اخرین روز های سال 96را سپری می کنیم، سالی که شاهد رخداد های تلخ و شیرین بود، رخدادهایی شادی بخش که نشاط و سرزندگی را به همراه داشت و حوادثی تلخ و اندوهبار که ذهن روح ما را تحت تاثیر قرار داد .
اکنون سالی دیگر در راه است و بهاری دیگر وزیدن آغاز کرده است تا لبخند طبیعت بر گل و سبزه بنشیند و شادی و سرزندگی دشت و دمن را غرق در لاله و نسترن کند.
چهارشنبه سوری پیوندی ژرف با نوروز دارد تا غم ها را فراموش کنیم، کینه ها را دور بریزم و بخشنده و مهربان خود را برای آغاز دیگر مهیا کنیم،چهار شنبه سوری فرصتی دیگر برای مهر و دوستی، و ایجاد شور و نشاط به عنوان یکی از نیازهای روحی و معنوی جامعه بویژه جوانان و آینده سازان این مرز بوم است.
در طول سال های گذشته،مسئولان،کارشناسان و متخصصان علوم انسانی، بطور مکرر بر ضرورت و اهمیت برخورداری از روحیه نشاط و امید در جامعه ما تاکید کرده و معتقدند که جشن های ملی فرصتی برای برداشتن گام های عملی در این عرصه است.
در این زمینه یک پژوهشگر جشن های ایرانی و میراث فرهنگی می گوید: چهارشنبه سوری یکی از جشن های ملی ایرانیان برای پیشواز از نوروز است که باید همگان در حفظ و حراست از اصالت این آیین بکوشیم.
شاهین سپنتا در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: ضعف در برنامه ریزی و تبلیغات منفی موجب شده که این آیین شادی بخش بتدریج جای خود را به جنگ و گریز خیابانی و ترقه‌ زدن توسط برخی نوجوانان و جوانان بدهد، اما واقعیت این است که اینگونه اعمال‌، با اصالت جشن چهارشنبه‌سوری در تضاد است.
این پژوهشگر اظهار کرد: هم مردم و هم مسئولان وظیفه دارند در راستای ترویج و پاسداشت فرهنگ ملی و ممانعت از ورود بدعت ها و ناهنجاری ها در برگزاری این آیین ها بکوشند و این فرصت های بی نظیر را به کانون صلح و شادی و مهر و دوستی برای همه ایرانیان تبدیل کنیم.
وی با بیان اینکه برگزاری و گرامیداشت هر یک از آیین های ملی از جمله چهارشنبه سوری، تاثیر بسیاری در شاد کردن فضای جامعه دارد، گفت: باید با مطالعه و بررسی تاریخچه مراسم چهارشنبه سوری و اطلاع رسانی به نوجوانان و جوانان از بروز رفتارهای ناشایست از جمله استفاده از مواد محترقه و ایجاد صداهای مهیب جلوگیری شود.
این پژوهشگر جشن های ایرانی هشدار داد: اگر فضای جشن های ایرانی همچون چهارشنبه سوری مورد تهدید قرار بگیرد نشاط و شادابی در جامعه نیز کنار می رود و افسردگی جایگزین آن می شود و همین امر سبب ناکامی جامعه خواهد شد.
وی با بیان اهمیت برگزاری جشن های ایرانی از جمله چهارشنبه سوری گفت: اینگونه جشن ها زبان مشترک مردم ایران است که می تواند همبستگی ملی را بین اقوام مختلف ایرانی ایجاد و تقویت کند.
*پیشینه چهار شنبه سوری:
پیش از اسلام، این جشن در سپیده دم آخرین شب سال برگزار می شد و مردم به پیشواز فروهر درگذشتگان می رفتند و برای آنان در بام خانه هایشان آتش می افروختند و سالی نو همراه با روشنایی و خرمی آرزو می کردند، پس از اسلام نیز در نواحی مختلف ایران، این سنت با عنوان 'جشن سوری' برگزار می شد که بعد نام چهارشنبه سوری برآن نهاده شد و در این شب، مردم بر بام خانه ها یا بلندای شهرها و روستاها آتش می افروختند و در کنار آن به شادی و پایکوبی می پرداختند.
سرودن ترانه ها و عبارت های زیبا از جمله 'سرخی تو از من، زردی من از تو' بدلیل اهمیت و احترام ایرانیان به روشنایی و پاکی آتش در چهارشنبه سوری خوانده می شود و آنها از آتش به عنوان مظهر نور، سرزندگی و سلامتی طلب می کنند.
فال‌گوش، کجاوه‌اندازی، قاشق زنی، فال‌کوزه،آجیل شیرین مشکل‌گشا، کوزه‌شکنی، گره‌گشودن و قفل‌گشایی، شال‌اندازی، پختن آش‌رشته یا رشته‌پلو از جمله رسومی است که کماکان در برخی از نقاط ایران برگزار می شود.
گ/6994 / 1339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.