هر سال از اول آبان به مدت یک ماه برنامه تنبلی چشم (آمبلیوپی) برای کودکان سه تا 6 سال با هدف کاهش شیوع تنبلی چشم وسایر اختلال‌های بینایی با تشخص و درمان به‌موقع بیماری در سنین طلایی یعنی زیر 5 سالگی اجرا می‌شود.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان بوشهر روز چهارشنبه در آغاز برنامه تنبلی چشم گفت: این برنامه در 10 پایگاه دائمی و 120 پایگاه غیر دائمی سنجش بینایی در مهدهای کودک و مراکز بهداشتی و درمانی در استان اجرا می‌شود.

علیرضا حاجیونی افزود: انتظار می‌رود امسال۷۰ هزار کودک در استان بوشهر در برنامه پیشگیری از تنبلی چشم غربالگری شوند.

وی اظهار کرد: سن ۳ تا ۶ سال بهترین سن برای  تشخیص بیماری تنبلی چشم کودکان است با توجه به اینکه این بیماری برای خانواده‌ها قابل تشخیص نیست مراجعه آنها به پایگاه‌های ثابت و سیار

برای تشخیص به موقع ضروری است.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان بوشهر ادامه داد: با شناسایی به‌موقع، ارجاع به مراکز درمانی و مداخله جراحی، بیماری تنبلی چشم در سطح‌های مختلف قابل تشخیص و درمان است و امکان بهبودی را برای بیمار امکان پذیر  می کند.

حاجیونی گفت: نشانه‌های تنبلی چشم در سن سه تا 6 سال برای خانواده ها قابل تشخیص نیست و راحت‌ترین مسیر برای شناسایی و تشخیص این بیماری مراجعه به پایگاه‌ها و مراکز بینایی سنجی است.

معاون  امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان بوشهر گفت: سال گذشته ۳۸ هزار و ۱۲۸ کودک در استان زیرپوشش برنامه تنبلی چشم قرار گرفتند که از این تعداد، هزار و ۳۲۷ کودک به‌عنوان بیمار شناسایی شد.

محمد غلامی ادامه داد: ۹۱۷ کودک در سال گذشته  به اپتومتریست ارجاع و تعداد  ۱۷۵ نفر آمبلیوپ تشخیص داده شد.

وی عنوان کرد : سال گذشته مبلغ ۳۰ میلیون تومان کمک هزینه عینک برای کودکانی که خانواده‌های آنان کم درآمد بودند و هفت میلیون و 500 هزار تومان در قالب برنامه پیشگیری از تنبلی چشم   بهعنوان کمک هزینه عمل جراحی اختصاص داده شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.