هرچند موضوع آزارهای جنسی در آمریکا چیز تازه ای نیست، اما این مسأله اکنون بر کاندیدای قاضی القضات شدن در آمریکا و انتخابات میان دوره ای سایه انداخته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در گزارشی نوشت: در سال 1991، کمیته ای از مردان زن حقوقدانی را عذاب دادند که کاندیدای دیوان عالی را متهم به آزار و اذیت جنسی کرده بود. نزدیک به سه دهه بعد، اکنون ما به کجا رسیده ایم؟

نزدیک به سه دهه پیش یک زن سیاهپوست در مقابل 14 مرد سفیدپوست قرار گرفت و شهادت داد؛ اقدامی که بسیاری از آمریکایی ها دوست نداشتند ببینند. 

در سال 1991 (1370) در آمریکا حرف زدن از آزار جنسی تابو شمرده می شد. اما یک زن جوان سیاهپوست شهامت به خرج داد و در جلسه ای که در سنا برای تعیین صلاحیت یک عضو دیوان عالی کشور برپا شده بود، درباره آزار جنسی رئیس اش افشاگری کرد. با تابوشکنی او، مهر سکوت درباره آزار جنسی شکست و باب بحث عمومی راجع به این موضوع را در جامعه باز کرد.

 

2600

 

«آنیتا هیل» استاد حقوق در برابر یک کمیته 14 نفری از اعضای سنا، که همگی مرد بودند، شهادت داد «کلارنس توماس» - که جلسه برای رسیدگی به صلاحیت او برای عضویت دیوان عالی کشور تشکیل شده بود - هنگامی که رئیس آنیتا بود، او را مورد آزار و سوء استفاده جنسی قرار می داد. میلیون ها آمریکایی بر صفحه تلویزیون زن جوان موقری را دیدند که با کلامی فصیح از تجربه دردناک شخصی اش حرف می زد.

در آن سال کاخ سفید تحت ریاست «جرج دبلیو بوش» دستور رسیدگی به اف بی آی به آن شکایت را صادر کرد اما ادعای آنیتا هیل طی سه روز از سوی اف‌ بی‌ آی رد شد. پس از آن، قاضی کلارنس توماس در یک رای گیری نزدیک موفق به کسب کرسی دیوان عالی شد اما این ماجرا به مناقشه‌ ای بزرگ در جامعه آمریکا بدل شد و موجب تحرکی گسترده در میان زنان این کشور شد به طوری که در انتخابات بعدی تعداد کاندیداهای زن برای ورود به کنگره آمریکا افزایش چشمگیری داشت. یکی از آن زنان که موفق شد با پیروزی در انتخابات وارد کنگره شود «دایان فانستاین» سناتور برجسته دموکرات است که اکنون از رهبران این حزب در کنگره محسوب می‌ شود.

پس از سه دهه، این هفته شبح «آنیتا هیل» به سنا بازگشته و کاندیدای «دونالد ترامپ» را هدف قرار داده است.

«کریستین بلسی فورد» قاضی «برت کاوانا» کاندیدای ورود به دیوان عالی آمریکا را متهم به آزار جنسی کرده گفته حاضر است در روزهای آینده در واشنگتن و در حضور سناتورهای کنگره شهادت دهد.

وکلای خانم فورد تاکنون چند بار از ناآماده بودن او برای حضور در کنگره سخن گفته بودند و از «چاک گرسلی» رئیس جمهوری‌ خواه کمیته قضایی سنا خواسته بودند مهلت بیشتری برای تصمیم گیری به موکلاشان داده شود اما در نهایت همزمان با به سر آمدن مهلت زمانی تعیین شده، اعلام کردند خانم فورد آماده حضور در جلسه سنا است.

فورد اعلام کرده است در سال 1982 و هنگامی که او و کاوانا در یک دبیرستان تحصیل می کردند، کاوانا که مست بوده تلاش کرده به او تعرض کند.

قاضی برت کاوانا این ادعا را کاملا رد کرده و قرار است او هم در برابر سناتورهای کمیته قضایی سنا شهادت دهد.

برخی رسانه‌ های آمریکایی گزارش داده اند که جلسه استماع تحت سوگند این دو نفر روز چهارشنبه یا پنجشنبه برگزار خواهد شد.

دونالد ترامپ، کاوانا را نامزد قاضی القضات شدن در دیوان عالی کرده است که بالاترین مرجع قضایی در ساختار دولتی آمریکاست.

نتیجه این جلسه و شهادت خانم فورد هر چه که باشد نشان می دهد که در سیاست و جامعه آمریکایی در 27 سال گذشته چه تغییراتی رخ داده است.

اگر چه بسیاری قیاس این دو مورد با یکدیگر را با توجه به شرایط زمانی و افراد مناسب نمی‌ دانند اما در رسانه‌ های آمریکا این موضوع به طور فزاینده‌ ای با جنبش #من_هم (#MeeToo)که در دو سال گذشته بسیاری از مردان قدرتمند را به اتهام آزار جنسی زنان بدنام کرده، همزمانی پیدا کرده است و ناظران معتقدند فارغ از هر پایانی که این ماجرا پیدا کند، در انتخابات میان‌ دوره‌ ای کنگره که کمتر از دو ماه دیگر برگزار خواهد شد سایه خواهد انداخت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.