مرضیه منصوری زاده روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: مردم ایران از گذشته به عنوان مردمی شاد به مناسبت های مختلف جشن های مختلفی در طول سال برگزار می کردند که آیین چهارشنبه سوری از جمله این جشن هاست.
وی اضافه کرد: این جشن ها به نوعی باعث ایجاد شور و نشاط، همبستگی و نزدیک شدن اقوام مختلف می شد که همواره برخی از این سنت ها از جمله چهارشنبه سوری تاکنون ادامه داشته است.
منصوری زاده بیان کرد: مردم در آیین چهارشنبه سوری با روشن کردن آتش که برای آنان در آن روزگار به لحاظ روشنایی، پخت و پز و تولید گرما اهمیت زیادی داشت به دور آن به رقص و پایکوبی می پرداختند.
وی یادآور شد: هدف ازچهارشنبه سوری ضمن خداحافظی با فصل سرما و ورود به فصل بهار بیشتر جنبه صلح، دوستی، تقویت و بهبود روابط اجتماعی داشت و خیلی سالم و ساده برگزار می شد.
منصوری زاده گفت: این درحالی است که امروز این آیین ساده و سنتی با آتش سوزی ها و انفجارهای مهیبی برگزار می شود که نه تنها هیچ شادی به دنبال ندارد بلکه منجر به بروز برخی حوادث ناگوار می شود.
وی اضافه کرد: بسیاری از آیین های گذشتگان منجر به اتحاد و همبستگی، مثبت اندشیدن و شاد بودن را به همراه داشت که همواره باید این آئین ها که شور و شادی را در جامعه رقم می زند، زنده نگه داشته شود.
منصوری زاده گفت: ایجاد شادی و نشاط در جامعه منجر به کارکرد مثبت و بهتر جامعه می شود به همین دلیل بهتر است که زمینه هرچه بهتر برگزار کردن این آیین های سنتی که موجب همبستگی، تقویت فرهنگی و ملی، کار بهتر و بیشتر می شود را ایجاد کرد.
این کارشناس مردم شناسی تاکید کرد: هدف چهارشنبه سوری نشان دادن دگرگونی و ایجاد شادی است نه اینکه با ترقه و ایجاد آتش سوزی های مهیب باعث ترس و وحشت در جامعه شود.
6047/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.