پنتاگون در بیانیه تازه ای اعلام کرد نزدیک به 4هزار سرباز دیگر به مرز آمریکا و مکزیک اعزام می‌ کند؛ اقدامی که منتقدان آن را یک «بهره برداری و فشار» سیاسی خوانده اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه تازه ای اعلام کرد به منظور حمایت از مرزبانان، 3750 سرباز بیشتر به مرز آمریکا و مکزیک اعزام می‌ کند.

پنتاگون در عین حال اعلام کرد که 240 کیلومتر دیگر سیم‌ خاردار در مرز دو کشور نصب خواهد کرد.

در بیانیه پنتاگون آمده است: «یگان های تازه برای 90 روز مستقر می شوند و ما به ارزیابی ترکیب نیروی مورد نیاز برای برآورده کردن ماموریت حفاظت از مرز و ایمن کردن آن ادامه می دهیم.»

با اعزام نیروهای تازه به مرز، شمار نیروهای ارتش در منطقه به 4350 نفر خواهد رسید.

منتقدان این استقرار نیروها در مرز مکزیک را یک «بهره برداری و فشار» سیاسی همزمان با مشاجره ها میان رئیس جمهور و دموکرات ها بر سر بودجه ساخت دیوار مرزی خوانده و مقابله ترامپ با کاروان های مهاجران از جمله زنان و کودکان را، نوعی «تهاجم» خوانده اند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا نخستین بار در آوریل 2018 بود که اعلام کرد سربازان ارتش را به مرز مکزیک می‌ فرستد.

ترامپ اولین رئیس جمهوری نیست که به مرز جنوبی کشور نیرو اعزام می کند. «باراک اوباما» 1200 سرباز گارد ملی را به آنجا فرستاد و «جورج دبلیو بوش» هم 6000 سرباز برای کمک به گشت مرزی مستقر کرد.

ژنرال «ترنس اوشاهنسی» رئیس ستاد فرماندهی شمالی ارتش آمریکا چهار ماه پیش اعلام کرده بود برای «تشدید تدابیر امنیتی»، 5200 نیرو به مرز مشترک با مکزیک اعزام خواهند شد. این موضوع زمانی مطرح شده بود که کاروانی از پناهجویان از آمریکا مرکزی به آهستگی در حال حرکت به سمت آمریکا بود.

دو روز پس از سخنان اوشاهنسی، ترامپ گفت «تا زمانی که نگرانی درباره این کاروان وجود دارد، ارتش ما وارد عمل می‌ شود... ما افزون بر نیروهای مرزبانی و گمرک و مهاجرت، 10 تا 15 هزار تن از کارکنان ارتش را نیز به آنجا اعزام می‌ کنیم.»

در آن زمان شماری از گروه‌ های مدافع حقوق بشر همچون اتحادیه آزادی‌ های مدنی آمریکا، ترامپ را به استفاده سیاسی از ارتش در آستانه انتخابات کنگره متهم کرده بودند. اما ترامپ گفته بود در کاروان پناهجویان «بسیاری از گانگسترها و بعضی از آدم‌ های خیلی بد» حضور دارند.

چند روز پیش «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا گفته بود «چند هزار» نیروی تازه‌ نفس عازم مرز خواهد شد؛ اما آن‌ طور که شاناهان گفته دلیل اعزام این افراد بیشتر برای این است که به نصب حصارهای مرزی و اجرای سازوکار جدید رصد سیار مرز کمک کنند.

دونالد ترامپ چه در زمان رقابت‌ های انتخاباتی و چه پس از پیروزی در انتخابات تاکید داشت قصد دارد مراقبت و حفاظت از مرزهای جنوبی را به‌ طور چشمگیری تغییر دهد؛ از جمله وعده‌ های ترامپ ساختن دیوار در مرز مکزیک بود که همچنان نیز بر آن تاکید دارد.

رئیس‌ جمهور آمریکا خواستار اختصاص 5.7 میلیارد دلار بودجه برای ساخت دیوار شده‌ است. اما دموکرات‌ ها که در مجلس نمایندگان اکثریت دارند، مخالف اختصاص بودجه برای ساخت دیوار هستند. اختلافات سیاسی سبب شد تا دولت آمریکا برای 35 روز تعطیل شود؛ مدت‌ زمانی که در تاریخ آن کشور بی‌ سابقه‌ است.

اگر قانونگذاران نتوانند تا 15 فوریه در مورد وضعیت امنیتی مرز مکزیک به توافقی دست یابند، ترامپ تهدید کرده اجازه می دهد دولت بار دیگر وارد فاز تعطیلی شود و یا برای فشار بر کنگره، وضعیت اضطراری اعلام خواهد کرد. انتظار می رود ترامپ این موضوع را در سخنرانی سالانه کنگره در روز سه شنبه مطرح کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.