به گزارش ایرنا، 'ایرینیا کوریناک' روز یکشنبه در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره افغانستان شناسی در بوشهر افزود: جمهوری اسلامی ایران با ایجاد امکانات علمی و فرهنگی برای نسل های دوم و سوم مردم افغانستان زمینه لازم برای آشنایی آنها با فرهنگ و ریشه های کشورشان را فراهم می کند.
وی اضافه کرد: جشنواره های افغانستان شناسی که به همت مسئولان دولت جمهوری اسلامی برای دانش آموزان این افغان برگزار می شود راهی برای شناخت هرچه بیشتر آنان با کشورشان است.
سرپرست کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ایران گفت: برگزاری جشنواره های افغانستان شناسی نسل های دوم و سوم این کشور را برای فراگیری فنون و مهارت های مختلف برای ساختن کشورشان ترغیب و تشویق می کند.
کوریناک ادامه داد: خدمات جمهوری اسلامی در بخش های سلامت و آموزش حدود 500 هزار دانش آموز افغان در مدرسه های ایرانی از جمله کارهای شاخص کشور برای اتباع افغانستان است.
استاندار بوشهر گفت: آشنایی نسل های دوم و سوم کشور افغانستان با سرزمین مادری خود از جمله هدف های پنجمین جشنواره افغانستان شناسی است.
عبدالکریم گراوند افزود: هرچند نسل های دوم و سوم افغانستان به دلیل اینکه این کشور همواره با هجوم فرقه های مذهبی و سیاسی مختلف روبرو بوده در خارج از وطن متولد شده اند ولی نباید نسبت به آینده کشور خود بی تفاوت باشند.
وی اضافه کرد: کودکان و نوجوانان افغان باید بدانند که کشورشان به علم، دانش و تخصص آنها نیاز دارد و ضمن آَشنایی با رنج های پدرانشان برای آبادی کشور خود تلاش کنید.
استاندار بوشهر تاکید کرد: افغانستان با دستان جوانان خود و نه مستشاران آمریکایی ساخته و آباد می شود.
وی با اشاره به همجواری ایران و افغانستان گفت: ایران با افغانستان افزون بر مرز مشترک دارای پیوندهای عمیق دینی، فرهنگی، تاریخی و زبانی است و هرچه این مرزها ایمن تر باشند به نفع 2 کشور است.
وی یادآور شد: در زمان حاضر 6 هزار و 200 دانش آموز و 55 دانشجوی افغان در مدرسه ها و دانشگاه های استان بوشهر مشغول به تحصیل هستند.
استاندار بوشهر گفت: جوانان افغانستانی با غیرت دینی به عنوان پیام رسانان آبادانی باید آستین همت را برای خدمت به مردم مظلوم خود بالا بزنند.
معاون اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور نیز با اشاره به ظلمی که در مدت 40 سال گذشته به کشورافغانستان روا داشته شده است گفت: امروز نیز طاغوت های دیگری در سوریه و اگر سازمان ملل فکری نکند برای یمن نیز درست می شود.
حجت الاسلام محمد علی صالحی نجف آبادی افزود: باید جلو آوارگی انسانهای بیگناه گرفته شود زیرا در زمان حاضر پنج میلیون آواره سوری در دنیا وجود دارد و با توجه به شرایط پیش آمده شرایط برای آوارگی مسلمانان یمن نیز ایجاد شده است.
وی با اشاره به بخش های مختلف جشنواره افغانستان شناسی گفت: امروز به همت این جشنواره 50 هزار ورزشکار افغان و300 تیم ورزشی فعال بویژه در بخش ورزش های توپی و رزمی در کشور ایران مشغول فعالیت هستند.
وی یادآور شد: همچنین کارهای هنری خوبی در بخش تئاتر، فیلم بلند، کوتاه و 160ثانیه ای نیز توسط هنرمندان افغان مقیم ایران تولید شده است.
در این آیین از برترین های پنجمین جشنواره افغانستان شناسی در بوشهر که با حضور اتباع افغان مقیم در 14 استان ایران برگزار شد، تجلیل شدند.
6047/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.