نتانیاهو در اوج بحران سرنگونی هواپیمای روسی«ایل 20» در 17 سپتامبر کنونی دو بار در کمتر از یک هفته با پوتین تماس تلفنی برقرار کرد و اصرار به سفر به مسکو به همراه آویگدور لیبرمن وزیر جنگش برای حل این بحران پیش از رفتن به نیویورک کرد اما هر بار با درهایی رو به رو شد که به شدت به رویش بسته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در  تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: مطمئن هستیم که بنیامین نتانیاهو  نخست وزیر رژیم اسرائیل در حالی این بار پشت تریبون مجمع عمومی سازمان ملل می ایستد که شکست خورده است و در حالتی از نگرانی بی سابقه قرار دارد و به مانند دفعات قبل مغرور و متکبر نیست و دلیل آن نیز ضربه مهلکی است که از برخی که آنها را همپیمان مخلص خود در مسکو می دانست خورد؛ همان کسانی که هیچ کدام از درخواست هایش را رد نمی کردند و وی به این باور رسید که می تواند از آنها و منافع استراتژیک شان عبور کند و هر کاری دلش بخواهد در سوریه بکند.

نتانیاهو در اوج بحران سرنگونی هواپیمای روسی«ایل 20» در 17 سپتامبر کنونی دو بار در کمتر از یک هفته با پوتین تماس تلفنی برقرار کرد و اصرار به سفر به مسکو به همراه آویگدور لیبرمن وزیر جنگش برای حل این بحران پیش از رفتن به نیویورک کرد اما هر بار با درهایی رو به رو شد که به شدت به رویش بسته شده است. همه حرکات «بندبازی» که با همپیمانان و دشمنانش به یک اندازه بلد است انجام دهد این بار برایش هیچ سودی نداشت و در حال دادن نتایج برعکس است آن هم به یک دلیل ساده و آن اینکه همگان و در صدر آنها رهبران روسیه از این شیوه متکبرانه و سلطه جویانه اسرائیل به ستوه آمده اند.

پوتین دیدار با نتانیاهو و لیبرمن را رد و فرمانده نیروی هوایی اش نیز ژنرال«عیمکام نورکین» همتای اسرائیلی اش را توبیخ کرد و حتی حاضر نشد به همه بهانه های «جعلی اش» گوش بدهد؛ بهانه هایی که با خود برای تبرئه هواپیماهایش و خلبانانش از جنایت سرنگونی هواپیمای روسی و انداختن آن به گردن سوری ها به مسکو برده بود. فرمانده نیروی هوایی روسیه همچنین با عصبانیت و بدون خداحافظی یا دست دادن با «مهمانان» ناخوانده سالن را ترک کرد.

تعجب نمی کنیم اگر پوتین رئیس جمهور روسیه از جنایت سرنگونی هواپیما برای بازنگری ریشه ای در روابط روسیه با اسرائیل بهره برداری کند آن هم پس از آن کاسه صبرش لبریز شد و از کسانی که فکر می کرد به تعهدات خود، به دوستان شان و به توافقنامه هایی که امضا می شوند احترام می گذارند،از پشت خنجری مسموم خورد. از این بدتر نیز این است که همین ها به تنهایی به همراه دیگران(آمریکایی ها) در توطئه ها علیه کشورش یعنی روسیه شرکت می کنند.

آقای «فیصل المقداد» معاون وزیر خارجه سوریه کاملا درست می گفت زمانی که تأکید کرد که تحویل موشک های «اس300» روسی پیشرفته توسط کشورش اسرائیل را مجبور می کند پیش از هر گونه حمله ای به سوریه در آینده نزدیک زیاد فکر کند و دست به حساب و کتاب دقیق تری بزند؛ گویی زبان حال خودش و دولتش این است که می گوید اسرائیلی ها تجربه کنند تا چیزی که آنها را قطعا راضی نمی کند ببینند.

پوتین رئیس جمهور روسیه با تجهیز ارتش عربی سوریه و پدافند هوایی اش به موشک های اس300 و سامانه های اختلال در سیستم های هر گونه هواپیمایی که نزدیک به آسمانش می شود و نیز سامانه های پیشرفته مدیریت دفاع هوایی و جلوگیری از هر گونه «آتش به خودی» همه سوریه را تبدیل به منطقه پرواز ممنوع کرد چه برای اسرائیل چه برای آمریکا. این یک تحول نظامی استراتژیک است که جریان حوادث را در اراضی سوریه به شکل ریشه ای  و چه بسا همه خاورمیانه تغیر دهد.

برخی گزارش های غربی وجود دارد که اشاره به دست داشتن اسرائیل و آمریکا در حمایت از «طرف هایی»  دارد که در حملات موشکی یا حملات پهپادی (درون) به پایگاه هوایی «حمیمیم» روسیه در منطقه لاذقیه که هواپیماهای اسرائیل به بهانه بمباران کارخانه موشکی ایران آن را بمباران کردند دست دارند و از آن فراتر اسرائیل به خوبی می دانست که هواپیمای سوخوی«ایل20» روسیه که با اقدام گرماه کننده و فریب عمدی توسط هواپیمای اسرائیلی سرنگون شد عبارت از کابین فرماندهی نظامی است که عملیات نظامی هوایی روسیه را از هوا هدایت می کند به همین دلیل شرایط را برای سرنگونی آن مهیا کرد تا روس ها و همپیمانان سوری شان را به جان هم بیندازد اما نتایج برعکس شد و جادو علیه جادوگر برگشت.

بیانیه شورای امنیتی وزیران کوچک شده اسرائیل که نشست اش اندکی پیش از پرواز نتانیاهو از فرودگاه«اللد» به نیویورک برگزار شد اعلام کرد که تلاش های نظامی خود برای جلوگیری از ماندن ایران در اراضی سوریه و حمله به محل حضور نیروهای ایرانی را ادامه می دهد.

بیش از 200 حمله هوایی اسرائیل به سوریه در 18 ماه گذشته در پایان حضور نظامی ایران در سوریه شکست خورد حالا آیا اسرائیل پس از این خیز خشم آلود روسیه و وجود موشک های«اس 300» جرأت می کند یک حمله هوایی انجام دهد؟ نتانیاهو شانس و تکبرش را امتحان کند تا آن وقت ببیند چه اتفاقی می افتد...

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.