«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تعهد کرده است که برای پاسخ به اقدامات اسرائیل که منجر به سرنگونی هواپیمای شناسایی روسیه در سوریه شد اقداماتی را انجام دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه کومرسانت روسیه به نقل از یک منبع بلندپایه نوشت: روسیه برای مقابله با حملات اسرائیل به اراضی سوریه به دمشق سامانه موشکی« اس 300» می دهد.

کومرسانت همچنین نوشت که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تعهد کرده است که برای پاسخ به اقدامات اسرائیل که منجر به سرنگونی هواپیمای شناسایی روسیه در سوریه شد اقداماتی را انجام دهد.

این روزنامه روسی در ادامه نوشت: ارسال موشک های اس 300 به سوریه یکی از اقدامات احتمالی روسیه است و برهانی قاطع برای اسرائیل است تا دیگر نتواند حملات هوایی را به سوریه تکرار کند.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه نیز گفت که روسیه مجبور است که تدابیر لازم برای تقویت امنیت نیروهای روسیه در سوریه به دلیل حملات هوایی اسرائیل اتخاذ کند.

شویگو تصریح کرد که روسیه سامانه دفاع هوایی اس300 را به سوریه طی دو هفته تحویل می دهد.

شویگو تأکید کرد: این سامانه می‌تواند هر نوع تهدید هوایی در فاصله بیش از 250 کیلومتری را رهگیری کرده و به طور همزمان چندین هدف هوایی را نابود سازد.

وزیر دفاع روسیه همچنین گفت که این سامانه موشکی با دارا بودن امنیت بسیار بالا و سرعت فوق العاده خود، توان رزمی پدافند هوایی سوریه را به طور قابل توجهی تقویت خواهد کرد.

وی در ادامه گفت که روسیه تحویل این سامانه موشکی را در سال 2013 به سوریه بنابر درخواست اسرائیل متوقف کرد این در حالی بود که این سامانه آماده صادرات بود و نظامیان سوری نیز برای استفاده از آن آموزش دیده بودند.

شویگو همچنین تأکید کرد: «همانطور که رئیس‌جمهور روسیه فرمان داده است، وزارت دفاع روسیه اقدامات زیر را برای تقویت پدافند هوایی سوریه لحاظ خواهد کرد».

فرمانده ارشد نظامی روسیه ادامه داد: «در مرحله اول، ظرف دو هفته آینده، روسیه سامانه مدرن‌ پدافند هوایی «اس-300» را به سوریه منتقل خواهد کرد. این سامانه قادر است اهداف را در فاصله 250 کیلومتری هدف قرار دهد و همزمان چندین هدف را همزمان نشانه بگیرد. این سیستم جدید به میزان قابل توجهی قابلیت‌های هوایی سوریه را افزایش می‌دهد».

وی افزود: «در سال 2013 میلادی ما آمادگی داشتیم که این سامانه را به سوریه منتقل کنیم و نیروهای متخصص سوریه نیز برای استفاده از این دستگاه تحت آموزش قرار گرفتند اما اسرائیل از ما خواسته بود تا این اقدام را به حالت تعلیق درآوریم و ما نیز این کار را کردیم اما حالا اوضاع تغییر کرده است و این امر کاملا قانونی است».

شویگو همچنین گفت: «در مرحله دوم، فرماندهی و مرکز کنترل نیروی هوایی سوریه به سامانه کنترل خودکار روسی مجهز خواهند شد تا کنون این سامانه تنها در اختیار نیروهای روسیه قرار گرفته بود. با وجود این سامانه جدید، فرماندهی پدافند هوایی سوریه قادر خواهد بود تا هدایت مرکزی تمام عملیات نیروی هوایی را برعهده بگیرد و اهداف را به طور موثر مشخص کند».

وزیر دفاع روسیه ادامه داد: «از همه مهمتر، سامانه‌های پدافند هوایی سوریه هم‌اکنون قادرند تا تمام هواپیماهای روسی را به درستی در منطقه شناسایی کنند».

شویگو در ادامه افزود: «در مرحله سوم، در منطقه دریای مدیترانه، محدوده منتهی به سوریه، از سامانه‌های الکترونیکی مقابله‌ای استفاده خواهیم کرد و تمام سامانه های ماهواره ای ناوبری و ارتباطی هواپیماهای نظامی را که قصد حمله به سوریه داشته باشند، کور می کنیم.»

وی همچنین تأکید کرد: «این اقدامات می‌تواند تا حدودی افراد بی‌پروا را کنترل کرده و مانع از اقدامات آنها که نیروهای نظامی ما را به خطر می‌اندازد، شود. در غیر این صورت ما مجبور خواهیم بود تا بر اساس اوضاعی که پیش خواهد آمد پاسخ دهیم».

در تحولی دیگر، ریاست جمهوری سوریه اعلام کرد که پوتین رئیس جمهور روسیه به «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه برنامه تحویل سامانه موشکی اس300 را به سوریه اطلاع داد.

خبرگزاری سانا نیز گزارش داد که رؤسای جمهور روسیه و سوریه در جریان تماس تلفنی آخرین تحولات سیاسی سوریه و توافق ادلب و چگونگی اجرای آن را بررسی کردند.

رئیس جمهور سوریه  در جریان این تماس تلفنی حادثه سرنگونی جنگنده (ال-20) روسیه را که منجر به کشته شدن15 نظامی روسی شد تسلیت گفت.

 ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این گفت‌وگو  رژیم صهیونیستی را مسئول سرنگونی این جنگنده عنوان کرد.

رئیس جمهور روسیه در پایان خاطر نشان کرد که روسیه سامانه‌های دفاعی نیروی هوایی سوریه را پیشرفته خواهد کرد و سامانه موشکی اس-300 را در اختیار سوریه  قرار خواهد داد.

ارتش رژیم اسرائیل حاضر به اظهار نظر درباره تحویل سامانه موشک های اس300 به سوریه نشد.سفارت این رژیم در مسکو نیز حاضر به اظهار نظر در این زمینه نشد.

این در حالی است که ، وزارت دفاع روسیه روز گذشته- یکشنبه- گزارش نهایی خود را از ارزیابی نحوه سرنگونی یک فروند هواپیمای «ایلوشین-20» این کشور در استان «لاذقیه» سوریه ارائه کرد.

 ژنرال «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه در جریان یک نشست خبری زنده گفت تل‌آویو پیش از حادثه به مسکو اطلاعات غلط داده و با این کار روسیه را «فریب» داده است، به همین دلیل مسئولیت این حادثه به طور کامل بر عهده تل‌آویو است.

وی گفت: «نیروی هوایی اسرائیل به طور کامل مسئول این تراژدی برای هواپیمای ایلوشین-۲۰ است... ارتش اسرائیل یا با یک سهل‌انگاری مجرمانه یا با رفتار غیرحرفه‌ای، موجب سقوط ایلوشین-۲۰ شده است.»

کوناشنکوف با بیان اینکه تل‌آویو به مسکو گفته بود قصد دارد مناطقی در شمال سوریه را هدف قرار دهد، اما منطقه‌ای دیگر در غرب را هدف قرار داد، گفت این رفتار موجب شد تا ایلوشین-۲۰ غافلگیر شده و فرصت ترک منطقه را نداشته باشد.

وی افزود: حتی این اطلاع‌رسانی هم همزمان با آغاز عملیات و نه پیش از آن، صورت گرفته، که «این نقض توافقنامه ۲۰۱۵ روسی-اسرائیلی به شمار می‌آید که هدف آن ممانعت از درگیری میان نیروهای ما در سوریه بود.

کوناشکوف که در برابر یک نمایشگر، اطلاعات «دقیقه به دقیقه» از روند وقوع حادثه را تشریح می‌کرد، گفت جنگنده‌های اف-۱۶ ارتش رژیم اسرائیل از هواپیمای شناسایی روس به عنوان سپر استفاده کرده و موجب شده‌اند که آتش پدافند ارتش سوریه این هواپیما را هدف قرار دهد.

وی گفت یکی از جنگنده‌های اف-۱۶ ارتش رژیم اسرائیل از پشت هواپیمای روس به سمت سوریه یورش برده و از این اقدام از طرف ارتش سوریه به تلاش برای حمله تعبیر شده و پدافند اقدام به شلیک کرده است.

در حالی که فرمانده نیروی هوایی رژیم اسرائیل هفته گذشته در جریان سفر به مسکو مدعی شد هواپیمای روس پس از بازگشت جنگنده‌های اسرائیلی هدف قرار گرفته، کوناشنکوف این ادعا را رد کرد و گفت این جنگنده‌ها ۱۰ دقیقه پس از ساقط شدن هواپیمای ایلوشین به سمت آشیانه بازگشته‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه تصریح کرد که ۵۰ دقیقه بعد از سقوط هواپیمای روس بوده که رژیم اسرائیل با مسکو تماس گرفته و برای ارائه کمک اعلام آمادگی کرده است.

کوناشنکوف بدون اشاره به جزئیات بیشتر، گفت حمله رژیم اسرائیل به لاذقیه حتی یک هواپیمای مسافربری را نیز در معرض خطر قرار داده است.

هفته گذشته در جریان حمله رژیم اشغالگر اسرائیل به اهدافی در لاذقیه سوریه یک فروند هواپیمای روس به اشتباه هدف پدافند سوریه قرار گرفت و سقوط کرد. در این حادثه تمام ۱۵ سرنشین این هواپیمای شناسایی جان خود را از دست دادند.

مسکو پیش از این هم تل‌آویو را مسئول این حادثه خوانده و تأکید کرده بود که حق «پاسخ مناسب» به این اقدام رژیم صهیونیستی را برای خود محفوظ می‌داند. در واکنش به این حادثه، فرمانده نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به مسکو سفر کرده و اطلاعاتی را در اختیار روس‌ها قرار داد، با این حال همانطور که پیشتر هم رسانه‌ها گزارش داده بودند، به نظر می‌رسد این سفر موفقیت‌آمیز نبوده و نتوانسته موضع مسکو را تغییر دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.