شهروندان سوئدی امروز صبح در حالی پای صندوق‌ های رای رفتند که بحث مهاجرت بر انتخابات این کشور سایه انداخته و راست افراطی در آن، همچون دیگر کشورهای اروپایی در چند سال اخیر قدرت گرفته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: سوئدی ها امروز یکشنبه در حالی پای صندوق های رای می روند که حزب مخالف مهاجرت تهدید کرده که نظم سیاسی را در یکی از کشورهای به شدت لیبرال در اروپا تغییر خواهد داد. حدود 7.5 میلیون واجد شرایط رای در این کشور فراخوانده‌ شده‌ اند تا نمایندگان پارلمان سوئد را انتخاب کنند. پارلمان سوئد 349 کرسی دارد.

رای دهندگان سوئدی از ساعت هشت صبح به وقت اروپای مرکزی به پای صندوق های رای رفته اند. رای گیری تا ساعت 20 ادامه خواهد یافت. پیش بینی می شود تخمین اولیه از نتیجه انتخابات با پایان رای گیری در رسانه های سوئد منتشر شود.

 

im-25409

 

اگر چه انتظار می‌ رود که حزب سوسیال دموکرات سوئد به رهبری «استفان لوون» نخست‌ وزیر کنونی جایگاه خود را به عنوان قدرتمندترین حزب همچنان حفظ کند، اما پیش‌ بینی می‌ شود که این حزب و دیگر احزاب قدیمی و باسابقه سوئد آرای زیادی را در مقایسه با انتخابات 2014 از دست بدهند.

بنا بر نظرسنجی ها، ممکن است حزب «دموکرات های سوئد» با گرایش راست افراطی به بزرگ ترین حزب این کشور تبدیل شود.

نظرسنجی ها نشان می دهد که ائتلاف چپ میانه حاکم در سوئد از حمایت حدود 40 درصد رای دهندگان برخوردار است. ائتلاف احزاب راست میانه با فاصله ای اندکی پس از ائتلاف حاکم قرار دارد.

در مقابل نظرسنجی ها نشان می دهد که حزب «دموکرات های سوئد» با کسب 17 درصد آرا می تواند نسبت به انتخابات سال 2014 با پیشرفتی خیره کننده 13 درصد بیشتر رای کسب کند.

این در حالی است که حمایت از این حزب اغلب در نظرسنجی ها کمتر از میزان واقعی آن است. امری که می تواند در انتخابات امروز یکشنبه هم شگفتی بزرگی را رقم بزند. در برخی از نظرسنجی های اینترنتی اقبال به حزب «دموکرات های سوئد» 25 درصد بوده است. در صورت کسب چنین نتیجه ای این حزب ملی گرا برای اولین بار به بزرگ ترین حزب سوئد تبدیل خواهد شد.

موضوع مهاجرت اصلی ترین موضوع کارزار انتخاباتی سوئد بود. احزاب راست افراطی طی سال های گذشته در بسیاری از کشورهای اروپایی با تبلیغ علیه پذیرش پناهجویان و انتقاد از اتحادیه اروپا موقعیت خود را نزد افکار عمومی بهبود بخشیده اند.

سوئد تنها در سال 2015 میزبان 163 هزار پناهجو بود. این تعداد نسبت به حدود یک میلیون پناهجویی که آلمان پذیرفت، کمتر است. اما با توجه به جمعیت 10 میلیونی سوئد در برابر جمعیت 80 میلیونی آلمان، نسبت تعداد پناهجویان سوئد به کل جمعیت این کشور از هر کشور اروپایی دیگری بالاتر است.

حدود 80 درصد از جمعیت 10 میلیون نفری سوئد در شهرها زندگی می کنند. آمارها نشان می دهد که حدود 18.5 درصد از جمعیت این کشور اصالتی خارجی دارند و در خارج از این کشور متولد شده اند.

انتخابات پارلمانی سوئد از نظر تاثیر احتمالی آن بر انتخابات سال آینده پارلمان اروپا نیز می تواند حائز اهمیت باشد. پیشرفت راست افراطی در یکی از کشورهایی که با ثبات اقتصادی، حاکمیت ارزش های لیبرال و نظام کارآمد رفاه اجتماعی خود شناخته می شود در نهایت می تواند بر نگرانی ها از نتیجه انتخابات سال آینده پارلمان اروپا بیافزاید.

پس از موفقیت های پوپولیست ها در ایتالیا، مجارستان و اتریش در ماه های اخیر، چنین نتیجه ای در سوئد آخرین نمونه از این قضیه است که چگونه بحران مهاجرتِ سال 2015 می تواند چشم انداز سیاسی باثبات ترین کشور در قاره سبز را باز ترسیم کند.

دموکرات های سوئد کارزاری را برای ممنوعیت پذیرش پناهجویان جدید و همچنین اخراج سریع مهاجران غیرقانونی آغاز کرده اند.

 

1536232832446

 

تمامی دیگر احزاب سوئدی تاکید دارند که با دموکرات ها تشکیل دولت نخواهند داد؛ گرچه برخی از سیاستمداران راست میانه در مورد احتمال ورود به یک دولت اقلیتِ تحت حمایت حزب پوپولیست بحث هایی را مطرح کرده اند.

سوئد همچون دیگر کشورهای اسکاندیناوی یک دولت رفاه با برنامه‌ های امنیت اجتماعی است. اما میزان مخارج عمومی دولت سوئد در دهه گذشته کاهش یافت و خصوصی‌سازی بیشتر شد. دولت سوئد طی سال های 2007 تا 2010 بیش از 21 میلیارد دلار از دارایی‌ های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کرد. بنیاد هریتیج در 2012 سوئد را «سریع‌ ترین کشور در خصوصی‌ سازی» معرفی کرد.

خصوصی‌ سازی و کاهش بودجه خدماتی و عمرانی دولت با افزایش‌ نیافتن قابل توجه حقوق ها و حقوق بازنشستگی همراه شده است. این موارد سطح رفاه را نسبت به آنچه تصویر غالب از زندگی در سوئد است و حاصل دهه‌ ها دولت رفاه در نیمه دوم قرن بیستم، تغییر داد.

همین موضوع باعث شده تا راست افراطی مهاجرت را عامل افزایش بیکاری و نابرابری‌ ها و کاهش امنیت اجتماعی در سوئد بداند. کلیشه تکراری و مهاجرستیزانه راست افراطی در سال‌ های اخیر اروپا و آمریکا، در سوئد نیز تکرار شده است: پناهجویان با پول مالیات‌ دهندگان و بدون کار کردن زندگی می‌ کنند یا فرصت‌ های شغلی را می‌ دزدند، اما کارگران و بازنشستگان بومی کمک لازم را از دولت خودشان دریافت نمی‌ کنند.

«جیمی اکسون» رهبر حزب راست‌ گرای افراطی دموکرات‌ های سوئد جمعه در آخرین مناظره انتخاباتی بین رهبران احزاب مختلف در استکهلم، به همین استدلال‌ ها توسل کرد و دولت سوسیال دموکرات را به «اولویت‌ دادن به پناهجویان» متهم کرد.

 

Jimmie-Akesson-Sweden-Democrats

 

حزب دموکرات‌ های سوئد در جنبش نئونازی ریشه دارد اما همچون دیگر احزاب اروپایی مشابه در سال‌ های اخیر سعی کرد تا تصویر خود را بهبود ببخشد.

«کاترینا برانستورم» نماینده حزب میانه رو در پارلمان سوئد می‌ گوید:‌ «به نظرم روی مسئله مهاجرت تمرکز زیادی وجود دارد و این موضوع بیش از اندازه در کانون توجه قرار گرفته است؛ این در حالیست که به مشکل مدارس و بهداشت پرداخته نمی‌ شود. تمام بحث‌ ها به مسئله مهاجران و مسلمان‌ ها ختم می‌ شود.»

با وجود همه اینها، تمام بحث‌ ها در سوئد درباره مهاجران نیست. تغییرات آب و هوایی هم دغدغه مهمی برای رای‌ دهندگان است. سوئد مانند سایر کشورهای اروپایی، به‌ تازگی چند ماه داغ را سپری کرده که برای این کشور کم‌ سابقه بوده است. نزدیک به 25 هزار هکتار از جنگل‌ های سوئد در آتش‌سوزی‌ ها از بین رفته و بسیاری از کشاورزان پس از آنکه چراگاه‌ هایشان از بین رفته، دام‌ هایشان را معدوم کرده اند.

یکی دیگر از موضوعات کلیدی که حزب دموکرات سوئد به آن می‌ پردازد، مربوط به اتحادیه اروپاست. در حالی که طرفداران اتحادیه اروپا در سوئد در اکثریت هستند، اما در برخی مناطق روستایی و حومه، نسبت به اتحادیه اروپا شک و تردید وجود دارد. حزب دموکرات و حزب چپ از «سوئکسیت» یعنی خروج سوئد از این اتحادیه صحبت می‌ کنند.

راست افراطی و مهاجرستیز در اروپا پس از پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا و پیروزی حامیان برگزیت قدرت بیشتری گرفته است. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.