خسرو عمرانی روز سه شنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: این افزایش دما در مناطق ساحلی استان بوشهر می تواند باعث بروز تنش در بسیاری از محصولات کشاورزی بویژه مرکبات، نخیلات، کنجد و گلخانه های تولید نشای سبزی و صیفی شود.
وی اظهار داشت: پیش بینی می شود از روز دوشنبه 19 تیر ماه روند افزایش دما شدت بیشتری می یابد و در مناطق غیر ساحلی به بیش از 50 درجه سلسیوس و در برخی نقاط ساحلی تا آستانه 50 درجه سلسیوس افزایش یابد.
وی ادامه داد: این تنش ها در نخیلات باعث بروز عارضه خشکیدگی خوشه خرما، در مرکبات خشکیدگی شاخه، ریزش میوه و برگ، سوختگی یک طرفه و کم آبی میوه و در گلخانه ها منجر به بوته میری نشای سبزی و صیفی می شود.
عمرانی بیان کرد: افزایش شدید دما باعث فعالیت بیش از حد بعضی از آفت ها و بیماری ها از جمله کنه های نباتی در مرکبات و نخیلات، شیوع بیماری های قارچی همچون خشکیدگی شاخه در مرکبات، ساق سیاه کنجد و بوته میری در نشاء می شود.
وی برضرورت آبیاری نخلستان ها که امکان آبیاری وجود دارد و تنک کردن خوشه نخیلاتی که امکان آبیاری وجود ندارد، خودداری از انجام هرگونه تغذیه تا بر طرف شدن شرایط تنش، تنظیم دور و میزان آبیاری در مرکبات با دقت و توجه به نیاز گیاه، خودداری از سمپاشی تا حد امکان تا برطرف شدن تنش، پایش مرتب دما و رطوبت گلخانه ها، ایجاد پوشش مناسب سطح خارجی گلخانه ها وآبیاری مزارع کنجد در حد نیاز برای پیشگیری از تنش های خشکی و بیماری که منجر به کاهش شدید عملکرد می شود عنوان کرد.
6047/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.