به گزارش ایرنا، روابط عمومی شبکه بهداشت بوشهر روز شنبه به نقل از محمد صادق موجی افزود: هدف از برگزاری این پویش توقف افزایش شیوع چاقی است.
وی اضافه کرد: در چارچوب سند ملی تغذیه و امنیت غذایی، بسیج ملی تغذیه با شعار' چاقی یا سلامتی، انتخاب باشماست' از 15دی تا 15 بهمن به طور هماهنگ در سراسر کشور برگزار شده تا با همکاری همه دست اندرکاران شاهد ارتقای سلامت مردم کشور باشیم.
موجی ادامه داد: چاقی و اضافه وزن یکی از عوامل مهم بروز بیماری‌های غیر واگیرمرتبط با تغذیه است که به دنبال تغییر درالگوی مصرف غذا از جمله مصرف بی رویه مواد قندی، چربی‌ها، فست فودها، غذاهای چرب و سرخ شده و کم تحرکی ایجاد و خطر بروز بیماری‌های غیر واگیر قلبی - عروقی، دیابت، سرطان، فشار و چربی خون را افزایش می‌ دهد.
وی، اضافه وزن و چاقی در کودکان امروز را تهدیدی جدی‌ تر از بزرگسالان معرفی کرد و گفت: کودکان دارای اضافه وزن به احتمال زیاد درآینده بزرگسالان چاقی خواهند بود که به دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی در سالهای جوانی، مرگ زودرس و ناتوانی در بزرگسالی مبتلا می شوند.
وی افزود: تغذیه ناسالم از قبیل مصرف بی‌رویه فست فودها، نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های شیرین، شیرینی، شکلات، چیپس و غذاهای سرخ شده، مصرف کم سبزی و میوه و منابع غذایی حاوی فیبر در کنار تحرک بدنی ناکافی مهمترین علل بروز اضافه وزن و چاقی در کشور به شمار می ‌رود.
موجی گفت: در چنین شرایطی بهره مندی از اصول پیشگیری سطح اول، تدوین و انجام مداخله های آموزشی و اجرایی، اصلاح باورها و تغییر رفتارهای فردی و اجتماعی موثر به عنوان ضرورت مورد تاکید است.
موجی اضافه کرد: همکاری سازمان‌ها برای اطلاع‌ رسانی و انجام مداخله های اجرایی برای پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی وکمک به ارتقای سلامت جامعه، ضروری است به طوری که از این راه می ‌توان در کنار بهره گیری از رفتارهای سلامت، از اضافه وزن و چاقی پیشگیری و تا حد زیادی بار این بیماری و بیماری‌های مرتبط با آن را کاهش داد.
وی یادآور شد: در این طرح مراکز خدمات جامع سلامت با حضور کارشناسان تغذیه در شهرستان بوشهر آماده خدمات مشاوره رایگان به عموم مردم هستند.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.