امیر صادقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حوزه‌ ثبت میراث ناملموس این اداره ‌کل امسال موفق شد ۱۱ پرونده‌ی میراث ناملموس را به وزارتخانه ارسال کند که از این تعداد چهار اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: این چهار اثر ناملموس ثبت شده شامل بازی دامه، دانش زغالگیری، بازی گوروابازی و شیوه‌ی ساخت کورتان است.

مسوول ثبت میراث ناملموس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و گردشگری کردستان افزود: هفت  پرونده‌ی ثبتی دیگر نیز در بررسی‌های اولیه پذیرفته شده‌اند و تا پایان دی ماه سال جاری جلسه‌ی دفاع از آنها برگزار و ثبت قطعی این میراث غنی استان به اتمام می‌رسد.

صادقی اضافه کرد: روند شکل‌گیری شهر سنندج، غذای محلی کوله‌ که و باینجان، شیوه‌ی ساخت شال حاجیانه و شیوه‌ی ساخت شَن چوبی از جمله پرونده های در دست اقدام ثبت در فهرست آثار ملی است.

وی گفت: عارف غلامی استادکار شال‌بافی، احمد مرادی استادکار آهنگری و نسرین مرادی استادکار سفالگری از از جمله حاملان میراث ناملموس کردستان هستند.

وی یادآور شد: پیشتر نیز در بهمن سال گذشته ۶ اثر ناملموس این استان شامل شیوه ساخت کوشکلان بیجار، شیوه تهیه حلوا سوهانی بیجار، شیوه سنتی تهیه و مهارت پخت آش پروشکه بیجار، شیوه تهیه ترشی هفت بیجار، مراسم خبر (عروسی پیر شالیار) اورامان و بازی بومی محلی قَله مَردار و شاره زیویه دیواندره در جمع آثار ملی این استان به ثبت رسیده است.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۱۹ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی است که ۸۲۸ مورد از این تعداد شامل ۷۶۳ اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، ۴۲ مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.