به گزارش ایرنا، علی اکبر گرجی روز جمعه در کارگاه حقوق شهروندی در بندرگناوه افزود: اگر نظام سیاسی، نظام مردم سالاری نباشد و مبانی و مشروعیت آن به خواست و اراده عموم ملت برنگردد، سخن گفتن از حقوق شهروندی در آن بیهوده و معنا و مفهومی ندارد.
وی گفت: در دولت های یکتاسالار و غیر مردم سالار بطور اساسی نمی توان از حقوق شهروندی سخن گفت و اگر سخنی همه بگوییم خیلی جدی نیست.
دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران بیان کرد: به منظور جدی بودن در حقوق شهروندی باید بسترهای فکری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی لازم را فراهم کنیم و در غیر این صورت سخن گفتن از آن خیالی خام است.
وی به بیان مبانی و مفاهیم و ویژگی های دولت های مدرن اشاره کرد و افزود: از منظر تاریخی دولت های مدرن دارای برداشت های گوناگون و ویژگی و مولفه های مختلفی هستند که باید آنها را در برابر جامعه خود مقایسه و تطبیق کرد.
این استاد دانشگاه گفت: به تعبیر نویسندگان، دولت مدرن دولتی است که فرد و جایگاه فردباوری و خردباوری در آن به رسمیت شناخته می شود.
گرچی، به ویژگی های دولت های مدرن اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی های دولت مدرن انحصار کنترل ابزارهای خشونت به طرق مختلف است که انجام آن در دست نظام و دولت است و در مواقع نیاز از آن استفاده می شود.
وی بیان کرد: براساس این ویژگی دولت مدرن دولتی است که به هیچ عنوان به غیر از خود و نهادهای حکومتی به هیچ شخص و نهاد دیگری جز نهادهای دولتی اجازه اعمال خشونت نمی دهد.
مدرس دانشگاه شهید بهشتی تهران ادامه داد: اگر یک دولتی همین ویژگی را نداشته باشد و انحصاری بودن اعمال زور را توسط خودش قبول نداشته باشد در گام اول می گوییم این دولت نباید دم از حقوق شهروندی بزند زیرا بسیاری از حق و آزادی ها که تحت عنوان حقوق شهروندی از آن یاد می کنیم با قدرت الزام و ارتباط دارد.
وی گفت: شاهد هستیم به غیر از دولت و نهادهای رسمی و قانونی حکومتی، آدم ها و نهادهای دیگری وجود دارند که فکر می کنند مجازند قدرت الزام را بکار گیرند که این نشانه بدی است و اینها هنوز حکومت مرکزی را قبول ندارند و اگر از خودشان بپرسید می گویند ما برای دفاع از کیان نظام و حکومت اقدام به چنین کارهای می کنیم.
وی ادامه داد: این عده ته دلشان آدم های صادقی هستند و فکر می کنند که با این کارها نظام را خیلی تقویت می کنند اما غافل هستند از اینکه تیشه به ریشه می زنند و به عقلای دنیا می فهمانند که یک گروهی خودسر در کشور هستند که تصمیم های ادارات و نهادها را فاقد اعتبار می دانند.
وی مشروعیت و مشروطیت را از دیگر ویژگی های دولت های مدرن عنوان کرد و افزود: هر کسی این ویژگی ها را درک کند در واقع حقوق شهروندی را درک کرده است.
این حقوقدان با بیان اینکه به عنوان یک ایرانی و مسلمان در باره ویژگی های دولت های مدرن پرسش های گوناگونی مطرح می کنیم که آیا می توان در سنت و فرهنگ ایرانی از آن سخن گفت و عمل کرد و اندیشه اسلامی با تفکر دولت مدرن قابلیت سازگاری خواهد داشت؟ افزود: برداشت شخصی من این است که بسیاری از مولفه های دولت مدرن بویژه آنها که جنبه فلسفی ندارند با تفکر اسلامی و ایرانی و جمهوری اسلامی می توان سازگار کرد بشرطی که آن ذهن ما اندکی انعطاف و تحلیل ها را بپذیرد.
این استاد دانشگاه، انتشار منشور حقوق شهروندی توسط دکتر روحانی را طلایی ترین منشور در دنیا و اقدامی بسیار ارزشمند دانست و گفت: انتشار این سند از یک سو، نشانگر جدی بودن دولت در اجرای منشور و پیش‌بینی ضمانت اجرای موثر آن است.
وی افزود: . به گمان ما مصوبه حقوق شهروندی در اداره از خود منشور حقوق شهروندی مهم‌تر و راهبردی‌تر است زیرا بزرگترین ناقض حقوق شهروندی در بیشتر کشورهای دنیا بطور نهادهای اداری، ماموران دولتی و ارباب قدرت هستند.
مدیرعامل موسسه حقوقی و داوری برهان گستر پارسینا در این کارگاه گفت: این موسسه برای تحقق افزایش دانش و اطلاعات حقوقی و سایر مشاوره های مورد نیاز جامعه دانشگاهی و آحاد مردم با هدف اطلاع رسانی و مشاوره، هدایت و راهنمایی با در اختیار داشتن کادر تخصصی و استادان برتر و هیات علمی دانشگاهها و وکلای پایه یک دادگاه در مرکز رشد و نوآوری دانشگاه شهید بهشتی تهران مشغول ارایه خدمت است.
منوچهر صادقیان افزود: برگزاری کارگاه حقوق شهروندی در گناوه توسط این موسسه برگزار شده که در پایان به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر اعطا می شود.
وی یادآورشد: این موسسه در شهرهای کشور از جمله استان بوشهر و شهرستان گناوه دفتر دایر کرده است.
شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قراردارد.
6164/6043**
خبرنگار: نعمت الله بهروزی** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.