سوری ها با حمایت ایران و زیر چتر حمایتی روسیه یعنی غلاف پایگاه های هوایی «حمیمیم» در «لاذقیه» و دریایی «طرطوس» کارخانه های تولید سلاح در شمال سوریه ایجاد کردند و به نظر می رسد که این طرح هوشمندانه ثمره بخش بوده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،  «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در  تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به بحران سرنگونی هواپیمای نظامی روسیه در سواحل سوریه و خشم روس ها پرداخت و نوشت: چه بسا بسیاری از این نتیجه گیری قاطع ما شگفت زده می شوند که سوریه برنده بزرگ بحران سرنگونی هواپیمای شناساسی روسیه بر فراز حریم هوایی شهر «لاذقیه» و کشته شدن همه سرنشینان آن که افسران سازمان اطلاعات بودند، خواهد بود حتی اگر دلیل سرنگونی آن یک موشک «خودی» سوریه و ساخت روسیه باشد.

بیشتر توضیح می دهیم و می گوییم که ما  با توجه به دو واقعیت مهم  به این نتیجه رسیدیم که سه روز پس از سقوط این هواپیما و تحولات سیاسی و نظامی که در پی آن آمد خود را نشان داده اند:

نخست: همه طرف ها به این نتیجه قاطع رسیدند که بمباران های هوایی- موشکی اسرائیل به عمق سوریه فرقی نمی کند چه اهدافی را مورد حمله قرار داده است، از همه خطوط قرمز عبور کرده است و به دلیل زیاد بودن تعداد این بمباران ها و شکست در رسیدن به اهدافش یعنی پایان حضور ایران در سوریه و به دردسر انداختن طرف روس، در حال دادن نتایج برعکس است.

دوم: اهداف بازی دوگاه روسیه رو به پایان است و به نحوی از انحاء در حال بازتاب منفی بر رهبران روسیه و چهره این کشور حداقل در منطقه خاورمیانه است. روسیه همپیمان سوریه و دوست استراتژیک اسرائیل است که 210 بار در 18 ماه اخیر به سوریه حمله هوایی انجام داد این در حالی است که روسیه حامی سوریه است و در کنارش علیه تروریسم می جنگد و از براندازی نظام در این کشور جلوگیری می کند و از بازپس گیری همه اراضی اش و حاکمیت کامل دوباره بر آن حمایت می کند اما در عین حال چشم خود را به روی«اشغالگری» اراضی سوریه در « ادلب» ، «عفرین» و «الباب» توسط نیروهای ترکیه و حمایت آنکارا از گروه های مسلح سوری و تسلیح و حمایت از آنها می بندد.

سخنرانی »سید حسن نصرالله» رهبر «حزب الله» لبنان که به مناسبت بزرگداشت روز عاشورا ایراد کرد چند مسأله را فاش کرد که به شکل«تلویحی» آن چه در بالا ذکر کردیم را موردتأیید قرار می دهد اما نصرالله این مسائل را به حکم جایگاه و مسئولیت هایش دیپلماتیک تر و محتاط تر بیان کرد.

زمانی که سید حسن نصرالله در بزرگداشت عاشوراء که تجسد ایثار و تقدس شهادت است بگوید:« تجاوز های اسرائیل به سوریه دیگر قابل تحمل نیست و باید متوقفش کرد» این یعنی وی نه فقط همپیمانان روس بلکه همپیمانان سوری و ایرانی را مورد خطاب قرار می دهد و خواستار پاسخ است.

اسرائیل با این بمباران ها دیگر کاوران های موشک های ایرانی که در راه حزب الله هستند را به مانند آن چه همیشه ادعا می کرد هدف قرار نمی دهد بلکه می خواهد از خود رهبران سوریه برای دستیابی به تکنولوژی تولید این موشک ها و تقویت زرادخانه نظامی سوریه با هزاران موشک جلوگیری کند و نیز از حضور موشکی ایران در اراضی اش و امکان دستیابی به بازدارندگی استراتژیک کارساز و سرنوشت ساز جلوگیری کند.

کارشناسان استراتژیک اسرائیلی اخیرا از توان نظامی روز افزون سوریه ابراز نگرانی کردند و بارها تأکید کردند که ارتش عربی سوریه که در آستانه تعیین سرنوشت جنگ به نفع خود است قوی تر  و ماهرتر خواهد شد و بهتر از دوران پیش از بحران تسلیح می شود.

سوری ها با حمایت ایران  و زیر چتر حمایتی روسیه یعنی غلاف پایگاه های هوایی «حمیمیم» در «لاذقیه» و دریایی «طرطوس» کارخانه های تولید سلاح در شمال سوریه ایجاد کردند و به نظر می رسد که این طرح هوشمندانه ثمره بخش بوده است و تعامل اسرائیل با آن با تأخیر صورت گرفته و در عین حال با توجه به تنش کنونی در روابط روسیه و اسرائیل بسیار برای تل آویو هزینه داشته است.

 به باور ما مهمترین چیزی که بحران سقوط هواپیمای روسی و پیامهای آن فاش کرد اقدام رهبران سوریه برای اتخاذ تصمیم حاکمیتی و مستقل برای مقابله با هواپیماهای مهاجمی است که حریم هوایی اش را نقض می کند؛ امری که بر همه بیانیه های نظامی سابق که تأکید می کرد موشک های اسرائیلی و آمریکایی را سرنگون کرده است مهر تأیید می زند.بیانیه هایی که در بیشتر مواقع به سخره گرفته شد و مورد تردید واقع گشت.

ما همچنان به این مساله باور داریم که غرور اسرائیلی ها چه در تعامل با روسیه، این کشور بزرگ، چه در تعامل با سوریه، ایران و حزب الله بدون پاسخ نمی ماند و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه بسیار زیرک و خونسرد است به طوری که کاری می کند که اسرائیل در مقابل اهانت به وی و کشورش  به دلیل آن که باعث سرنگونی هواپیمای شناسایی روسیه در حریم هوایی سوریه شد بهای سنگینی بپردازد. رزمایش نظامی روسیه که به سرعت در مقابل سواحل سوریه در دریای مدیترانه  برگزار شد اکنون ادامه دارد و به مقتضای آن پروازها و حرکت کشتی ها را در منطقه محدود کرد تازه اول کار است و اقدامی اولیه برای پایان دادن به تجازوهای اسرائیل به سوریه است.

 تردیدی در دادن  این هشدار نمی کنیم که پاسخ سوریه و ایران به این بمباران های تحریک آمیز اسرائیل نه فقط با مقابله با آن صورت می گیرد بلکه حمله به عمق اسرائیل برای انتقام گیری در راه است زیرا کاسه صبر در حال لبریز شدن است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.