محمد سعید کریمیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از این تعداد مراجعه، چهار هزار و 563 کیسه خون کامل دریافت شده است.
وی بهبود شاخص های کیفی را از جمله سیاست های سازمان انتقال خون کشور دانست و افزود: انتقال خون کردستان در مدت مشابه زمستان سال گذشته نیز حدود همین تعداد کیسه خون کامل دریافت و فرآورده های تولیدی آن را به مراکز درمانی تحویل داده بود.
به گفته وی، از آغاز دی امسال تاکنون، پنج هزار و 188 اهدا کننده خون به مرکز اهدای خون سنندج و یک هزار و 562 اهدا کننده نیز به مرکز اهدای خون سقز مراجعه کردند که از این تعداد، پنج هزار و 989 نفر مرد و 761 نفر نیز زن بودند.
کریمیان با اشاره به اینکه در زمستان امسال، میزبان یک هزار و 548 اهدا کننده بار اول بودیم، تاکید کرد: یک هزار و 735 اهدا کننده با سابقه اهدای خون قبلی و سه هزار و 467 اهدا کننده مستمر نیز در این مدت به مراکز خونگیری مراجعه کردند.
وی با بیان اینکه با هدف ارتقای شاخص های سلامت خون از اهدا کنندگان بار اول کیسه خون دریافت نمی شود، یادآور شد: کیسه خون های اهدایی تنها از اهدا کنندگان مستمر که در سال حداقل 2 بار خون اهدا می کنند یا اهدا کنندگانی که سوابق اهدای خون دارند، دریافت می شود.
مدیرکل انتقال خون کردستان به وضعیت گروه های خونی اهدا کنندگان داوطلب در این مدت نیز اشاره کرد و گفت: از تعداد 6 هزار و 547 تست انجام شده بر روی نمونه خون های گرفته شده، گروه خون O مثبت با 2 هزار و 245 مورد و AB منفی با 55 مورد بیشترین و کمترین فراوانی را در میان نمونه های دریافتی به خود اختصاص دادند.
کریمیان با اشاره به اینکه در زمستان امسال تنها پنج هزار و 964 نمونه خون دارای گروه خون مثبت بوده است، افزود: در این مدت، 601 اهدا کننده خون دارای گروه خون منفی مراجعه کردند که این آمار نشان از فراوانی کم گروه های خون منفی در جامعه دارد و لزوم توجه بیشتر این افراد به اهدای خون را نشان می دهد.
به گفته وی، با وجود اینکه هر سال آمار اهدای خون در فصول سرما کاهش می یابد اما انتقال خون کردستان با میزبانی از اهدا کنندگان خیّر و همیشه همراه، بخش عمده فصل سرد را بدون کمبود پشت سر گذاشت.
مدیرکل انتقال خون کردستان به تعطیلات نوروزی پیش رو و نیاز به گروه های خونی نیز اشاره کرد و یادآور شد: روزهای پایانی سال بدلیل اینکه بیشتر مردم مشغول خرید و تدارک برای عید نوروز هستند زمان کمتری را به حضور در مراکز اهدای خون اختصاص می دهند در حالیکه نیاز بیماران به خون همیشگی است.
به گفته کریمیان، فرآورده های گلبول قرمر متراکم، 35 تا 42 روز و فرآورده های پلاکتی تنها سه روز عمر استاندارد دارند و ضروری است که آمار اهدای خون با مصرف آن همواره در تعادل باشد.
وی از اهدا کنندگان خون خواست که در روزهای پایانی سال نیز بیماران نیازمند به فرآورده های بدون جایگزین خون را فراموش نکنند و سازمان انتقال خون را بیش از پیش یاری دهند.
انتقال خون استان دارای 2 مرکز ثابت در شهرستان های سنندج و سقز است و سالیانه میزبان بیش از 30 هزار داوطلب اهدا کننده خون است.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.