به گزارش ایرنا، منصور نوذری روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی آشنایی و ردیابی آفت قرنطینه ای سوسک سرخرطومی حنایی افزود: هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی ردیابی و آگاهی باغداران از ورود احتمالی آفت به نخلستان های منطقه و ریشه کنی فوری آنهاست.
وی بیان کرد: سوسک سرخرطومی حنایی خرما از جمله آفت های قرنطینه ای است که با توجه به شیوع آن در استان های جنوبی و کشور عراق به دلیل احتمال خطر انتقال آن به نخلستان های کشورمان، طرح ردیابی این آفت توسط گروه ردیاب و تله گذاری فرمونی در سطح های مشخصی از نخلستان های شهرستان دشتستان اجرا شد.
نوذری گفت: آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما با توجه به قدرت تهاجمی و تولید نسل زیاد می تواند تا 100درصد به نخل خرما خسارت وارد کند و ردیابی براساس پایش های چشمی، مشاهده علائم و استفاده از فرمون های جنسی مخصوص این سوسک صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: خسارت اصلی این آفت در مراحل لاروی به درختان وارد می ‌شود و لارو‌ها با نفوذ به تنه نخل، از دستجات آوندی، جوانه مرکزی، غلاف‌های تازه و لیفی نشده تغذیه و کانال‌هایی در جهت های مختلف (بالا و پایین) در تنه ایجاد می ‌کنند.
نوذری با بیان اینکه لارو‌ها از بافت دمبرگ نیز تغذیه می‌ کنند گفت: به طور معمول خسارت این حشره به سادگی قابل مشاهده نیست و تنها زمانی می‌ توان متوجه وجود سوسک حنایی خرما شد که برگ‌ها پژمرده می ‌شوند یا درخت می‌ افتد.
وی یادآور شد: آفت سوسک سرخرطومی حنایی عامل روان سازی شرایط ورود بیماری‌های باکتریایی و قارچی به نخل نیز می ‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان گفت: با توجه به علائم خسارت آفت وارداتی درختان نخل، به باغداران توصیه شد از ورود پاجوش درخت نخل خرما از استان های همجوار وکشورهای حوزه خلیج فارس خودداری کرده و در صورت مشاهده علائم آفت سوسک سرخرطومی به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه و این موضوع را با کارشناسان در میان گذارند.
در شهرستان دشتستان استان بوشهر بیش از چهار میلیون اصله نخل وجود دارد که سالانه 120 هزار تن خرما تولید می کند.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.