سجاد سنگسری یکشنبه درگفت وگو با ایرنا هدف از برگزاری نخستین رویداد هکاتوریسم درایران افزود: کشور ما به لحاظ دارا بودن نیروی متخصص و دانشگاهی درحوزه علمی و فناوری در خاورمیانه از موقعیت بسیار خوبی برخوردار است؛ همچنین براساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی، ایران رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه های طبیعی را در جهان دارا است، و بهره مندی از این ظرفیت موجود در روزگار معاصر، مستلزم پیوند حوزه گردشگری با فناوری اطلاعات است.

وی یادآورشد: امروزه صنعت گردشگری با فناوری اطلاعات وابستگی و ارتباط جدایی ناپذیری پیدا کرده به طوری که جهت کسب جایگاه و موقعیت بهتر در این صنعت و بهره مندی از مزایای بی بدیل آن، راهی جز توجه به توسعه گردشگری الکترونیک نیست.

فعال عرصه علم و فناوری افزود:تحقیقات نشان می دهد که گردشگری به عنوان یکی از صنایع پیشتاز اقتصادی در جهان است که حجم زیادی از اشتغال و تولید ملی را به خود اختصاص داده است و یکی از مولفه های قابل ملاحظه در حوزه درآمد ارزی، در کنار فعالیت های اقتصادی ـ بازرگانی یک کشور محسوب می شود.

سنگسری  اظهارداشت: علاوه بر آن اقتصاد امروز دنیا، صنعت گردشگری را پس از صنایع نفت و خودروسازی به عنوان  سومین پدیده اقتصادی پویا در دنیا بر می شمرد آنچه به عنوان یک ضرورت است، تلاش برای تبدیل این حوزه دارای پتانسیل بسیار خوب در کشور برای خروج از وابستگی به نفت، و قرار دادن آن در صدر رویکردهای اثربخش و برنامه ریزی های کلان دولت است.

وی گفت: در واقع با استفاده از بستر اینترنت و فضای مجازی و با صرف کمترین سرمایه گذاری می توان کسب و کارهای گردشگری جدید را راه اندازی و به ایجاد اشتغال پایدار که از مبانی مهم در توسعه کشور است دست یافت.

رئیس برگزاری نخستین رویداد بین المللی گردشگری الکترونیک افزود:امروزه با استفاده از  امکانات گردشگری مجازی در واقع می توان گفت که افق جدیدی پیش پای صنعت گردشگری که یکی از پردرامدترین صنایع است گشوده شده است با استفاده از این امکان، کشورها می توانند با هزینه کمتری برای آثار دیدنی خود به تبلیغات بپردازند.

وی با بیان اینکه استفاده از فضای وب همچنین باعث کاهش اتلاف منابع انرژی، هزینه های حمل و نقل می شود افزود: امروزه با توسعه صفحات جهانی وب و اپلیکیشن های موبایلی، بسیای از محدودیت های سیستم توزیع جهانی در دنیای گردشگری برطرف شده و نظام نوینی تحت عنوان توریسم الکترونیک شکل گرفته است به نحوی که فناوری اطلاعات با طبقه بندی و دسته بندی اطلاعات حوزه گردشگری، امکان کار و فعالیت در حوزه گردشگری هم در خانه و هم در محل کار را فراهم نموده است.

سنگسری یادآورشد: هکاتوریسم 2020 با استفاده از دانش نخبگانی در این حوزه و توجه به مبانی علمی و فناوری و با استخراج نیازمندی های این حوزه به ارائه خدمات در حوزه گردشگری به شکل و مدل متناسب به فضای ایجاد شده در حوزه گردشگری با اتصال به توانمندی های کشور می پردازد.

وی در پاسخ به این سووال که  وضعیت و سهم و جایگاه کشورمان در حوزه گردشگری در چه شرایطی است و هکاتوریسم در ارتقا این حوزه چه وظیفه ای دارد؟ گفت:امروزه صاحب نظران به خوبی دریافته اند که گردشگری  در چهارچوب فضای اینترنتی وسیله ای کارآمد است که با بکارگیری آن یک علاقه مند به گردشگری می تواند در زمان کوتاه، با هزینه بهینه و با یک برنامه هدفمند و هدایتگر به مکانی خاص مسافرت کند.

این فعال عرصه علم و فناوری اظهارداشت: گردشگری الکترونیک یعنی فن تلفیق متدهای کسب و کار الکترونیک و فناوری اطلاعات در شیوه ها و ابزارهای تدارک، ارائه و پشتیبانی خدمات گردشگری به جهت تامین نیازهای گردشگران با کیفیتی بالاتر و هزینه ای کمتر است که این امر به تمامی خدماتی اشاره دارد که در گذشته گردشگران سنتی از آن ها استفاده می کردند و امروزه می توانند به صورت الکترونیکی و از طریق فضای اینترنت به این امکانات دسترسی داشته باشند.

سنگسری گفت:استراتژی خلق توازن و هماهنگی بین حوزه گردشگری و فناوری اطلاعات، می بایست به ایجاد خلق مزیت رقابتی و خلق ارزش برای تلفیق این دو منجر شود، که این امر نیازمند برداشتن قدم های بیشتری است.

وی افزود: شرایط کشور در حوزه رونق گردشگری و توسعه ان علیرغم ظرفیت ها و توانمندی های بسیار خوب، در جایگاه واقعی خود قرار ندارد و این امر نیاز به پشتیبانی عملیاتی بیشتر، بهره وری مدیریتی و تصمیم گیری استراتژیک به عنوان فاکتورهای موثر در ایجاد ارزش های استراتژیک در حوزه تجارت الکترونیک  است این مهم با توجه به ثبات مدیریتی در چند سال گذشته در حوزه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اتخاذ سیاست های مناسب منجر به رشد 27 درصدی جذب گردشگر در طی یکسال گذشته نسبت به سالهای پیش شده است.

سنگسری ادامه داد: یکی از ضروریات ثبات و گسترش گردشگری الکترونیک، با توجه به رشد و جذب گردشگر، نهادینه سازی الکترونیک و به کاربردن روشهای نوین با استفاده از فناوری اطلاعات به منظور ایجاد سیستم یکپارچه الکترونیک و قابلیت جامع وب سایت ها در پاسخگویی به نیازها و خواسته های متولیان و مخاطبین این حوزه است که هکاتوریسم 2020 به عنوان اولین رویداد علمی و عملی به چالش های موجود در این حوزه با همکاری اصحاب دانشگاه، اندیشمندان حوزه گردشگری، متخصصان برنامه نویسان در زمینه وب و موبایل به صورت یک ماراتن بین المللی برگزار می شود و هکاتوریسم با ایده های نو و خلاقانه نخبگان کشور قطعا برای رسیدن به این اهداف و رونق گردشگری یک مجرای جدی و عملی خواهد بود.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف برگزاری هکاتوریسم، کمک به تسهیل فرایندهای اثربخش در حوزه کسب و کارهای الکترونیک در فضای گردشگری است، هکاتوریسم در فرایند پذیرش، پیاده سازی و نهادینه کردن شیوه های نوین و خلاقانه پیشتاز است و مهمترین عامل برای دستیابی به مارکتینگ پایدار، یافتن راهکارهایی برای رفع موانع موجود در این صنعت است، هکاتوریسم تلاش دارد تا با توسعه زیرساخت های تحت وب و بهره مندی از ابزارها و فناوری های نوین زمینه توسعه پایدار را فراهم کند، تمرکز ما در این رویداد، استفاده از ظرفیت های موجود در حوزه گردشگری الکترونیک است.

سنگسری گفت:  از سال 1980 صنعت گردشگری در جهان به کلی متحول شده و این صنعت به عنوان یک صنعت بین المللی و بزرگترین تولید کننده مشاغل روی کره زمین در مقابل بسیاری از صنایع دیگر عرض اندام می کند. ایا این امر، نشان از مارکتینگ بالای موجود در ان نیست. اما ما برای بودن در این مارکتینگ چه باید بکنیم؛ بدون شک برای نیل به ان و بودن در این فضای رقابتی، مستلزم محقق شدن پیش نیازها و مقدماتی است که رویداد بین المللی هکاتوریسم 2020، در صدد مرتفع ساختن انها در میان اندیشمندان، متخصصین و برنامه نویسان این حوزه است، بر این اساس اولین ماراتن برنامه نویسی وب و موبایل در حوزه گردشگری، به دنبال ایجاد بستری برای حوزه گردشگری و فناوری اطلاعات است که با برگزاری این ماراتن برنامه نویسی، توجه بیشتری به اجزای کسب و کار الکترونیکی، تحقیق و توسعه الکترونیکی، تولید محتوای الکترونیکی و ارائه خدمات الکترونیکی در حوزه گردشگری شود و محلی پویا و به روز و کارآمد برای تبادل نظر در خصوص استانداردها و پروتکل های خاص ایجاد نماید.

وی افزود: این رویداد به دنبال ترویج نگاه مبتنی بر توسعه و فناوری های نوین در حوزه گردشگری است تا از رهگذر آن به بالا بردن رتبه ایران در منطقه و در سطح بین الملل با همکاری و مشارکت نخبگان دانشگاهی، شرکت های دانش بنیان، پژوهشگران و برنامه نویسان متخصص ایرانی یاری رساند. پس می توان اینگونه به سوال شما پاسخ داد که برای ورود به بحث مارکتینگ، توجه به زیرساخت ها بسیار مهم است و این توجه به زیرساخت ها و یافتن پاسخی برای رفع موانع از الویت های هکاتوریسم است.

سنسگری در پاسخ به سهم هکاتوریسم در کمک به برنامه های دیگر حوزه گردشگری گفت:هکاتوریسم، مجموعه ای نخبگان را در کنار یکدیگر قرار داده است که به عنوان بازویی فعال، خلاق و عملیاتی در کنار سایر بخش های این صنعت می تواند به توسعه گردشگری کمک شایان توجهی کند، هدف هکاتوریسم، با توجه به استقبال گسترده نخبگان حوزه های گردشگی و فناوری اطلاعات، توسعه گردشگری الکترونیک است.

وی گفت: صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهمترین پدیده های اقتصادی و اجتماعی قرن در حال گسترش است و این صنعت همانند دیگر عرصه های خدماتی، بیش از پیش شاهد رقابت تنگاتنگ و حضور رقبای جدید برای کسب سهم و جایگاه بهتر در این عرصه خواهد بود.

رئیس برگزاری نخستین رویداد بین المللی گردشگری الکترونیک افزود: کشورها و مناطقی در این عرصه موفق تر خواهند  بود و خواهند توانست موقعیت و جایگاه خود را بهبود بخشیده و سهم بالاتری را نصیب خود کنند که با درک صحیح نیازها و ملزومات توسعه گردشگری در هزاره سوم، سیاست ها و استراتژی های مناسب ان را اتخاذ کرده و در جهت تحقق آن ها مدیریت و برنامه ریزی درستی داشته باشند.

وی گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان  پارادایم جدید حاکم بر توسعه و علت و نشان توسعه یافتگی، یکی از مهمترین ابزارهای استراتژیک محسوب می شود که توانسته جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی زندگی بشری را تحت الشعاع قرار دهد و تمرکز هکاتوریسم، نقطه عطفی بین گردشگری و فناوری اطلاعات است که همگام سازی و تطبیق ان دو را هم مدنظر قرار داده است.

سنگسری افزود: هکاتوریسم، از آن جهت بازویی توانمند است که به چالش های پیش رو می پردازد و راهکاری برای باقی ماندن در عرصه رقابت در گردشگری در آینده را با دانش نخبگان و تخصص برنامه نویسان پیوند زده  و زمینه را برای تسهیل برنامه ریزی  و سیاستگذاری فراهم میآورد، که این امر به رشد و بالندگی این حوزه کمک بسیار شایان توجهی خواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.