اعلام کرد صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی با یکدیگر برای تقویت بازسازی ونزوئلا همکاری خواهند کرد.

بنابراین گزارش، خوان گوآیدو به دنبال تظاهرات ضد دولتی در کاراکاس، خود را «رئیس جمهور موقت» ونزوئلا اعلام کرد و خواستار برگزاری انتخابات جدید ریاست جمهوری شد.

نیکلاس مادورو این درخواست را نپذیرفته است.  مکزیک، روسیه، کوبا، ایران ، ترکیه و چین از مادورو حمایت کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز پس از سخنان گوایدو اعلام کرد: رئیس مجلس ملی ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور به رسمیت می‌شناسم.

تاکنون ده کشور عضو اتحادیه اروپا رئیس مجلس ملی ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور به رسمیت شناخته اند. آنها ضرب‌الاجلی برای مادورو جهت برگزاری انتخابات جدید ریاست جمهوری در ونزوئلا تعیین و اعلام کرده اند: وگرنه گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت به رسمیت خواهیم شناخت.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.